5 هزار نفر مبتلا به HIV طی دو سال در ایران چه شدند؟

اقتصاد 100: براساس آمار تخمین زده شده تعداد مبتلایان به بیماری اچ. آی. وی بالغ بر حدود ۵۵ هزار نفر در کشور است این در حالی است که دو سال گذشته آمار اعلام شده 60 هزار نفر بودند و باید گفت که آن پنج هزار نفر هم اکنون کجا هستند.

5 هزار نفر مبتلا به HIV طی دو سال در ایران چه شدند؟

 به گزارش خبرنگار اقتصاد 100: سید‌احمد سید‌علی‌نقی معاون مرکز تحقیقات ایدز به تشریح وضعیت بیماری اچ. ای. وی در کشور پرداخت و اظهار کرده است که براساس آمار تخمین زده شده تعداد مبتلایان به  بیماری اچ. آی. وی  بالغ بر حدود ۵۵ هزار نفر در کشور است، اما آمار ثبت شده بالغ بر حدود ۲۳ هزار نفر فرد زنده است و این اختلاف موجود حاکی از آنست که افرادی مبتلا به این بیماری هستند، اما از بیماری خود بی خبر هستند!

او با بیان اینکه در کشور اولویت باید بر تشخیص و شناسایی این افراد در جهت ارائه خدمات مراقبت و درمان باشد، افزود: باتوجه به اینکه درمان به نوعی از انتقال این بیماری در جامعه پیشگیری می‌کند از تعداد حدود ۲۳ هزار مبتلای زنده ثبت شده تعداد حدود ۱۶ هزار نفر برای دریافت خدمات به مراکز مشاوره بیماری رفتاری در سطح کشور مراجعه می‌کنند.

علی نقی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص این بیماری با آن مواجه ایم تفاوت بین آمار تخمین و موارد ثبت شده است، یعنی افرادی هستند که مبتلا به این بیماری هستند، اما از آن بی اطلاع‌ا‌ند و در صورت داشتن رفتار‌های پرخطر ممکن است عفونت اچ آی وی را به دیگران منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی تعداد مبتلایان به این بیماری تنها به منظور ثبت و گزارش دهی آمار نیست، گفت: تلاش ما بر اینست تا بتوانیم خدمات مراقبت و درمان مرتبط با اچ. ای. وی را به مبتلایان ارائه بدهیم تا انتقال این بیماری در جامعه کاهش یابد.

علی نقی اضافه کرد: در آمار تجمیعی ثبت شده که حدود ۴۳ هزار نفر است، بالغ بر ۸۱ درصد از مبتلایان به این بیماری را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهد. این در حالیست که سهم زنان در ابتلا به اچ. ای. وی در مقایسه با سال‌های گذشته که درصد آن تک رقمی بوده متآسفانه این درصد دو رقمی شده است و این موضوع نشان می‌دهد که سهم زنان از ابتلا به این بیماری در حال افزایش است و این موضوع در سطح کشور و جامعه به عنوان یک زنگ خطر است.

5 هزار نفر مبتلا به اچ. آی. وی چه شدند؟

این در حالی است که سال 99 طبق آمارهایی که پایگاه خبری رکنا، در این زمینه منتشر کرد و حتی همان آمار نیز برای سال 1400 کار شد، مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که 60431 نفر در کشور مبتلا به HIV هستند. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV کشور، تا پایان شش ماهه اول سال 1399 از بین افراد مبتلا به HIV  شناسایی شده ثبت و گزارش شده، 22406 نفر زنده هستند. (کل موارد ثبت شده از ابتدا تا کنون 41876 نفر بوده اند که مرگ 19469 نفر آنها ثبت شده است). از این میان، 15618 نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد 15200 نفر تحت درمان قرار دارند.

3

4 (1)

5

حال این سوال مطرح است که این اختلاف آماری در تخمین بیماران مبتلا به HIV به چه دلیل است. آیا درمان صددرصدی HIV پیدا شده و پنج هزار نفر بهبود کامل پیدا کرده اند؟ یا اینکه این تعداد در یک سال گذشته فوت کرده اند یا اینکه معاون مرکز تحقیقات ایدز تصمیم دارد، نه تنها آمار جدید بلکه آمارهای گذشته را نیز نادیده بگیرد؟

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما