یک کارشناس اقتصادی :

شاخص گرسنگی 5 برابر شد/ ٢۶ میلیون نفر به زیر خط فقر سقوط کردند

اقتصاد 100 - بر اساس بررسی های اخیر جهانی شاخص گرسنگی در ایران به 10 درصد رسیده که این عددی بسیار خطرناک است که نشان می دهد درصد قابل توجهی از مردم حتی توان تامین غذای مورد نیازشان را ندارند. این در حالی است که این شاخص در دهه 90 در کشور به 2 درصد رسیده بود.

شاخص گرسنگی 5 برابر شد/ ٢۶ میلیون نفر به زیر خط فقر سقوط کردند

جعفر خیرخواهان کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: شاخص گرسنگی در ابتدای دهه 90 به کمتر از 2 درصد رسیده بود اما در یک دهه گذشته به واسطه تشدید تحریم ها، پاندومی کرونا، فقدان سیاست های حمایتی صحیح و عدم توان دیپلماسی اقتصادی وضعیت معیشت مردم افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

او توضیح داد: شاخص گرسنگی در دوره محمود احمدی نژاد به دلیل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت ماهانه 45 هزار و 500 تومان به هر نفر کاهش پیدا کرده بود. در آن دوره احمدی نژاد تاکید می کرد با پرداخت این مبلغ می توان با اطمینان گفت هیچ ایرانی سر گرسنه بر بالین نمی گذارد.

خیرخواهان ادامه داد: اگر بخواهیم به شرایط آن زمان برگردیم باید یارانه همگانی 45 هزار تومانی 50 برابر شود تا شاخص گرسنگی به زیر 2 درصد برسد.

او با اشاره به داده های مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز پژوهش های مجلس اذعان کرد: شدت فقر به گونه ای افزایش یافته که افراد از تامین حداقل های مورد نیاز ناتوان شده اند و تعداد فقرا از 19 درصد افراد جامعه به 30.4 درصد جمعیت رسیده است. یعنی چیزی حدود 26 میلیون نفر از مردم کشور به زیر خط فقر سقوط کرده اند.

این کارشناس اقتصاد متذکر شد: در حالی که طی سال های گذشته تورم چسبنده بالای 40 درصد داشته ایم، نرخ دستمزدها همسو با تورم رشد نکرده و یک عقب ماندگی دائمی درآمدها از هزینه ها ایجاد شده که منجر به فقیرتر شدن مردم شده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما