گرانی، شایعه ای است که اتفاق می افتد! / یا خبری است که زودتر شنیده می شود؟

اقتصاد 100 - در کشور ما مردم روی فضای مجازی خیلی متمرکز هستند؛ در نتیجه معمولا به جای اینکه اطلاعات را از منابع موثق دریافت کنند با مراجعه به اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ، بله، ایتا و... درباره قیمت موادغذایی نظر می دهند، هر شایعه ای که شنیده اند را عنوان می کنند؛ بدون اینکه حتی منبع موثقی برای آن نام ببرند.

گرانی، شایعه ای است که اتفاق می افتد! / یا خبری است که زودتر شنیده می شود؟

نیما مجدی، کارشناس فضای مجازی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و استاد دانشگاه در گفت و گو با "اقتصاد 100" در مورد این تاثیرات می گوید: در قرن بیست و یکم، فضای مجازی فرآیندی است که گاهی می تواند ابزار دست مسئولان باشد برای نشان دادن موفقیت هایشان و گاهی هم می تواند یک معضل برای آنها باشد به جهت افشای برخی کوتاهی هایشان. بنابراین فضای مجازی از ابعاد مثبت و منفی مدنظرقرار می گیرد. این در حالی است که در کشور ما مردم روی فضای مجازی خیلی متمرکز هستند؛ در نتیجه معمولا به جای اینکه اطلاعات را از منابع موثق دریافت کنند با مراجعه به اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ، بله، ایتا و... درباره قیمت موادغذایی نظر می دهند، هر آنچه که شنیده اند را عنوان می کنند؛ بدون اینکه حتی منبع موثقی برای آن نام ببرند.

به گفته مجدی این مسایل باعث می شود که خود ما شایعه سازی کنیم؛ به این دلیل هم شایعه سازی می کنیم که کمبود دریافت اطلاعات از منابع موثق را داریم. زیرا کمبود اطلاعات، شایعه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین هم اکنون فضای مجازی تبدیل به یک پارادایمی شده که می تواند در یک جاهایی مثبت به کار برود و در یک جاهایی منفی. حالا اگر کسانی باشند که قصد ایجاد هیجانات بیهوده در جامعه را داشته باشند، فضای مجازی به این افراد کمک می کند که بتوانند زودتر به اهدافشان برسند.

وی با تاکید براینکه گران شدن اقلام مختلف موادغذایی مورد توجه شبکه های اجتماعی است، اظهار می دارد: شرایط اقتصادی سخت شده و سفره خانوارها کوچک شده، اما نکته این است که مردم به دلیل گرانی ها، شاید از خوشی ها، مسافرت ها و تفریح هایشان بزنند اما از غذا نمی گذرند و خودشان را مکلف می دانند که در درجه اول خوراک و مسکن خانواده را به هر نحوی تامین کنند. زیرا اصولا برای انسان ها تامین خوراک و موادغذایی اولویت بالایی دارد.

متن کامل را اینجا بخوانید

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما