تفاوت دستمزد کارگردان سینما با یک کارگر منزل/بازیگری با ماهی ۳/۵ میلیارد دستمزد!

با بررسی روند فعالیت‌ گروه‌های تولید فیلم متوجه خواهیم شد میانگین ساعت کارى در شغل سینما (تولید فیلم و سریال) با احتساب روزانه ١٢ ساعت کار و ٣ روز تعطیلى، ٣٢٠ ساعت است.

تفاوت دستمزد کارگردان سینما با یک کارگر منزل/بازیگری با ماهی ۳/۵ میلیارد دستمزد!

کمترین دستمزد دریافتى بین مشاغل سینمایى ماهیانه ده میلیون تومان است که از قرار ساعتى ٣٠ هزار تومان خواهد شد. 

دستمزد سایر عوامل نیز بسته به کیفیت کار، تخصص، دانش و تجربهشان تا ماهیانه ٥٠الى٦٠ میلیون تومان مى رسد.

در این میان مدیران فیلمبردارى و کارگردانان با دستمزدهاى ماهیانه بالاى ١٠٠ میلیون تومان نیز وجود دارند که با توجه به تجربه و سابقهشان دستمزد آنها متغیر است. یعنى چیزى حدود ساعتى ٣٠٠ هزار تومان!

با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت یک خدمتکار منزل ساعتى ٥٠ هزار تومان است باز هم این عدد نمى تواند عدد بالایى محسوب شود. خصوصا اینکه این عوامل در تمام طول ٣٢٠ ساعت ماه بایستى سرکارشان حضور داشته باشند و حتى امکان گرفتن مرخصى ساعتی هم ندارند.

اما آنچه تعجب برانگیز است عدد دستمزد بازیگران چهره (سلبریتى) نسبت به میزان ساعت کارى آنهاست!

 به طور میانگین این بازیگران در طول ماه بیش از ١٥ جلسه در صحنه حضور پیدا نمى کنند و ساعت کارشان هم بیش از ١٠ ساعت نیست، در نتیجه میانگین ساعت حضورشان در ماه ١٥٠ ساعت خواهد بود. با این وجود کف دستمزد آنها حداقل ٤ تا ٥ برابر دستمزد کارگردان است. 

مثلا در یکى از سریال هاى اخیر نمایش خانگى بازیگر نقش اول ماهیانه ١ میلیارد و دویست میلیون تومان در طول ٨ ماه کارى دریافت کرده است و بازیگر دیگرى براى سریالى دیگر ماهیانه ٣/٥ میلیارد تومان در طول ٤ ماه دستمزد گرفته است. این در حالیست که این سریال ها عملا نتوانسته اند انتظارات تماشاگران را برآورده کنند و حتى پلتفرم هاى نمایش دهنده هم از میزان مخاطبان آن ناراضى اند. چه بسا خود همین پلتفرم ها زمینه افزایش بى دلیل این دستمزدها را فراهم کرده اند و چنین تبعیض آشکارى را در حوزه دستمزد عوامل سینما رقم زده اند. 

نتیجه این اقتصاد بیمار و غیرسودده، چیزى جز از میان رفتن تولید فیلم نخواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما