زمین لرزه چطور طول روز را کوتاه تر می کند؟

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) تخمین می زند که حدود ۵۰۰ هزار زمین لرزه در هر سال رخ می دهد.

زمین لرزه چطور طول روز را کوتاه تر می کند؟

به گزارش اقتصاد100، بسیاری از این زمین لرزه ها در اعماق پوسته زمین اتفاق می‌افتند و بدون استفاده از لرزه‌نگار، شناسایی نمی‌شوند.

زلزله شناسان تخمین می زنند که تنها حدود ۲۰ درصد از زمین لرزه های جهان توسط انسان احساس می شود و هر سال حدود ۱۰۰ زمین لرزه باعث ایجاد خسارات می شود.

منطقه اطراف اقیانوس آرام از نیوزیلند تا آمریکای جنوبی کانون زمین لرزه در جهان است و به عنوان "حلقه آتش" شناخته می شود. سازمان زمین شناسی آمریکا تخمین می زند که ۹۰ درصد زمین لرزه ها در این منطقه رخ می دهد. کارشناسان می گویند فراوانی آتشفشان ها و حرکت مداوم صفحات تکتونیکی در این فعالیت نقش دارد.

"چارلز فرانسیس ریشتر" مقیاس اولیه زلزله را در سال ۱۹۳۵ میلادی تعیین کرد. با گذشت زمان، فناوری پیشرفت کرده و امروزه محققان از مقیاس بزرگی گشتاوری برای تعیین بزرگی این رویداد استفاده می کنند.

زمین‌لرزه‌هایی با بزرگی کمتر از دو ریشتر را نمی‌توان احساس کرد اما رایج‌ترین آنها هستند. خسارت زلزله نیز تا زمانی که به بزرگی چهار ریشتر یا بیشتر نرسد، اتفاق نمی افتد.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده می گوید: بزرگترین زمین لرزه ای که از زمان ثبت این حادثه طبیعی تاکنون گزارش شده در شیلی در ۲۲ مه سال ۱۹۶۰ میلادی رخ داده است. بزرگی این زلزله ۹.۵ ریشتر بوده است. تخمین زده می شود که این حادثه بیش از ۳۰۰۰ کشته برجا گذاشته و ۵۵۰ میلیون دلار خسارت وارد کرده است.

همچنین بزرگترین زمین لرزه ای که تاکنون در ایالات متحده گزارش شده به بزرگی ۹.۲ ریشتر بوده که در آلاسکا رخ داده است. این زمین لرزه در تاریخ ۲۸ مارس سال ۱۹۶۴ میلادی رخ داد و تخمین زده می شود که ۱۳۱ کشته برجا گذاشت و ۴۰۰ میلیون دلار خسارت وارد کرده است.

زمین لرزه های بزرگ می توانند طول یک روز را برای کل سیاره کوتاه کنند. ناسا می گوید که زمین لرزه های بزرگ می توانند محور زمین را تغییر داده و در نتیجه طول روز را تغییر دهند. تغییر طول روز با چشم غیرمسلح قابل توجه نیست و در میکروثانیه (یک میلیونم ثانیه) اندازه گیری می شود.

دانشمندان بر این باورند که زلزله ۹.۱ ریشتری سوماترا در سال ۲۰۰۴ طول روز را ۶.۸ میکروثانیه کوتاه کرد.

هرچه زلزله بزرگتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که زمین برای مدت طولانی تری تکان بخورد. از آنجایی که بیشتر زلزله ها ضعیف هستند، لرزش فقط چند ثانیه طول می کشد. با این حال در «مِگازلزله» های نادر، ممکن است لرزش چند دقیقه طول بکشد.

همچنین پس لرزه ها می توانند ماه ها یا حتی سال ها پس از زلزله اصلی ادامه داشته باشند. به طور کلی، هرچه زلزله اصلی شدیدتر باشد، پس لرزه های بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

هیچ کس حتی بهترین دانشمندان نمی توانند زلزله را پیش بینی کنند. کارشناسان می گویند این امر به این دلیل است که مکانیسم هایی که باعث ایجاد لرزش می شوند در زیر زمین و به صورت حرکت آهسته اتفاق می افتند.

با این حال به گفته کارشناسان، سیستم های هشدار اولیه زلزله در سال های اخیر در فرایند هشدار دادن به مردم قبل از وقوع زمین لرزه، پیشرفت کرده اند. این هشدارهای زلزله به مردم چند ثانیه فرصت می دهد تا آماده شوند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما