محیط زیست اولویت دارد یا صنعت خودرو؟ / خودروهای بنزینی و خفه شدن نفس ایران و ایرانی

اقتصاد 100 - جدیدترین آمارهای منتشر شده از وارت صمت، تولید خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ دی‌ماه را، ۹۵۲ هزار دستگاه اعلام کرده است. با این شرایط، میانگین تولید روزانه خودرو در ایران، ۳۲۰۰ دستگاه است. یعنی روزانه 3200 خودرو سوخت فسیلی به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده می شود که هر کدام خشابی پر تیر برای مرگ هوا و خاک و زمین و انسان های ساکن کشور دارند.

محیط زیست اولویت دارد یا صنعت خودرو؟  / خودروهای بنزینی و خفه شدن نفس ایران و ایرانی

به گزارش اقتصاد 100 به نقل از رکنا روزگذشته اعلام شد تولید خودرو بنز در  ایران از سر گرفته می شود. اینکه یک خودرو مدرن جهانی وارد ایران می شود و ایرانیان می توانند از آن بهره ببرند عالی است. اما این خبر برای محیط زیست ایران چقدر خوب است. این خبر برای کارشناسان محیط زیست ایران یک شعار را یادآوری می کند و آن این است:" ما می گوییم شاه نمی خواهیم، نخست وزیر عوض می شود"

خودروهای سوخت فسیلی با تولید گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن، متان به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بسیاری کمک می‌کنند.

این خودروها باعث افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین شده و باعث گرم شدن هوا و افزایش دمای جهان می‌شوند.

علاوه بر این، آلودگی هوا نیز به دلیل تولید دود و ذرات جامد توسط خودروهای سوخت فسیلی، باعث تغییرات اقلیمی و تاثیرات منفی بر روی سلامت انسان‌ها و محیط زیست می‌شود.

بنابراین، استفاده از خودروهای سوخت فسیلی باید کاهش یابد و به جای آن از خودروهای برقی و سبز استفاده شود. در چند سال اخیر ، کارشناسان و فعالان محیط زیست بارها اعلام کردند که با توجه به شرایط حمله تغییرات اقلیمی به ایران ، بهتر است که  خودروسازی ایران به سمت ساخت خودروهای برقی یا واردات گسترده این خودروها بروند اما این خواست که امری نشد حال با خبر راه اندازی دوباره خط تولید بنز این سوال مطرح می شود که بهتر نبود خط تولید یک شرکت خودروسازی برقی را وارد ایران می کردند که هم به هوا فکر کرده باشند و هم به انرژی و هم به کاهش تخریب های تغییرات اقلیمی؟

وقتی به خودرو بنز فکر می کنیم می توانستیم به خودرو برقی هم فکر کرد و حتی در میان مدل های خودروهای بنز چرا واردات مرسدس بنز C200 چرا به ایران با تجهیز کردن خط تولید به قطب ساخت خودرو بنز برقی فکر نکرد و قراردادها را به این سمت نبرد تا هم ورود موثری برای ایران بود و هم سود بیشتری در صادارات برای کشور ایجاد می کرد.

مصرف بنزین خودروهای ایرانی 3 برابر استانداردهای جهانی

مصرف بنز ین خودروهای ایرانی ۳ برابر استاندارد جهانی است. اینکه خودروها لوکسی به نام بنز قرار است به خط تولید خودروسازی ایران بپیوندند اتفاق خوش یمنی است که می توانست رخداد درخشانی باشد اما به جمع زنجیره تولید دود و سرطان پیوند می خورد.

سوخت بنزین در ایران خود به مبحثی مهم تبدیل شده است و اکثرا از کیفیت پایین سوخت صحبت به میان می آید .استفاده از بنزین با کیفیت پایین و سوخت نامناسب در خودروها باعث آلودگی هوا، به ویژه در شهرها، می‌شود. ذرات جامد و گازهایی که تولید می‌شوند، برای سلامتی انسان‌ها و حیات وحش آسیب‌های جدی به وجود می آورد.

علاوه بر این، سوخت نامناسب باعث آسیب به قطعات خودرو و نیز افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر آن‌ها شود.

بنابراین، استفاده از سوخت با کیفیت پایین، علاوه بر آسیب به محیط زیست، هزینه‌هایی را برای مصرف‌کنندگان هم به دنبال داشته باشد.

خودروهای بنزینی و خفه شدن نفس ایران و ایرانی

استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، به ویژه بنزین و گازوئیل ، می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آسیب زدن به محیط زیست و ایران تأثیرگذار باشد.

استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل باعث تولید دی‌اکسید کربن به همراه دیگر گازهای گلخانه‌ای می‌شود که منجر به گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی می‌شود. همچنین، اکسید نیتروژن و سولفور تولید شده توسط خودروهایی که با سوخت بنزین و گازوئیل رانندگی می‌کنند، به عنوان عوامل آلودگی هوا و عوامل اصلی تشدید بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مطرح است.

همچنین، به دلیل وابستگی بیشتر به صادرات نفت، استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، به تأخیر در توسعه صنایع پایدار و مستقلی که بر این اساس برای ساختار اقتصادی کشور نیاز است، منجر می‌شود.

 استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، به شدت در آسیب زدن به محیط زیست، افزایش بحران آلودگی هوا ، تغییرات اقلیمی و تأخیر در توسعه صنایع پایدار وابسته به سوخت‌های جایگزین موثر است.

جدیدترین آمارهای منتشر شده از وارت صمت ، تولید خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ دی‌ماه را، ۹۵۲ هزار دستگاه اعلام کرده است. با این شرایط، میانگین تولید روزانه خودرو در ایران، ۳۲۰۰ دستگاه است. یعنی روزانه 3200 خودرو سوخت فسیلی به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده می شود که هر کدام خشابی پر تیر برای مرگ هوا و خاک و زمین و انسان های ساکن کشور دارند.

در پایان می توان تاکید داشت که وقتی جمعیتی از کارشناسان محیط زیست داخلی و خارجی از ویرانی هایی که سوخت های فسیلی به زیست ایران و ایرانیان می زند هشدار و در ادامه هشدار قرمزو هشدار فوق قرمز داده اند اینکه باز سرمایه گذاری برای برای شروع خط تولید یک خودرو لوکس جهانی که نمونه تولید خودرو برقی هم دارد ولی مورد توجه مسئولان کشور قرار نمی گیرد این خبر را می دهد که ایران به زودی جنگ بزرگی با تغییرات اقلیمی خواهد داشت. جنگی که کشورهای همسایه موشک ها مبارزه با آن را که حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است آغاز کرده اند اما سکوی های موشک های مبارزه با تغییرات اقلیمی ما نه تنها خالی است که هر روز خودمان با تصمیمات اشتباه و نبود دور اندیشی در نقطه به نقطه کشور در حال مین گذاری مرگباری هستیم.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما