اژدها شکست خورد؛ راز زمینخوردگی در بازار خودرو!
افت صادرات خودروهای برقی چین در بازارهای کلیدی به دنبال تعرفههای اروپایی، کاهش مشوقهای دولتی و افت تقاضا برای مدلهای تسلا، چالشهای تازهای را برای صنعت خودروسازی این کشور بهوجود آورده و رشد صادرات را متوقف کرده است.

رشد پرشتاب صادرات خودروهای برقی چین ظاهراً با مانعی جدی مواجه شده است. این خبر میتواند خودروسازان غربی را که از قدرتگیری صنعت خودروسازی چین نگران هستند، خوشحال کند؛ چراکه آمارها نشان میدهند صادرات خودروهای برقی چین تقریباً یکپنجم کاهش داشته است.
عوامل متعددی در این کاهش نقش دارند: تعرفههای اروپایی بر واردات از چین، کاهش مشوقهای دولتی، افزایش تمایل خریداران به مدلهای پلاگین هیبریدی و کاهش تقاضا برای خودروهای تسلا به دلیل انتظارات مربوط به عرضه مدل جدید Y و همچنین تأثیرات عقاید مدیرعامل آن ایلان ماسک بر روی نظر مردم.
رکود فروش در بازارهای مهم
کاهش ۱۸ درصدی صادرات، تأثیر عمدهای بر بازارهای کلیدی داشته است. برای مثال، در بازار تایلند، کاهش ۱۷ درصدی ثبت شده و تعداد صادرات خودروها به ۶ هزار و ۲۵۲ دستگاه رسیده است. در برخی از کشورها، واردات خودروهای چینی به نصف کاهش یافته است. جالب اینکه بخشی از این صادرات شامل خودروهای برقی برندهای غربی است که در چین تولید میشوند.
در کره جنوبی، صادرات با کاهش ۵۱ درصدی به ۳ هزار و ۱۵۱ خودرو رسیده و اسپانیا نیز با افتی مشابه، واردات خودروهای چینی را به ۲ هزار و ۶۶۴ دستگاه رسانده است. هرچند وضعیت در بلژیک کمتر شدید بوده ولی این کشور همچنان بازاری کلیدی برای چین به شمار میآید و ۱۰ هزار و ۱۰۵ خودرو از صادرات فوریه به این کشور اختصاص دارد.
حتی در امارات متحده عربی، وضع فروش مساعد نیست. فروش خودروهای برقی چینی با کاهش ۲۰ درصدی به ۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه رسیده است. البته در برخی بازارها کاهش فروش کمتر محسوس بوده است؛ برای مثال، صادرات به بریتانیا فقط ۲.۹ درصد و به فیلیپین ۰.۹ درصد کاهش یافته است.
<
افزایش غیرمنتظره در برخی کشورها
در حالی که برخی کشورها کاهش فروش را تجربه کردهاند، دیگر کشورها شاهد رشد چشمگیری بودهاند. صادرات خودروهای برقی چینی در اندونزی ۷۹ درصد، در ترکیه ۱۳۱ درصد و در مکزیک ۶۲۳ درصد افزایش یافته است. با این حال، فروش مکزیک با رسیدن به ۷ هزار و ۸۴۷ دستگاه، هنوز در رتبههای پایینتر از بلژیک، بریتانیا و فیلیپین قرار دارد.
بررسی منطقهای نشان میدهد که صادرات خودرو از چین تقریباً در همه مناطق به جز آفریقا کاهش یافته است. با این حال، سهم آفریقا از فروش تنها یک هفتاد و سوم از کل صادرات چین است که نمیتواند به عنوان موفقیت بزرگی تلقی شود. آسیا بهعنوان مهمترین بازار چین، نصف صادرات این کشور را به خود اختصاص میدهد و کاهش فروش در این منطقه فقط ۲.۷ درصد بوده است. اما در اروپا، این کاهش فروش به ۳۰ درصد رسیده در حالی که ماه قبل از آن یعنی ژانویه، کاهش فروش ۱۴ درصدی این منطقه ثبت شده بود.