ابتکار دولت در افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در جهت تامین گاز صنایع

اقتصاد100-عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئله ناترازی با دو رویکرد افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف باید حل شود و از همین رو افزایش تولید گاز از پارس جنوبی قدم مهمی در جهت رفع ناترازی به خصوص در بخش صنعتی کشور است. همچنین باید به بهینه سازی مصرف سوخت هم توجه داشته باشیم زیرا تراز میزان تولید و مصرف گاز در کشور منفی است.

ابتکار دولت در افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در جهت تامین گاز صنایع

«رمضانعلی سنگدوینی»  در رابطه با افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی، اظهار داشت: افتتاح میادین مشترک گازی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که دولت باید اهتمام ویژه به آن داشته باشد و خوشبختانه افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا است را می‌توان یکی از موفقیت‌های دولت دانست.

وی با انتقاد از کم کاری دولت‌های قبلی در افتتاح فازهای مشترک گازی، بیان داشت: دولت سیزدهم ورود خوبی به این مساله داشت و در حالی که شرکت‌های خارجی و توتال فرانسه از انجام این کار امتناع ورزیدند اما دولت سیزدهم با استفاده از توان مهندسین داخلی کشور توانست کاری که سال‌ها منتظر آن بودیم را به نتیجه برسد؛ بنابراین یکی از افتخارات افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی، اتکا به توان داخلی است که اهمیت بسیاری دارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با اشاره به بحث ناترازی گاز هم‌زمان با آغاز فصل زمستان، بیان داشت: مسئله ناترازی با دو رویکرد افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف باید حل شود و از همین رو افزایش تولید گاز از پارس جنوبی قدم مهمی در جهت رفع ناترازی به خصوص در بخش صنعتی کشور است. علاوه بر بحث افزایش تولید از باید به بحث بهینه سازی مصرف سوخت هم توجه جدی داشته باشیم؛ چراکه تراز میزان تولید و مصرف گاز در سطح کشور منفی است و با توجه به اینکه در گذشته توجه زیادی به تولید گاز نشده است؛ بنابراین نیاز است به این مساله هم توجه جدی شود.

وی با اشاره به میزان بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۱ می‌تواند به حل ناترازی گاز کمک کند چراکه توان تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز را دارد. متاسفانه برای تامین گاز مورد نیاز خانگی مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم که آسیب زیادی به تولید کشور می‌زند؛ بنابراین من افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت می‌دانم.

سنگدوینی همچنین در خصوص انتقال سکوی ۳۲۰۰ تنی پارس جنوبی، گفت: متخصصین و مهندسین کشور با ابتکاری بی‌سابقه اقدام به انتقال سکوی ۳۲۰۰ تنی کردند که دچار افت فشار شده بود تا بتوانیم فاز ۱۱ را به بهره‌برداری برسانیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با تاکید بر استفاده از میادین مشترک گازی خاطرنشان ساخت: کشورهای دیگر سال‌ها است به این موضوع ورود کردند و قطر در سال‌های گذشته با توسعه تکنولوژی که داشته، اقدام به استخراج گاز در سطح زیادی کرده است؛ بنابراین نیاز است ما هم اقدام به افتتاح میادین مشترک گازی کنیم.

منبع:ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما