اختصاصی اقتصاد 100

پاسخ افقه به یک سئوال مهم / شلوغی جاده‌های شمال نشانه وضعیت خوب مردم است؟

اقتصاد 100 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران معتقد است که شلوغ بودن جاده شمال به هیچ روی ربطی به خوب بودن وضعیت اقتصادی خانوارها در ایران ندارد.

پاسخ افقه به یک سئوال مهم / شلوغی جاده‌های شمال نشانه وضعیت خوب مردم است؟

مرتضی افقه در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به برخی تفسیرها از ترافیک جاده شمال گفت: این روزها زیاد می شنویم که چون جاده‌ها در تعطیلات شلوغ می‌شود بدان معنی است که وضع مردم خوب است، من این حرف را حرف خطرناکی می‌دانم چون این ترس وجود دارد برای بهتر نشان دادن وضع مردم، مسئولان دست از مدیریت ترافیک بکشند و بگویند آن قدر وضعیت مالی خوب شد که جاده به طور کامل قفل شد و هر چه ساعات ماندگاری مسافران بیشتر باشد، آمار بهتری به افکار عمومی ارائه شود.

 وی گفت: به جای انکه ما بپرسیم این چگونه مدیریتی است که موجب می شود افراد مسیر چهار ساعته را در 10 ساعت طی کنند، مسئولان شروع به تفسیرهای خوشبینانه از بی‌کفایتی خودشان کرده‌اند که برای من جای تعجب فراوان دارد.واقعا وضع مردم ایران بهتر از کشورهای پیشرفته اروپایی است؟ چرا در تعطیلات جاده های انها بسته نمی‌شود؟ طبیعتا پاسخ من این است که آنها حق انتخاب سفر با هواپیما، قطار و خودروی عمومی یا شخصی را دارند اما در ایران این گونه نیست.

وی گفت: دلایل متعددی وجود دارد که طبق آن می‌شود اثبات کرد شلوغی جاده ها هیچ ربطی به وضعیت مالی مردم ندارد. مثل این می ماند بگوییم ترافیک تهران نشان از وضع خوب مردمی دارد که مدام ماشین می‌خرند در حالی که ترافیک تهران به دلیل مدیریت بسیار اشتباه از یک سو و نارسایی شدید حمل و نقل عمومی از سوی دیگر است.

افقه افزود: اگر وضعیت مردم این قدر خوب است چرا خودتان معتقدید که شصت میلیون نفر از جمعیت ایران نیاز به حمایتی بالاتر از یارانه 45 هزار تومانی دارند. واقعیت این است که شش دهک از جمعیت ایران فقیر هستند و این را حتی در آمارها می‌توان دید.

 عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که بسیاری از این مسافران نیز روش سفرشان طوری است که حتی به اقتصاد شهری که به آن می‌روند خدمتی نمی کنند، در چادر می‌خوابند، روی پیک‌نیکی غذا می‌پزند و شاید آنچه به جا می‌گذارند زباله تولیدی‌شان باشد. کافی است تصاویر خیابان‌ها و پارک‌های شهرهای مهمان‌پذیر را در ماه‌های پیک سفر ببینید تا این گزاره اثبات شود.

 او کمبود زیرساخت‌ها در حوزه حمل  نقل را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی برای سفر به شمال تنها یک راه داریم و آن عبور از جاده است، طبیعی است که سفر حتی یک میلیون نفر قفلی شدید در جاده‌ها ایجاد کند. ما نه خط ریلی برای سفرهای شمالی داریم و نه در شهرهای دیگر آن قدر با سرمایه‌گذاری جذابیت ایجاد کردیم که کسی بخواهد به آنها برود .

 او ادامه داد: در حقیقت در شمال ایران نیز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و باقیمانده اندک جنگل‌ها و علاقه مردم به دریاست که این سفرها را رقم می‌زند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر سه میلیون نفر در تعطیلات به شمال می‌روند و در خوشبینانه‌ترین حالت شش میلیون نفر سفر می‌کنند، در کنارش هشتاد میلیون ایرانی در خانه‌هایشان هستند و تحلیل ماندن آنها در خانه اهمیت بیشتری از تحلیل سفر شش میلیون نفر دیگر دارد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما