اعلام روزشمار برای پایان آب سدهای تهران اساس علمی ندارد/ امسال مشکل آب آشامیدنی نداریم

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با محاسبه مقدار آب موجود در پشت سدهای پنج گانه تهران نمی توان تعداد روزهای برخورداری این شهر از آب آشامیدنی را محاسبه کرد و این کار به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارد.

اعلام روزشمار برای پایان آب سدهای تهران اساس علمی ندارد/ امسال مشکل آب آشامیدنی نداریم

به گزارش اقتصاد 100، هر از گاهی اخباری مبنی بر اعلام روزشمار برای پایان آب آشامیدنی در شهر تهران در رسانه ها منتشر می شود که علی رغم وجود مضمون هشدار دهنده می تواند آسیب دیگری نیز با خود به همراه داشته باشد به ویژه زمانیکه این مساله و اظهار نظرها در این حوزه برپایه اطلاعاتی نه چندان علمی و با روش های غیرکارشناسی به دست آید. هرچند این گونه اظهارات می تواند عاملی بازدارنده در برابر مصرف بی رویه برخی از شهروندان پرمصرف باشد اما به لحاظ فنی اطلاعات درست و حتی نزدیک به واقعیتی محسوب نمی شود.

در این باره علیرضا ارسطویی-مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به اینکه هر گونه اظهار نظری در حوزه روزهای برخورداری تهران از آب آشامیدنی نمی تواند درست باشد، تصریح کرد: ما علاوه بر محاسبه میزان آب موجود در پشت سدهای پنج گانه استان تهران باید اطلاعات دقیقی نسبت به میزان آب ورودی به پشت سدهای تهران نیز داشته باشیم که پیش بینی آن با توجه به اشکال مختلف بارندگی از جمله باران و برف کار آسانی نیست.

وی با انتقاد از برخی اظهار نظرها در این حوزه بیان داشت: متاسفانه برخی از کارشناسان بدون در نظر گرفتن میزان ورودی های روزها و ماه های آینده و تنها با توجه به میزان موجودی فعلی آب در پشت سدها اقدام به اظهار نظر می کنند و این نمی تواند موضع گیری کارشناسی شده ای محسوب شود.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه از اواخر اسفند و با آب شدن برف ها مخازن سدهای این استان تقویت خواهد شد، افزود: علی رغم کاهش بارش ها خوشبختانه تا پایان سال در تامین آب مردم استان تهران مشکلی نخواهیم داشت.

ارسطویی اظهار داشت: در مجموع ظرفیت مخازن سدهای پنج گانه استان تهران  1888 میلیون متر مکعب است که هم اکنون 239 میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده و این نشان دهنده این مساله است که حدود 13 درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران پر است.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد: این میزان در روزهای مشابه سال گذشته 40 میلیون مترمکعب بوده است؛ همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از 178 میلیون مترمکعب سال گذشته به 146 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته 13 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی 12 میلیون مترمکعبی فعلی، 1 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد و حجم آب سد ماملو نیز از 70 میلیون مترمکعب سال گذشته، به 44 میلیون مترمکعب رسیده است این درحالیست که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با 5 میلیون متر مکعب کاهش به 13 میلیون مترمکعب رسیده است.

ارسطویی در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت:  میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 62.3 میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته  92.9 میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن 33 درصد و نسبت به بلندمدت 47.5 درصد کاهش یافته است.

مدیر دفتر بهره‌ برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت در پایان خاطر نشان کرد: باید به خاطر داشته باشیم که اقلیم کشور ما خشک و نیمه خشک است و همواره از گذشته درگیر خشکسالی و کم‌آبی بوده، هستیم و خواهیم بود. بنابراین لازم است خودمان را با همین شرایط موجود سازگار کنیم و این می‌طلبد که شهروندان در قبال استفاده و صرفه جویی از این ماده حیاتی احساس مسئولیت کنند تا در ماه‌های پیش‌رو بتوانیم تامین آب مطمئن و پایدار داشته باشیم.

به گزارش رکنا، علی رغم تاکید بر مدیریت مصرف درست آب شرب با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر کشور و مشکلات موجود پیرامون تامین آب آشامیدنی در شهرهای بزرگ از جمله تهران بازهم این سوال در اذهان عمومی باقی خواهد ماند که چرا وزارت نیرو و شرکت های زیر مجموعه آن که متولی اصلی آب در کشور محسوب می شود به جای مدیریت مصرف این کالای حیاتی در بخش کشاورزی که بزرگترین حجم از مصرف در آن بخش انجام می گیرد، تمامی توان خود را برای صرفه جویی حداکثری در بخش آب شرب متمرکز کرده است که تنها 3 الی 5 درصد از مصرف کل آب شیرین موجود در کشور را عهده دار است؟

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما