دستاورد بسیار مهم اینترنتی دولت سیزدهم

امیر لاجوردی رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت طی گفتگویی با خبرگزاری برنا دربارۀ دستاورد مهم افزایش دو برابری میزان ترانزیت داده از مبدا ایران توضیح داد.

دستاورد بسیار مهم اینترنتی دولت سیزدهم

گروه علمی و فناوری؛ چندروز قبل بود که رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار یک ویراست در میکروبلاگ ایرانی ویراستی خبر از افزایش بیش از دو برابری میزان ترانزیت داده از طریق ایران داد.

البته آنطور که باید در رسانه‌ها به اهمیت این موضوع پرداخته نشد، ترانزیت داده در دنیای فناوری اطلاعات یک منبع ارز آور مهم برای کشورها محسوب می‌شود از طرفی نشان از اعتماد کشورها به آن سرزمین برای مبادله اطلاعات مهم خود بر بستر شبکه دارد.

دولت سیزدهم موفق شده است، طی هجده ماه میزان ترانزیت داده از مبدا ایران را دو برابر کند (تغییر شاخص از ۱.۳ ترابیت‌ برثانیه به بیش از ۲.۹ ترابیت‌برثانیه!)، تأثیر این شاخص بر زیست بوم فناوری کشور سبب شد تا طی گفتگویی اختصاصی با رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت ابعاد موضوع را جویا شویم.

امیر لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال برنا که تبدیل ایران به هاب نقل و انتقال داده در منطقه چه معنایی دارد، عنوان کرد:ترانزیت داده علاوه بر منافع مادی که برای کشور به ارمغان می‌آورد، جایگاه استراتژیک ایران در منطقه را تقویت می‌کند، کشوری بدل به نقطه کانونی انتقال داده می‌شود که سایر همسایگانش درباره امنیت و توان آن اطمینان خاطر داشته باشند.

وی اضافه کرد: بنابراین زمانی شاخص ترانزیت داده در کشور افزایش پیدا می‌کند که کشورهای بیشتری مسیر ایران را برای ترانزیت داده‌های خود استفاده نمایند.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال برنا درباره تاثیر احتمالی مسئله ترانزیت داده بر کاهش با افزایش پهنای باند اینترنت کاربران ایرانی گفت: افزایش ترانزیت داده از مبدا ایران، تاثیری بر کاهش یا افزایش پهنای باند مصرفی مردم ایران ندارد و سبب تغییر تجربه کاربری آن‌ها نخواهد شد، افزایش ترانزیت داده از ایران به همسایگان پهنای باند کاربران داخل کشور را اشغال نمی‌کند.

رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت درخصوص ابن موضوع که ترانزیت داده، نیاز به تامین زیرساخت خاصی دارد یا خیر، تصریح کرد: بله، ترانزیت داده از ایران نیاز به تامین زیرساخت‌های لازم دارد. ما سال گذشته برای اجرای بهتر پروژه‌های ترانزیت داده، تعهدات بین‌المللی SLA را امضا کردیم تا همسایگان با اطمینان بیشتری با ایران کار کنند، این به مشتریان اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد که ایران توان اجرای زیرساخت با کیفیت را دارد و آسوده خیال به همکاری با کشور ما می‌پردازند.

لاجوردی درباره محل تامین هزینه اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز برای ترانزیت داده بین‌المللی عنوان کرد: هزینه اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز از محل درآمد این ترانزیت تامین خواهد شد و عملیات اجرایی طرح‌ها با درآمد ترانزیتی تامین می‌شود.

وی در خاتمه گفت: دولت سیزدهم هدف‌گذاری کرده است که حداکثر تا سال ۱۴۰۳، کشور به ترانزیت ۵ترابیت بر ثانیه داده برسد که در صورت ادامه‌ی این شتاب، در موعد مقرر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز