مرگ این چهره‌های خاطره انگیز در یک سال

بسیاری از چهره‌های خاطره ساز تلویزیون در سال ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفتند و با مرگ‌های ناگهانی آخرین و تلخ‌ترین سکانس زندگی خود را رقم زدند.

مرگ این چهره‌های خاطره انگیز در یک سال

به گزارش اقتصاد100 به نقل از مهر، عطیه موذن نوشت: سال ۴۰۲ سال به سوگ نشستن‌های ناگهانی و از دست دادن‌های بی شمار بود. هنرمندانی که یک به یک دنیا را ترک کردند و رفتند و حالا باید در قاب عکس‌ها، در تصاویر و یا در فیلم‌ها و سریال‌ها پیدایشان کنیم.

هنرمندانی که بسیاری از آن‌ها خاطرات ما را رقم زدند و ساختند. با آنها کودکی‌هایمان را زندگی کردیم، لبخندها و اشک‌هایمان را شریک شدیم بی‌آنکه شاید خودشان بدانند. چهره‌هایی که از قاب تلویزیون به درون خانه‌هایمان آمده‌اند و روزها و شب‌هایی را با آنها سپری کرده‌ایم و حالا این صداها و تصاویر که عمری خاطرات کوچک و بزرگ ما را ساختند یکی یکی به خانه ابدی شان رفتند.

با پایان سال یک بار دیگر مروری داریم بر درگذشتگان سال ۱۴۰۲ که بسیاری‌شان ناگهانی و شوک برانگیز جان باختند و به خاک سپرده شدند. پروانه معصومی، توران مهرزاد، فخری خوروش، آتیلا پسیانی، حمید منوچهری، فردوس کاویانی، ناصر طهماسب، پردیس افکاری از جمله هنرمندانی بودند که سال گذشته ناباورانه دار فانی را وداع گفتند. هنرمندانی که برخی از آنها اگرچه در تلویزیون هم فعال بودند و یا با سریال‌ها محبوبیت بسیاری برای مخاطب پیدا کردند اما به دلیل خاستگاه تئاتری یا سینمایی بیش از این در حوزه‌های دیگری از آنها یاد کرده‌ایم. در این گزارش سراغ هنرمندانی رفته‌ایم که بیشتر آنها را با تلویزیون و سریال‌هایشان به خاطر داریم.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۳ اردیبهشت؛ ابراهیم بصیرت

ابراهیم بصیرت متولد ۱۳۲۲ لاهیجان بود و ۲۳ اردیبهشت ماه در ۸۰ سالگی درگذشت.

ابراهیم بصیرت از بازیگران باسابقه تلویزیون بود که حضورش در سریال «آیینه عبرت» بیشتر دیده شد و البته «این خانه دور است»، «کارگاه علوی» از دیگر آثاری است که مرحوم بصیرت در آن ایفای نقش کرده بود.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۰ خرداد؛ فخری خوروش

فخری خوروش بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون روز بیستم خرداد ماه در سن ۹۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

پرویز پرستویی بازیگر سینما در این تاریخ بود که طی یادداشتی از درگذشت فخری خوروش بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در لس‌آنجلس خبر داد.

مرحوم خوروش از بازیگران باسابقه تئاتر سینما و تلویزیون بود که نقش‌آفرینی‌اش در سریال‌هایی چون «امیرکبیر»، «باغ گیلاس»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «روشن‌تر از خاموشی» در حافظه مخاطبان ماندگار شد.

این بازیگر از اوایل دهه ۸۰ فعالیت خود در سینما و تلویزیون را متوقف کرده بود.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۴ خرداد؛ اسماعیل سلطانیان

اسماعیل سلطانیان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بامداد ۲۴ خرداد ماه در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دوره شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.

سلطانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها روی صحنه برد.

از دیگر آثار سلطانیان می‌توان به بازی در «پایتخت ۲» «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۳ تیر؛ خسرو امیرصادقی

خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون، ۲۳ تیر ماه براثر تنگی نفس دار فانی را وداع گفت. فرزندش گفته بود که پدرش مشکل ریوی داشت و بر اثر تنگی تنفس در خواب درگذشت.

مرحوم امیرصادقی در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرد و چندین فیلم نیز به عنوان تهیه کننده در کارنامه داشت که از جمله سریال‌های او می‌توان به «پایتخت» اشاره کرد.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۱۱ مرداد؛ حمید منوچهری

حمید منوچهری که به دلیل عارضه ریوی مدتی بود در بخش مراقبت‌های های ویژه بیمارستان بستری بود، شامگاه ۱۱ مرداد ماه در بیمارستان درگذشت.

این گوینده، برنامه ساز و کارگردان رادیویی بیش از ۶۰ سال است صدایش در رادیو و دوبله شنیده می‌شد. این پیشکسوت که در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت، زاده ۹ دی ماه سال ۱۳۲۰ بود و به گفته خودش در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد.

او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت.

او علاوه بر گویندگی به عنوان بازیگر هم در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی حضور داشته است.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۱۷ شهریور؛ مهدی ظهوری

مهدی ظهوری از مجریان پیشکسوت تلویزیون بود که قبل از فوتش در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود و در نهایت به دلیل مشکل کبدی جمعه ۱۷ شهریور ماه درگذشت.

مهدی ظهوری متولد ۱۳۳۳ بود که سابقه اجرای برنامه‌های «جنگ شب» و «تهران تهران» و اجرای آیین افتتاحیه شبکه پنج و نیز انجام مصاحبه‌های مردمی و گفت‌وگو با هنرمندان را برعهده داشت.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۸ شهریور؛ آرش میراحمدی

آرش میراحمدی بازیگر سینما و تلویزیون روز بیست و هشتم شهریور ماه بود که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

این هنرمند پیش تر به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان بستری و این بیماری مدتی گریبانگیرش شد تا اینکه متاسفانه او را از پا درآورد.

آرش میراحمدی سال‌ها در حوزه سینما و تلویزیون فعالیت کرد با این حال در آثاری همچون «خنده بازار» و طنزهای اپیزودیک توانست بهتر دیده شود.

او همچنین در «محله گل و بلبل» و چند مجموعه با داریوش فرضیایی به ایفای نقش پرداخت که مورد توجه قرار گرفت و در تعدادی دیگر از آثار سینمایی و تلویزیونی حضور موثری داشت.

۲۰ آبان؛ حسین هاشمی

حسین هاشمی نویسنده پیشکسوت عرصه طنز در مطبوعات و رسانه ملی روز ۲۰ آبان به دیدار حق شتافت. او نویسنده برنامه‌های طنز رادیو از جمله «صبح جمعه با شما» بود. حسین هاشمی طنزپرداز و از نویسندگان صاحب سبک بود و این چند سال اخیر که درگیر بیماری شده بود، کمتر کار می‌کرد. او بیشتر به دلیل تجویز پزشک در شمال کشور سکونت داشت.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲ آذر؛ اکبر احمدی

اکبر احمدی که سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا» و «سرزمین کهن» را داشته است، شامگاه دوم آذر بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت.

احمدی متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. وی فعالیت هنری خود را با حضور در کلاس‌های حمید سمندریان آغاز کرد. او در اواخر دهه ۵۰ وارد عرصه هنر حرفه‌ای شد و در تئاترهای «پرومته در زنجیر» و «آن زمان فرا خواهد رسید» ایفای نقش کرد.

احمدی در سال ۱۳۶۱ در سریال «همشهری» اولین حضور تلویزیونی و سال ۱۳۶۲ با ایفای نقش در فیلم سینمایی «پرونده» به کارگردانی مهدی صباغ زاده اولین فیلم سینمایی خود را ثبت کرد.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۸ آذر؛ توران مهرزاد

توران مهرزاد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ۲۸ آذر ماه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

مهرزاد هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی بود که سه شنبه ۲۸ آذر ماه، بر اثر کهولت سن در بیمارستان پاستورنو تهران در گذشت.

توران مهرزاد متولد ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و بعد هم کارش را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد، وی یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

اول دی؛ ناصر طهماسب

ناصر طهماسب از گویندگان و صداپیشگان پیشگام سینما و تلویزیون کشورمان روز اول دی ماه بر اثر سکته مغزی درگذشت.

طهماسب دوبلور و گوینده پیشکسوت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها بوده و این سال‌ها روایت بخشی از مستندهای سیاسی را به عهده داشته است. وی برادر ایرج طهماسب است.

مهارت در ارایه تیپ‌های جدی و کمدی و لهجه‌های مختلف از ویژگی‌های این گوینده توانا بود. صدای طهماسب یادآور نقش‌آفرینی بازیگران مانند هارولد لوید، جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، همفری بوگارت، هنری فوندا، استیو مک‌کویین، گری کوپر، جین هکمن، آنتونی پرکینز، پیتر سلرز، دیوید جانسن، کوین اسپیسی، ایان ریچاردسون و … است.

از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی که او گویندگی آن‌ها را بر عهده داشته است، می‌توان به جاناتان گرت در «در برابر باد»، فرمانده کسلر در «ارتش سری»، ابوالفتح با بازی علی نصیریان در «هزاردستان» اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون «یوگی و دوستان» اشاره کرد.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۳ دی؛ اسفندیار ابراهیمی

اسفندیار ابراهیمی بازیگر سریال‌های تلویزیونی و گوینده ۲۳ دی ماه در سن ۶۷ سالگی بر اثر بیماری از دنیا رفت.

اسفندیار مجتبی‌زاده ابراهیمی متولد سال ۱۳۳۵ بود که در زمینه بازیگری، مدیریت تولید سینما و دوبله فعالیت داشت. «خواب و بیدار» و «کمربندها را ببندیم» از جمله سریال‌های این بازیگر در تلویزیون بوده است.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۵ اسفند؛ پرویز ربیعی

پرویز ربیعی دوبلور پیشکسوت پنجم اسفند ماه، در سن ۸۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

ربیعی متولد سال ۱۳۱۸ بود و طی بیش از چهار دهه حضورش در دوبله، نقش‌های زیادی را گفته که از تعدد و تنوع زیادی برخوردار است.

از جمله نقش‌های به یاد ماندنی او می‌توان از گویندگی‌اش به جای استیو مک کویین در «دزدی سنت لویی» یا گویندگی‌اش در دوبله فیلم «هفت دلاور» نام برد.

ربیعی دوبلور شخصیت کائوچیو در «جنگجویان کوهستان» بود و در مجموعه‌هایی چون «آقای نجار»، «پسر شجاع» و «فرار از زندان» نیز گویندگی کرده است.

«مردی برای تمام فصول»، «رومئو و ژولیت»، «بوچ‌کسیدی و ساندنس کید»، «شبکه» و … از دیگر آثاری هستند که ربیعی در دوبله آنها حضور داشته است.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۷ اسفند؛ معین محمودزاده

معین محمودزاده بازیگر جوان تئاتر و سریال شامگاه دوشنبه ۷ اسفند در منزل خود درگذشت. وی بازیگر سریال‌های «نیوکمپ»، «راز بقا»، «میدان سرخ» و «سرگیجه» بود که در منزلش و بر اثر ایست قلبی درگذشت. مراسم خاکسپاری این بازیگر نیز چهارشنبه ۹ اسفند ساعت ۱۰ صبح در بهشت زهرا (س) انجام شد.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۱۵ اسفند؛ مرتضی تبریزی

مرتضی تبریزی از هنرمندان رادیو و طنزپردازهای «صبح جمعه با شما» در آخرین روزهای اسفند ماه درگذشت.

این هنرمند در سکوت خبری درگذشت و خاکسپاری شد و حدود پنج روز بعد اصغر سمسارزاده که از طریق برنامه‌های رادیویی رفاقتی دیرینه با او داشت درگذشت او را اطلاع رسانی کرد. مرتضی تبریزی بر اثر عوارض ابتلا به کرونا و بیماری‌های بعد از آن خانه نشین شده بود و پس از ماه‌ها خانه نشینی به علت سکته مغزی درگذشت.

به گفته اصغر سمسارزاده از هنرمندان رادیو آخرین کار مرتضی تبریزی به ۶ ماه گذشته در رادیو و برنامه «صبح جمعه با شما» برمی گردد که متاسفانه همان روزها تکلمش را از دست داد و حالش خوب نبود.

چهره‌هایی که قاب تلویزیون از آنها خالی ماند/ حسرت صداهای ماندگار

۲۳ اسفند؛ داوود قچاق

در آخرین روزهای سال و اسفند ماه ۱۴۰۳ داوود قچاق تهیه کننده سینما و تلویزیون درگذشت.

داوود قچاق، تهیه کننده تلویزیون کار تلویزیونی خود را از دهه ۶۰ و حضور در گروه تولید آثار کودک و نوجوان آن دوران شروع کرد.

او در مجموعه «زیر گنبد کبود» یا همان «آقای حکایتی» به عنوان مجری طرح حضور داشت.

داوود قچاق در تولید آثار کودک سابقه زیادی داشت ولی در کنار آثار کودک، آثاری برای بزرگسالان هم تهیه کرده بود که «فاخته» و «مثل من مثل تو» از این نمونه است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما