نویسنده برنده پولیتزر جایزه «فولیو»‌ را هم درو کرد

اقتصاد 100 - «مارگو جفرسون» نویسنده و منتقد ادبی آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبی «راثبونز فولیو» ۲۰۲۳ معرفی شد.

نویسنده برنده پولیتزر جایزه «فولیو»‌ را هم درو کرد

به گزارش گاردین،‌ «مارگو جفرسون»‌ درحالی موفق به کسب جایزه ادبی راثبونز فولیو برای نگارش کتاب خاطراتش شد که هیات داوران این جایزه ادبی این کتاب را حیرت‌انگیز و حماسی توصیف کردند.

کتاب «ساخت یک سیستم عصبی» این نویسنده درحقیقت نخستین اثری است که در روال جدید برگزاری این جایزه ادبی به عنوان برگزیده اصلی معرفی می‌شود.

بر اساس روال جدید،‌ در هر یک از سه شاخه داستانی،‌ غیرداستانی و شعر یک برنده برگزیده می‌شود و این سه نفر برای کسب جایزه اصلی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. به برگزیدگان هر شاخه ۲,۰۰۰ پوند اهدا می‌شود و برنده اصلی نیز ۳۰,۰۰۰ پوند دیگر دریافت خواهد کرد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، این جایزه به آثار غیرداستانی،‌ شعر و داستانی اهدا می‌شد، اما اهدا جایزه در قالب سه شاخه جداگانه یک روند جدید است.

«ساخت یک سیستم عصبی» در بخش غیرداستانی برگزیده اعلام شد و در بخش داستانی کتاب «هیولاهای ترسناک» به قلم «میشل دکریتسر»‌ به عنوان اثر برنده انتخاب شد. در شاخه شعر نیز مجموعه شعر «ساکت» نوشته «ویکتوریا آدوکوی بولی»‌ به عنوان برنده معرفی شد.

«جفرسون»‌ که در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه پولیتزر شده بود در کتاب جدید خود زنان سیاه‌پوست را از طریق بررسی نمادهای فرهنگ مردمی که با آنها بزرگ شده است بررسی می‌کند و خاطرات و انتقادات را ترکیب می‌کند.

در این دوره از جایزه «فولیو»، «ویل آشون‌» برای نگارش «مسافران»، «امی بلوم»‌ برای «عاشق بودن»‌،‌ «جاناتان فریلند»‌ برای «هنرمند فرار»،‌ «دارن مک‌گریوی»‌ برای «فاصله اجتماعی بین ما»‌ نیز در کنار «جفرسون»‌ به فهرست نامزدهای نهایی شاخه غیرداستانی راه یافته بودند.

در کتاب «هیولاهای ترسناک» که به عنوان برنده شاخه داستان انتخاب شد، دو روایت اول شخص وجود دارد که یکی در سال ۱۹۸۱ رخ می‌دهد و دیگری در آینده نزدیک؛‌ ترتیب مطالعه این روایت‌ها به عهده مخاطب است. «میشل دکریتسر»‌ برای برنده شدن در شاخه داستانی جایزه «راثبونز فولیو» با کتاب «شکوه»‌ نوشته «بولاویو»‌ که یک طنز سیاسی درباره سیاست‌های زیمباوه با الهام از کتاب «۱۹۸۴» نوشته «جورج اورول‌»‌ است،‌ «رنگ خالص»‌ اثر «شیلا هتی»‌، «اضطراری»‌ اثر «دیزی هیلدیارد»‌ و «لوسی در کنار دریا» به قلم «الیزبت استرات» رقابت کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز