فروش قبرهای ۳ میلیاردی؟!

معاون توسعه و مدیریت آستان شاهچراغ تاکید کرد، این آستان نه مصوب‌کننده و نه مجری طرح (توسعه/ساماندهی) در بافت تاریخی شیراز است و نه به کسی فشاری می‌آورد که کاری انجام شود. این‌طور نشود که به نام حرم و به کام دیگران باشد.

فروش قبرهای ۳ میلیاردی؟!

به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایسنا، علیرضا صحرائیان ـ معاون  توسعه و مدیریت آستان شاهچراغ ـ در یک برنامه تلویزیونی درباره طرح واکنش‌برانگیز ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ که با حضور دو موافق از تولیت آستان شاهچراغ و استانداری و دو منتقد پخش شد، گفت: قبل از انقلاب شرکت «امکو» طرحی را تصویب می‌کند، حرم (شاهچراغ) همیشه طرح مصوب داشته، هرچند طرح «امکو» دستخوش تغییراتی شده است. شاید یکی از دلایل این‌که اطراف بافت حرم‌ها در شیراز دچار آسیب شده و همه ناراحت بافت هستند، ‌بلاتکلیفی بوده و عزم ملی برای رفاه حال مردم و مجاوران حرم ایجاد نشده است که ساماندهی و بازآفرینی واقعی اطراف حرم‌ها شکل بگیرد.

قبرفروشی و ارزان‌خریدن خانه‌ها شایعه است

او سپس با اشاره به محدوده طرح ۵۷ هکتاری که متمرکز در قلب بافت تاریخی شهر شیراز است و منتقدان و معترضانی دارد، ‌ اظهار کرد: بافت تاریخی شیراز بالغ بر ۳۶۰ هکتار مشخص شده است که در آن، محدوده طرح ۵۷ هکتاری قرار دارد، اما این‌طور نیست که این محدوده (۵۷ هکتار) به صحن تبدیل شود و در آن قبرفروشی شود و یا تجاری‌سازی شود و یا اتفاقی بیفتد که دور از هر ذهن شفافی است. حرم برای شیرازی‌ها و ایرانی‌ها آستانی مقدس است و اگر قرار است طرحی هم تصویب شود یا تصویب شده، علت آن است که رفاه مردم و زائران را تامین می‌کند و قصد و غرض دیگری ندارد.

صحرائیان اضافه کرد: اتفاقا ما بارها معترض تجاری‌سازی و بویژه «مجتمع بین‌الحرمین» بودیم که از ابتدای خیابان حضرتی آغاز می‌شود و تا نزدیکی حسینی، روبه‌روی حرم سیدعلاءالدین حسین ادامه پیدا می‌کند. ما همیشه مخالف بودیم ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند این مجتمع تجاری به حرم مربوط است، درحالی که فقط نام حرم را دارد و به بخش خصوصی مربوط می‌شود. همین طرح، هشت و نه هکتار از بافت ارزشمند تاریخی شیراز را دچار آسیب و شکاف کرده است و بارها تولیت وقت مکاتبه رسمی داشته و به استانداری و شهرداری اعتراض و شکایت رسمی کرده است. این مجتمع سال ۷۴ ساخته شد.

معاون  توسعه و مدیریت آستان شاهچراغ تاکید کرد: تولیت حرم مخالف تجاری‌سازی است.

او درباره طرحی که به قسمت شرقی آستان که تا محدوده حرم سیدعلاءالدین حسین را در برمی‌گیرد، گفت: توسعه حرم با بافت تاریخی ارتباطی ندارد و این محدوده جزو املاک و زمین‌های آستان است. ما در این محدوده یک موزه داریم که داخل محدوده حرم بوده و  قرار است توسعه یابد. دارالشفائی هم در ضلع جنوبی حرم قرار دارد. در ضلع شمالی آستان نیز، بیمارستای بوده که به حرم مطهر شاهچراغ اهدا شده و کنار آن هم زمینی است که به آستان مربوط است. همه این‌ها را تجمیع کردیم و دارالشفاء می‌سازیم که قرار است خدمات خیریه ارائه دهد. آستان در محدوده صحن جدید تعدادی املاک دارد که آن‌ها تملک کرده و خودش زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی مرمت کرده تا به موزه تبدیل شده است.

معاون تولیت آستان شاهچراغ اظهار کرد: این شایعه را که قرار است زمین‌های اطراف حرم را به قیمت متری هشت هزار تومان از مردم خریداری کنند و بعد آن‌ها را به عنوان قبرِ دو سه میلیاردی بفروشند، تکذیب می‌کنم.  او گفت:‌ما قرار است این محدوده را به پایلوت گردشگری مذهبی تبدیل کنیم و قرار شده بناهای واجد ارزش در این محدوده، شناسایی و کارشناسی شوند. در این محدوده خانه‌هایی چون «حسنی اردکانی» و «صدر جهرمی»، «اکبری» و «ظریفکار» وجود دارد که اصلا آن‌ها را تخریب نمی‌کنیم و مقاوم‌سازی می‌کنیم و از ظرفیت این بناها برای گردشگری استفاده می‌کنیم. آن طرحی که با حفظ و احیای بافت تاریخی قرار است به‌سازی و مطلوب‌سازی شود و محل بحث ما است ۱.۵ هکتار از ۳۶۰ هکتار است که البته اجرای آن برعهده حرم نیست و اجرای آن با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شیراز است.

صحرائیان تاکید کرد: آستان مقدس شاهچراغ، نه مصوب‌کننده و نه مجری طرح است و نه به کسی فشاری می‌آورد که کاری انجام شود. این‌طور نشود به نام حرم و به کام دیگران باشد. ما در حال حاضر فقط نیازهای زائران و مجاوران و مردم را تشریح می‌کنیم و اتفاقا یکی از ارگان‌هایی هستیم که اعتقاد داریم هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود و دولت و رییس‌جمهور و دستگاه‌های دخیل، این طرح به‌سازی را اجرا کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما