به مناسب روز جهانی رفع خشونت علیه زنان،

زیان وحشتناک خشونت جنسی برای اقتصاد ملی

مبارزه با خشونت علیه زنان موضوع مهمی است. از سال ۱۹۸۱، ۲۵ نوامبر هر سال (معادل چهارم آذر)به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان برگزیده شده‌است. این روز برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد.

زیان وحشتناک خشونت جنسی برای اقتصاد ملی

به گزارش اقتصاد 100، در سراسر جهان،  از هر سه نفر یک نفر حداقل یک بار در زندگی خود مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته است. این آمار تازه نیست. چند سالی است مطرح شده اما همچنان روند ادامه دارد و بهبودی حاصل نشده است.

میزان افسردگی، اختلالات اضطرابی، عفونت های مقاربتی و اچ آی وی در زنانی که خشونت را تجربه کرده اند در مقایسه با زنانی که تجربه نکرده اند، و همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر که حتی پس از پایان خشونت ممکن است ادامه داشته باشند در زنان خشونت دیده بیشتر است.

بیشتر خشونت علیه زنان توسط شوهران فعلی یا سابق یا شرکای صمیمی زندگی آنها انجام گرفته و می گیرد.

هر 11 دقیقه کشته شدن یک زن یا دختر در خانه

در سال 2020، 81000 زن و دختر در جهان کشته شدند که حدود 47000 نفر از آنها (58 درصد) به دست یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی خود جان باختند، که برابر  با کشته شدن یک زن یا دختر در هر 11 دقیقه در خانه است.

60 درصد زنان خشونت دیده طلب کمک نمی کنند

کمتر از 40 درصد از زنانی که خشونت را تجربه می کنند به دنبال کمک هستند و کمتر از 10 درصد از زنان خشونت دیده برای دریافت کمک به پلیس مراجعه می کنند.

حداقل 158 کشور قوانین مربوط به خشونت خانگی را تصویب کرده اند و 141 کشور قوانین مربوط به آزار و اذیت جنسی در اشتغال را دارند. با این حال، حتی زمانی که قوانین وجود دارد، این بدان معنا نیست که آنها همیشه با استانداردها و توصیه های بین المللی مطابقت دارند یا اجرا و اجرا می شوند.

هزینه های اقتصادی خشونت علیه زنان و دختران

خشونت علیه زنان می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی برای دولت، قربانیان،بازماندگان و جوامع داشته باشد. هزینه ها هم مستقیم و غیرمستقیم و هم محسوس و نامشهود هستند.

نتایج تخمین کاهش بهره‌وری ناشی از خشونت نشان می‌دهد که زنانی که خشونت را تجربه می‌کنند 35 درصد کمتر از زنانی که مورد سوء استفاده قرار نگرفته‌اند، کارایی شغلی دارند.

در مصر، تخمین زده شد که هر سال 50000 روز کاری به دلیل خشونت زناشویی از دست می‌رود و بخش بهداشت بیش از 14 میلیون دلار هزینه برای خدمت به یک چهارم (600000) بازماندگان متحمل می‌شود.

در مراکش، کل هزینه خشونت فیزیکی ویا جنسی علیه زنان 2.85 میلیارد درهم (حدود 308 میلیون دلار) در سال برآورد شده است.

هزینه خشونت مبتنی بر جنسیت در سراسر اتحادیه اروپا حدود 366 میلیارد یورو در سال برآورد شده است که خشونت علیه زنان 79 درصد از این هزینه را تشکیل می دهد که بالغ بر 289 میلیارد یورو است.

خشونت علیه زنان در خاورمیانه

15 میلیون دختر نوجوان در سراسر جهان، در سنین 15 تا 19 سال، رابطه جنسی اجباری را تجربه کرده‌اند.در خاورمیانه و شمال آفریقا، 40 تا 60 درصد زنان آزار جنسی خیابانی را تجربه کرده‌اند.

آزار خیابانی از تعقیب خیابانی زنان از سوی مردان تا خیره نگاه کردن را در میسر این تحقیقات در بر گرفته است. نکته قابل توجه این است که بین 31 تا 64 درصد مردان گفته اند که چنین اعمالی را انجام داده اند.

ختنه زنان

حداقل 200 میلیون زن و دختر 15 تا 49 ساله در 31 کشور تحت ختنه زنان قرار گرفته اند. نیمی از این کشورها در غرب آفریقا هستند. طبق آمارها در کشورهایی که این عمل را انجام می دهند حداقل 9 نفر از هر 10 دختر و زن 15 تا 49 ساله ختنه شده اند.

 آزار و اذیت سایبری

از هر 10 زن در اتحادیه اروپا، یک زن از سن 15 سالگی تجربه آزار و اذیت سایبری را داشته است. این شامل دریافت ایمیل‌ها یا پیام‌های پیام کوتاه جنسی ناخواسته و یا توهین‌آمیز در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی است.این خطر در میان زنان جوان 18 تا 29 ساله بیشترین میزان را دارد.

وضعیت خشونت علیه زنان در ایران

طبق مستندات مرکز آمار ایران  رشد ۷ درصدی معاینات همسرآزاری جسمی و ۸۶ درصدی معاینات همسرآزاری روانی در ایران اعلام شده است. این رشد 7 درصدی برای چند ماه قبل نسبت به سال قبل است و هر سال بر این آمار افزوده می شود  اما همچنان با بیش از یک دهه از زمان مطرح شدن لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب این قانون در ایران بلاتکلیف مانده است به شکلی که به نظر با سرعت رشد و تغییر زندگی جامعه زنان، قوانین مطرح شده نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارد. قوانینی که هنوز تصویب نشده اند و اما اثر بخشی آنها به انقراض رسیده است.

نکته آنجاست که همچنان وقتی از مسئولان در مورد این قانون که فقط کاهش دهنده خشونت نسبت به زنان جامعه است سوال می شود مکررا تاکید دارند که فرآیند بررسی لایحه ادامه خواهد داشت و نتیجه بررسی کارگروه به کمیسیون تخصصی مربوطه اعلام می‌شود.

آخرین خبر از این لایه این بود که هم اکنون نسخه نهایی لایحه آماده شده و بعد از اتمام بررسی در کمیسیون زنان، بدون نوبت به صحن علنی مجلس خواهد آمد. این بدون نوبت قرار بود اول سال 1401 باشد که حال به پایان سال 1401 نزدیک هستیم و خبری نیست.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما