جدیدترین جدول سن فرسودگی خودروها در سال 1404 منتشر شد!
اقتصاد 100- انتشار جدول سن فرسودگی خودروها در سال 1404 با استناد به ماده 8 قانون هوای پاک و آییننامه اجرایی مصوب سال 1397، شرایط جدید و الزامات قانونی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را مشخص کرد.

جدول مربوط به سن فرسودگی وسایل نقلیه منتشر شده است که توجه زیادی به آن شده است:
مفهوم فرسودگی خودروها از منظر قانونی
شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، درخصوص تعریف قانونی خودروهای فرسوده بیان کرد که طبق ماده 8 قانون هوای پاک، آییننامهای در این زمینه در سال 1397 تصویب شد. این آییننامه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و مبنای اصلی فرسودگی خودروها را بر اساس سن تعیین کرده بود.
اما در سال 1399، با شکایتی، این آییننامه توسط دیوان عدالت اداری و فقهای شورای نگهبان باطل اعلام شد. دیوان اعلام کرد که تنها رسیدن خودروها به سن مشخص بهعنوان ملاک فرسودگی، خلاف شرع شناخته میشود و راههای دیگری مانند بررسی سطح آلایندگی نیز باید مدنظر قرار گیرد. آییننامه جدید در خرداد 1400 بهصورت اصلاحشده تصویب شد. تغییرات آییننامه جدید در معیار فرسودگی
بر اساس آییننامه جدید، خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، باید دفعات بیشتری معاینه فنی انجام دهند. خودروهای شخصی که به سن 15 سال میرسند، سالیانه دو مرتبه و خودروهای بالای 20 سال، سه مرتبه باید معاینه فنی انجام دهند. همچنین، وسایل نقلیهای که در دو دوره متوالی موفق به اخذ معاینه فنی نشوند، فرسوده تلقی میشوند.
وظایف وزارت کشور و نیروی انتظامی در آییننامه جدید مشخص شده است تا سازوکارهای لازم برای اجرای این مقررات فراهم شود. پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروهای فرسوده را که در معابر ممنوع تردد میکنند، به ازای هر روز جریمه میکند.