چرا کرایه تاکسیهای اینترنتی بعد از جنگ همچنان بالاست؟
اقتصاد 100- چرا همچنان کرایه تاکسیهای اینترنتی پس از جنگ ۱۲ روزه بالاست؟ با وجود برقراری آتشبس، نرخ بالای این خدمات همچنان دغدغهای جدی برای شهروندان است.

افزایش کرایهها در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن
براساس گزارشهای پیشین، در میانه جنگ تحمیلی اسرائیل علیه کشورمان، شاهد افزایش دو تا سه برابری کرایه تاکسیهای اینترنتی همانند اسنپ و تپسی در تهران بودهایم. این افزایش در حالی رخ میداد که شرایط حملونقل عمومی به دلیل خلوتتر شدن معابر شهری نسبت به گذشته و نبود ترافیک، میتوانست عادی باشد. با این وجود، نرخها در مقایسه با روزهای قبل به طرز چشمگیری افزایش یافت.
همچنین پس از پایان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و برقراری آتشبس، این افزایش نرخها همچنان حفظ شده و هیچ گونه کاهش محسوسی در قیمتها مشاهده نشده است.
چالشهای تعیین نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی
تناقض میان قوانین شورای اسلامی شهر و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی یکی از چالشهای اساسی در این زمینه است. از یک سو، کنترل و تنظیم نرخ کرایه وسایل نقلیه درونشهری وظیفه شوراهای اسلامی شهر است و از سوی دیگر، مطابق دستورالعمل فعالیت مسافربرهای اینترنتی، اختیار تعیین کرایه به شرکتهای خدماتدهنده واگذار شده است.
جدول: دلایل اصلی افزایش و حفظ نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی
عوامل توضیحاتاختلاف در قوانین | تناقض میان قوانین شورای شهر و دستورالعمل خدمات هوشمند مسافر |
خلوتی معابر | عدم وجود ترافیک و کاهش تقاضا تأثیری در نرخ نداشته است |
مشکلات اقتصادی | افزایش قیمت سوخت و سایر هزینههای جانبی |
به نظر میرسد ایجاد سازوکارهای نظارتی شفاف و هماهنگی بیشتر میان نهادهای مرتبط با تعیین نرخهای تاکسیهای اینترنتی میتواند به تعادل در قیمتها و بهبود وضعیت حملونقل شهری منجر شود. این در حالی است که نظارت دقیقتری از سوی نهادهای اجرایی بر عملکرد تاکسیهای اینترنتی ضرورت دارد.