از این مکان ها چلوخورشت و کباب نخرید!

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت وتهیه غذای بیرون بر تهران تاکید کرد: مردم از جا‌هایی غذا تهیه کنند که پروانه کسب دارد و طبق قانون پروانه کسب باید در واحد صنفی در معرض دید باشد.

از این مکان ها چلوخورشت و کباب نخرید!

به گزارش اقتصاد100 رادیو اقتصاد در برنامه شغل آزاد در مصاحبه با علی اکبر نریمانی رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت وتهیه غذای بیرون بر تهران درباره مجوز بهداشت و پروانه کسب واحدهای این اتحادیه گفتگو کرده است.

سوال: در برنامه شغل آزاد معرفی می‌کنیم اتحادیه هایشان را و فعالیتهایشان و چه رسته‌هایی در حقیقت زیر شاخه چلوکباب و چلوخورشت تهران می‌شود و اینکه مثلاً من بخواهم شروع کنم یک فعالیتی را و یک چلوکبابی داشته باشم باید از کجا مجوز بگیرم و چه پروسه‌ای را باید طی بکنم راجع به خود اتحادیه تون توضیح بفرمایید؟

نریمانی: اگر اجازه بدهید یک تاریخچه کوتاهی را از صنف مان برایتان عرض کنم، صنف ما تقریباً از سال ۱۲۹۴ رسمیت پیدا کرده اون روز‌ها زیر نظربرزن‌ها اداره میشد که بعداً تغییر نام داد به نام شهرداری و بعد ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۳۵ به صورت هیات مدیره و اتحادیه دارد انجام وظیفه می‌کند صنف ما تقریباً از ۱۳۱۷ اتحادیه اش تشکیل شده و سابقه اش از آن روز رسمیت پیدا کرده و دارد فعالیت می‌کند و ما الان صنف چلوکباب دو رسته دارد یکی چلوکباب که سالن پذیرایی و خدماتی که می‌دهد در داخل سالن و یک رسته دیگر هم به نام غذای بیرون بر، حال کترینگ یا غذای بیرون بر و تهیه غذا.

سوال: خود اتحادیه چه کمکی به اعضایش می‌کند و چند نفر عضو دارید که مجوز دارند؟
نریمانی: ما عضوی که داریم حدود هزار و خورده‌ای جواز دار داریم، ولی خدماتی که ما می‌دهیم کار‌های اداری شان، پشتوانه تعزیرات بهداشت مانعی باشد به این‌ها سرویس می‌دهیم و کمک می‌کنیم و کارهایشان را و اگر یک موقعی سازمان صمت سهمیه بدهد ما آن سهمیه را می‌گیریم بین اعضاء به نسبت سهمیه شان تقسیم می‌کنیم.

سوال: پروسه اخد مجوزشان چقدر طول می‌کشد یعنی من الان می‌خواهم از ابتدا شروع کنم بیام یک چلوکبابی داشته باشم
نریمانی: شما وقتی یک جایی را در نظر می‌گیرید در رابطه با این فعالیت ما ابتدا پرونده‌ای تشکیل می‌دهیم و مدارکی می‌خواهیم برای آن مکان و مدارک شناسایی خود گیرنده پروانه ما خودمان به شخصه مشکلاتی نداریم راجع به صدور پروانه منتهی، چون کار ما بهداشتی است و با جان و سلامت مردم سرو کار داریم دو تا سه تا نامه است که باید بدهیم به وزارت بهداشت و اماکن، بهداشت باید صلاحیت اون فرد و اون مکان را تائید بکند و اداره اماکن هم امنیت آن واحد صنفی را این‌ها اگر به اصطلاح نامه مثبتشان را به ما اعلام کنند ما هیچ معطلی بابت اینکه پروانه صادر بکنیم نداریم.

سوال: متراژ خاصی باید داشته باشند؟
نریمانی: بله چلوکبابی‌ها قبلاً ۵۰۰ متر بوده بعد شد ۳۰۰ متر بخاطر اینکه توجیه اقتصادی با این وضعیت اقتصاد نداریم الان با ۸۰ متر می‌توانند چلوکبابی بگیرند البته با داشتن دو پارکینگ حداقل، ولی تهیه غذای بیرون برما از ۳۰ متر به بالاست .
سوال: چون بحثی که شما فرمودید با بهداشت سرو کار دارد و خیلی بحث بهداشت مهم است مردم از کجا باید متوجه بشوند که این واحد صنفی که دارند از آن خرید می‌کنند مجوز بهداشت دارد خیلی وقت‌ها حالا تراکت‌ها و پوستر‌هایی که پخش می‌شود و جلوی خانه و من شما می‌گذارند و من هم نگاه می‌کنم می‌بینم قیمتش مناسب است زنگ می‌زنم چلوکباب بیاورند بهداشتش را از کجا باید متوجه بشوم اینکه این واحد صنفی مجوز دارد یا ندارد به چه صورتی است؟

نریمانی: ببینید وقتی که یک مکانی فعالیتش را می‌خواهد شروع کند قاعدتاً باید پروانه کسب داشته باشد یعنی اینکه یک مثال ساده بزنم اگر شما می‌خواهید پشت یک ماشین بشینید اول باید گواهینامه بگیرید بعد پشت ماشین بشینید متاسفانه گهگاهی اتفاق افتاده و الان هم کم نیستند که خاموش جا‌هایی بدون پروانه فعالیت می‌کنند و این‌ها هیچ بهداشت و قوانینی رعایت نمی‌کنند من از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم از جا‌هایی غذا تهیه کنند که پروانه کسب دارد قاعدتاً پروانه کسب هم طبق قانون باید در آن مکان صنفی در آن واحد صنفی در معرض دید باشد این را حتماً دقت کنند از جا‌هایی که پروانه کسب دارد، چون هم زیر بهداشت است هم اتحادیه نظارت کامل دارد حتماً از جا‌هایی که مجوز دارد خرید کنند.
سوال: خوب این برای خرید‌های حضوری است شما الان فکر کنید یک تراکت غذا آوردند تهیه غذای علوی، تهیه غذای من است من جایی هست که جستجو کنم و ببینم که این مجوز دارد یا ندارد بهداشتش را رعایت کرده یا نه یعنی در خود اتحادیه تشکلی وجود دارد که همه این‌ها یک جورایی اون‌هایی که مجوز دارند هزار خورده‌ای که شما فرمودید جایی باشد که من مثلاً با یک جستجوی ساده متوجه بشوم که این تهیه غذا دارد مجوز یا ندارد این هست این امکان یا نه؟

نریمانی: ببینید اون‌هایی که مجوز ندارند قاعدتاً، چون چراغ خاموش کار می‌کنند نه آدرس زیر اون تراکتشان می‌نویسند و نه تابلو دارند این خودش یک علائمی است که می‌توانید شما تشخیص بدهید که این پروانه دارد یا ندارد.
بعد هم ما بازرسین فراوانی داریم در مناطق تهران که این‌ها مرتب سرکشی می‌کنند و نظارت می‌کنند کسانی که پروانه نداشته باشند هدایت می‌کنند به اتحادیه اگر صلاحیت و امکانات داشتن پروانه را داشته باشند ما بهشون پروانه می‌دهیم اگر نه با اماکن هماهنگ می‌کنیم ایشان را از این شغل خارج می‌کنیم.
سوال: در اتحادیه بخش نظارت هم دارید قطعاً، بازرسین شما چگونه فعالیت می‌کنند نظارتهایشان به چه صورت است؟

نریمانی: ما گردش میدانی داریم تعداد ۲۵ تا ۲۶ تا بازرس داریم که مجوز از طرف اتحادیه دارند که این‌ها گردش میدانی دارند در سطح تهران اونجا‌هایی که جزء محدوده ما است همیشه نظارت می‌کنند و در جریان امور هستند.
 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما