خبر خوش به مسافران هواپیما/ تکلیف بازگشت پول بلیط مشخص شد!
اقتصاد 100- مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها اعلام کرد: با لغو تمامی پروازهای داخلی و خارجی از ۲۳ خرداد، شرکتهای هواپیمایی موظف به بازپرداخت کامل و بدون جریمه وجه بلیتهای کنسلشده به مسافران در کوتاهترین زمان ممکن هستند.

رضا صدیقنیا، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، با تأکید بر لزوم رعایت دقیق دستورالعملهای مربوط به حقوق مسافران، اعلام کرد:
به دنبال بسته شدن کامل فضای کشور به روی پروازهای مسافری و لغو کلیه پروازهای داخلی و بینالمللی از روز جمعه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۴، تمامی شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی ملزم به استرداد کامل و بدون کسر جریمه وجه بلیتهای خریداریشده هستند.
وی افزود:
«براساس مقررات جاری، شرکتهای هواپیمایی موظفاند وجوه پرداختی مسافران برای پروازهای لغو شده را در کوتاهترین زمان ممکن و بدون هیچگونه هزینه اضافی یا جریمهای، به همان حسابی که پرداخت از آن انجام شده بازگردانند.»
نحوه پیگیری بازپرداخت بلیت
صدیقنیا با اشاره به سازوکار استرداد بلیت، خاطرنشان کرد:
مسافرانی که بلیت را مستقیماً از سایت شرکت هواپیمایی خریداری کردهاند، میتوانند از طریق بخش "استرداد بلیت" در همان وبسایت، درخواست بازپرداخت خود را ثبت کنند.
در مواردی که بلیت از طریق دفاتر خدمات مسافرت هوایی تهیه شده باشد، مسافران باید با همان دفتر یا آژانس فروش تماس گرفته و فرآیند استرداد را پیگیری کنند. دفاتر نیز موظفاند پس از دریافت وجه از شرکت هواپیمایی، مبلغ بلیت را بدون تأخیر به حساب مشتری بازگردانند.
هشدار نسبت به تخلف
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها همچنین تأکید کرد:
«هرگونه تخلف، تأخیر یا امتناع از بازپرداخت وجه بلیتهای لغو شده، پیگرد قانونی خواهد داشت. مسافران میتوانند در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند.»
وی در پایان تأکید کرد که سازمان هواپیمایی کشوری با جدیت بر حسن اجرای مقررات نظارت خواهد کرد و با هرگونه سوءاستفاده یا اهمال از سوی شرکتها یا دفاتر فروش، برخورد قاطع قانونی به عمل خواهد آورد.