درباره اقتصاد سینما

حسین انتظامی

درباره اقتصاد سینما
  • - آمار 4 ماهه فروش سینمای ایران نشان می‌دهد در حالی که استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان ، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران و آذربایجان غربی بیشترین سهم از جمعیت کشور را دارند اما خوزستان و آذربایجان شرقی با وجود رتبه چهارم و ششم جمعیتی، رتبه هفتم و هشتم سینما روها را دارند. (البرز که رتبه یازدهم جمعیتی را دارد بلافاصله پس از فارس، رتبه پنجم سینماروها را به خود اختصاص داده است)

 

  • - مصرف سرانه سینما در کشور پایین است؛ حدود 1/. یعنی سهم هر ایرانی 1/. بلیت از کل فیلم‌های اکران شده است. طبیعی است این عدد تا پایان سال نهایتا 2 برابر ‌شود یعنی تا پایان سال، سهم هر ایرانی فقط 2/. بلیت از 50-40 فیلم/بلیت است. دقت شود برای پیش‌بینی فروش کل سال سینمای ایران نمی‌توان فروش 4 ماهه حاضر را 3 برابر کرد زیرا موقعیت‌های خوب اکران (نوروز و عیدفطر) و فیلم‌های پرفروش، سهم 4 ماهه نخست را برجسته‌تر کرده‌اند.

 

  • - جدول زیر براساس سرانه مصرف سینما (از کم به زیاد) مرتب شده است. در حالی که این رقم تا پایان سال برای کل کشور حدود 2/. برآورد می‌شود اما در بسیاری از استانها نزدیک به صفر است. این تفاوت‌ می‌تواند ناشی از چند شاخص باشد که یکی از مهمترین آنها دسترسی است. وظیفه حکومت است که با سرمایه‌گذای به هر شیوه‌ای، زیرساخت‌های فرهنگی را توسعه دهد و برای مناطق کم‌برخوردار، یارانه در نظر بگیرد.

 

  • - مطالعات نا آرامی‌های سال 96 نشان داد نا آرامی‌ها در شهرهایی که با فقر در زیرساخت‌های فرهنگی مواجه بوده‌اند تا مدت بیشتری نسبت به شهرهای دارای امکانات فرهنگی تداوم یافت. این بدان معناست که حتی نگاه امنیتی ایجاب می‌کند که به فکر توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی (سینما، کتابخانه، کتابفروشی، سالن نمایش، سالن کنسرت و...) باشیم.

 

  • - مصرف فرهنگی یکی از شاخص‌های توسعه انسانی (H.D.I) است و متاسفانه این شاخص در کشور ما بسیار پایین است. یادمان باشد مصرف فرهنگی است که جامعه‌ای فهیم تربیت می‌کند و متقابلا نشانه جامعه فهیم، بالابودن مصرف فرهنگی آن است. در حال حاضر 1000 شهر فاقد سینما هستند. در دولت قبل تلاش‌هایی شد که مجتمع‌های وزارت ارشاد، تجهیز شوند. به‌علاوه با سرمایه‌گذاری سازمان سینمایی و مشارک شهرداری‌ها در20 شهر، سینما ساخته شود مشکلات مدیریتی شهرداری‌ها و از آن مهمتر شیوع کرونا که پروژه‌های ساختمانی را زمینگیر کرده بود مانع از راه‌اندازی همه آنها شد. لازم است این نهضت، تداوم یابد و سالن‌های چند منظوره فرهنگی در شهرهای فاقد زیرساخت تاسیس شود.

 

  • - این یک روند جهانی است که با ظهور فناوری‌های نوین، استقبال از سالن‌های سینما رو به کاهش است اما گزارش سالانه فوکوس نشان می‌دهد این کاهش در کشورهای توسعه یافته، جدی نبوده است. برای حفظ آیین سینماروی -که فراتر از فیلم دیدن است- به توسعه سالن‌ها در همه شهرها بویژه مناطق کم برخوردار (سالن‌های چند منظوره و پردیس‎هایی با سالن‌های کوچک)، کمک دولت برای پایین نگاه داشتن قیمت بلیت و از آن مهمتر فیلم خوب وتبلیغات کافی نیازمندیم.

سمفا. امار

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما