بخوانید ، بدانید تا مرتکب جرایم رایانه ای نشوید

بخوانید ، بدانید تا مرتکب جرایم رایانه ای نشوید.

بخوانید ، بدانید تا مرتکب جرایم رایانه ای نشوید

به گزارش اقتصاد 100 ،رئیس پلیس فتا جزیره کیش با اشاره به وقوع جرایم مرتبط با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی عنوان کرد :" ندانستن و جهل به قانون ، رافع مسئولیت نمی باشد ".

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس ‌فتا :سرگرد " محسن بابایی" رئیس پلیس فتا کیش در خصوص این خبر اظهار داشت: یکی از اصول مسلم حقوقی در نظام قضایی ما این بوده که «جهل به قانون رافع مسئولیت نیست» مضمون این قاعده این است که چنین فرض می‌شود تمام افراد جامعه از همه احکام و قوانین آگاهی دارند.

وی بیان کرد: دلیل اینکه برخی از کاربران فضای مجازی خیلی راحت‌تر از فضای حقیقی اخلاقیات را زیر پا می‌گذارند، پنهان شدن در قالب هویت‌های مجازی است، این افراد معمولا گمان می کنند در صورت شکستن خطوط قرمز اخلاقی و اجتماعی مورد پیگرد و مؤاخذه‌ قرار نمی‌گیرند.

سرگرد بابایی با اشاره به ماده 745 بخش جرایم رایانه ای قانون مجازات اسلامی توضیح داد : طبق ماده قانونی یاد شده هرکسی که به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا هتک حیثیت شود به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این مقام مسئول به کاربران فضای مجازی هشدار داد: انجام اعمالی همانند انتشار فیلم و تصاویر خصوصی دیگران ، تهدید ، هتک حیثیت ، مزاحمت سایبری ، انتشار شایعه و مطالب کذب و دیگر مواردیکه برابر قوانین برای آنها مجازات تعیین شده است از نظر قانون جرم است و با مرتکبان جرایم در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی در پایان جهل به قانون را مهمترین معضل افرادی که در این فضا گرفتار می شوند دانست و توصیه کرد: کاربران باید با مطالعه قوانین مرتبط با فعالیت در فضای مجازی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و با رعایت قوانین مربوطه از هرگونه اقدام غیر قانونی خودداری نمایند.

رئیس پلیس فتا جزیره کیش از شهروندان درخواست نمود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد مجرمانه مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی http:‎//www.cyberpolice.ir‌ و یا تماس با شماره 096380 مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع‌ رسانی کنند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما