اجرای عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج با شعر فریدون مشیری

علیرغم ممنوعیت 3 ساله عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج شاهد اجرای این برنامه در برخی مراسمات به همراه عاقد هستیم، به نحوی که منبع گواه‌گیری آن ربطی به ایران باستان نداشته و حتی شاهد ادبیات عربی نیز در اشعار آن هستیم.

اجرای عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج با شعر فریدون مشیری

به گزارش اقتصاد100 به نقل از فارس، طبق ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی صیغه ازدواج یا نکاح تنها با دلالت صریح بر قصد ازدواج برقرار می‌شود، همچنین براساس بخشنامه شهریور سال ۹۸ کانون سردفتران ازدواج و طلاق هرگونه اجرای عقد آریایی ممنوع اعلام شده است، که در همین راستا علی مظفری رئیس این کانون طی مصاحبه‌های خود اعلام کرده است که عقد آریایی وجاهت قانونی و شرعی نداشته و با متخلفان امر برخورد می‌شود.

علیرغم قانون و بخشنامه فوق، براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس برخی دفترخانه‌های ازدواج با اجرای نمادین برنامه‌ای با حضور عروس و داماد، اشعاری را قرائت کرده و با ادعای احیای فرهنگ باستانی آن را تحت‌عنوان گواه‌گیری یا عقد آریایی تبلیغ می‌کنند.

شعری از مشیری، منبع عقد آریایی؟!

در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی ضمن اشاره به تبلیغات گسترده دفاتر مجری عقد آریایی اظهار کرد: برخی دفاتر ازدواج و طلاق پس از انجام عقد شرعی و قانونی با استناد به برخی اشعاری که ربطی به ایران باستان ندارد، گواه یا پیمانی از عروس و داماد می‌گیرند که از جانب عاقد انجام می‌شود.

وی به منبع پیمان‌نامه عقد آریایی اشاره کرد و گفت: فریدون مشیری در سال ۷۴ شعری به نام پیمان زندگی را سرود که ۱۰ سال بعد در کتابی به نام نوایی هماهنگ باران منتشر شد، به‌نحوی که همین شعر به‌عنوان منبعی برای احیای فرهنگ آریایی کشورمان در مراسمات ازدواج درنظر گرفته شده است، در حالی که هیچ ارتباطی با آداب و رسوم دوران باستان ایران ندارد و حتی مراسم ازدواج زرتشتیان هم شباهتی به این نوع عقد ندارد.

کلمه عربی در صیغه عقد آریایی

این گزارشگر به کلمه عربی موجود در گواه‌گیری مذکور تاکید کرد و ادامه داد: برخی از افراد که مایل به انجام عقد آریایی هستند، خود را از فرهنگ غنی ادبیات عرب و التقاط آن با زبان فارسی دور دانسته و تلاش می‌کنند تنها از ادبیات فارسی استفاده کنند، در حالی که کلمه وفا در جمله«وفادار تو خواهم بود» واقع در متن عقد آریایی ریشه عربی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ دو تا از مجموعه‌های عقد آریایی رفتیم تا با هزینه‌ها و نحوه‌ی اجرای آن آشنا شویم، در همین راستا یکی از دفاتر رسمی که برنامه عقد آریایی را در کرج برگزار می‌کند از هزینه ۵ الی ۱۰ میلیون تومانی برای کل این مراسم خبر داد.

همچنین با بررسی صفحات مجازی این مجموعه‌ها شاهد تبلیغات گسترده آن‌ها با عنوان رسمی برای برگزاری عقد آریایی در کنار ثبت رسمی ازدواج هستیم، به نحوی که فیلم اجرای برنامه خود را در اینستاگرام منتشر می‌کنند.

با توجه به آنچه مطرح شد، ممنوعیت اجرای عقد آریایی باید تحت رصد و رسیدگی دستگاه‌های نظارتی مربوطه قرار گرفته و از ترویج فرهنگ جعلی عقد آریایی در مقابل سنت دینی در حوزه ازدواج جلوگیری شود.

گروه سوت‌زنی خبرگزاری فارس آماده دریافت گزارشات مردمی فساد در سامانه سوت‌زنی و یا از طریق شناسه تلگرامی @Sootzani_Farsnews است.

پایان پیام/ ت 629

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما