جنجال تازه سهراب سپهری / از اتهام پولشویی تا فرار مالیاتی

اقتصاد ۱۰۰ - خبر فروش نقاشی منتسب به سهراب سپهری در حراج تهران بیشتر از آنکه در محافل هنری بازتاب داشته باشد در فضای اقتصادی منفجر شد.

جنجال تازه سهراب سپهری / از اتهام پولشویی تا فرار مالیاتی

رکورد شکنی ۲۱ میلیارد تومانی یک نقاشی که شاید بتوانیم آنرا گرانترین معامله هنرهای تجسمی در تاریخ معاصر ایران بدانیم در حراج تهران انجام جرفت از سوی فعالین فضای مجازی از زاویه اقتصادی مورد نقد قرار گرفته و همین کنش ها سئوالات زیادی به دنبال داشته است.

آیا این حراج ها نوعی پولشویی است؟ آیا خرید فروش آثار هنری برای صاحبان ثروت به یک راهکار فرار مالیاتی تبدیل شده است، البته می توان گفت همه اینها در تجارب جهانی به ثبت رسیده و استفاده از کالاهایی که قیمت گذاری آنها از منطق اقتصادی پیروی نمی کنند همواره یکی از روش های دور زدن قوانین محسوب می شود.

البته در دنیای امروز با ابزارهایی مالی مبارزه با پولشویی بسیاری از این مفر ت بسته شده ولی در اقتصاد ایران همچنان ابهامات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

فروش ۲۱ میلیارد تومانی یک تابلو ارزش آنرا معادل ۴۳۵ میلیون دلار نشان می دهد در حالی که همین تابلو در سال ۹۷ معادل ۲۳۵ میلیون دلار مبادله شده است.

این تفاوتی است که یکی از فعالین رسانه ای در توئیتر خود به آن اشاره کرده است و همین تفاوت را یکی از دلایل علاقه مهدی ثروتمندان به خرید آثار هنری دانسته است.

IMG_20230724_083839_864~2

به نظر میرسد این خبر بیش از آنکه باعث خوشحالی هنر دوستان و اهالی هنر های تجسمی شده باشد، باعث نگرانی های اقتصادی و باشگز شدن موضوع فضای خاکستری اقتصاد شده است.

اما به رغم همه سئوالات مطرح شده به جز خبری که در آن تنها به فروش این اثر در حراج تهران اشاره کرده هیچ خبر و یا واکنش رسمی نسبت به ابهامات مطرح شده را شاهد نیستیم.

آیا این ابهامات هم بی پاسخ مانده و در امواج خبری گم خواهد شد؟

باید منتظر بود و دید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما