هزینه تربیت یک پزشک 10میلیارد تومان / به راحتی آنها را از دست می دهیم

اقتصاد۱۰۰- به طور تقریبی می‌توان گفت برای تربیت یک پزشک بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و در نهایت به همین آسانی و ارزانی آن‌ها را از دست می‌دهیم.

هزینه تربیت یک پزشک 10میلیارد تومان / به راحتی آنها را از دست می دهیم

به گزارش اقتصاد100، روزگذشته خبری مبنی بر شیب نگران کننده مهاجرت پزشکان منتشر شد، در این خبر محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی می‌گوید: هر یک از پزشکان ایرانی که به هر کشوری مهاجرت کرده اند قطعا سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند و باید این را مد نظر داشته باشیم که مهاجرت پدیده تلخ و ناگواری است که یک پزشک با تلخی تصمیم به مهاجرت می‌گیرد.

برای نگاه به وضعیت مهاجرت پزشکان روزنامه همدلی، گفت و گویی با ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی داشته است که آن را خواهید خواند.

خسرونیا در گفتگو با همدلی درباره آمار مهاجرت پزشکان توضیح می‌دهد: «آمار دقیقی برای میزان مهاجرت پزشکان وجود ندارد، تعدادی از پزشکان به سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کنند و برای دریافت گواهی خروج از کشور اقدام می‌کنند به همین دلیل سازمان نظام پزشکی فقط می‌تواند اعلام کند چند نفر درخواست داده‌اند اما نمی‌تواند بگوید چند نفر مهاجرت کرده‌اند چرا که بخشی از این پزشکان موفق به مهاجرت می‌شوند و عده‌ای هم نمی‌توانند، البته تعدادی هم کار پزشکی را کنار گذاشته و وارد شغلی دیگر می‌شوند.»

او درباره زمان لازم برای تربیت یه پزشک توضیح می‌دهد: «بیست هفت سال طول می‌کشد تا یک پزشک به جامعه تحویل داده شود. فرد برای دریافت دیپلم، دوازده سال و هفت سال هم برای دریافت مدرک زمان می‌گذارد. هشت سال هم تخصص و فوق تخصصش زمان می‌برد. به طور کلی بخواهم بگویم، برای اینکه بتوان یک پزشک متخصص به جامعه تحویل داد دست‌کم به بیست و هفت سال زمان نیاز است بعد هم که باید ۵ سال طرح بگذراند که اگر بخواهیم گردش کنیم می‌شود چیزی حدود سی سال، برای تحویل یک پزشک عمومی به جامعه هم نیاز به بیست سال زمان است. اساسا هم پزشکان در سن ۴۰ تا ۴۵سالگی وارد بازار کار می‌شوند.»

خسرونیا درباره هزینه دولت برای تربیت پزشکان در یک جامعه ادامه می‌دهد: «به طور تقریبی می‌توان گفت برای تربیت یک پزشک بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و در نهایت به همین آسانی و ارزانی آن‌ها را از دست می‌دهیم.»

او درباره علت اصلی مهاجرت پزشکان می‌گوید: «تا کنون هیچ مقام و مسئول دولتی این مسئله را پیگیری نکرد که آن‌ها چرا می‌خواهند مهاجرت کنند و به خواسته آن‌ها رسیدگی کند و پاسخ دهد، به همین جهت هیچ‌گاه کسی علت مهاجرتش را توضیح نداده است؛ اما یکی از دلایلش همان مسائل مالی است چون پزشک پس از 35تا 40 سال باید به گونه‌ای بتواند زندگی‌اش را بچرخاند.»

 سویه تازه و نبود نیرو

سویه‌های جدید اومیکرون وارد کشور شده، تعداد زیادی از اعضای کادر درمان ما که حاضر نیستند دیگر در این عرصه فعالیت کنند، عده‌ای دیگر نیز مهاجرت کردند. قطعا اگر کرونا به شیوه سابق شیوع پیدا کند یکی از اولین مشکلاتی که مردم با آن مواجه خواهند بود، مسئله عدم وجود کادر درمان برای رسیدگی به بیماران است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره تبعات مهاجرت پزشکان به خارج از کشور می‌گوید: در دوران کرونا که ما تعداد زیادی پزشک و پرستار را از دست دادیم و عده دیگری از کادر درمان هم به صورت شبانه روزی کار کردند تا بتوانند به هموطنانشان خدمت‌رسانی کنند؛اما به محض اینکه کرونا فروکش کرد دولتمردان کادر درمان را فراموش کردند و نه تنها کاری برای حل مشکلات این قشر از جامعه انجام ندادند، بلکه اقداماتی را هم علیه این جامعه انجام دادند، همین مسئله سبب شد که هم پزشکان و هم پرستاران کار خود را متوقف کنند و به سمت مهاجرت کردن گام بردارند.

او درباره رسیدگی به وضعیت پزشکان می‌گوید: «بهترین راه حل این است که دولت نه تنها برای پزشکان بلکه برای همه اقشار جامعه و رسیدگی به وضع آن‌ها و برآورده کردن نیازهایشان اقداماتی انجام دهند و هر تبصره‌ جدیدی را اضافه نکنند.»

خسرونیا درباره سختی‌های پزشکی در ایران توضیح می‌دهد: «همه می‌گویند کار پزشکی پر درآمد است و همه پزشکان پولدار هستند. به این ماجرا توجه کنید که من به عنوان یک پزشک اگر بخواهم بیمارم را ببینم باید از طرح ترافیک بگذرم، قیمت طرح نسبت به پنج سال گذشته ده برابر شده، یعنی اگر در گذشته 300تا 400 هزارتومان هزینه طرح می‌کردیم در حال حاضر 6 تا 7 میلیون تومان هزینه طرح باید بدهیم. مالیات‌مان چندین برابر شده و حالا وارد زندگی عادی شویم، ما هم مانند همه مردم باید هزینه افزایش قیمت‌ها را بپردازیم. وقتی یک پزشک جوان این وضع را داخل کشور می‌بیند و متوجه می‌شود که دیگر کشورها برای ورودش فرش قرمز پهن کرده‌اند، معلوم است می‌رود. در حال حاضر تعرفه پزشک 105هزارتومان، معادل 2دلارو نیم است، که در هیچ کجای دنیا، حتی عراق و یمن هم هزینه درمان این‌گونه نیست. همه این عوامل باعث می‌شود اعضای کادر درمان ترک خدمت کنند، یا مهاجرت کنند یا سراغ یک شغل دیگر بروند.»

او درباره وظیفه پزشکی می‌گوید: وظیفه پزشک خدمت به مردم است، این را می‌دانم و می‌پذیرم اما آن پزشک 40 سال از عمر و جوانی‌اش گذشته، جان کنده و نیاز داد حداقل‌های درآمدی‌اش تامین شود.

 عرب‌ها و آمریکایی‌ها درحال بردن پزشکان ایرانی

حدود دو ماه پیش بود که شاهین آخوندزاده، استاد تمام گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه اعلام کرد: یک دانشجوی رشته پزشکی ۷ سال درس می‌خواند، درس‌هایی بسیار سنگین، کشیک هم که می‌گذراند یک میلیون تومان بابتش می‌گیرد، بعد هم باید بسیار درس بخواند تا بتواند در آزمون دستیاری قبول شود، در دوران رزیدنتی که در همه جای دنیا شغل محسوب می‌شود، باید در کنار درس خواندن کشیک‌های سنگین بدهد، ۱۲ تا ۱۵ نوبت کشیک شب، در طول این مدت هم اجازه کار ندارد، تصور کنید حدود ۳۰ سال هم دارد و اگر خانواده داشته باشد، باید هزینه خانواده را هم بدهد در حالی که حقوقش حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است.وضعیت این پزشک را تصور کنید،‌ بعد از این مرحله در سن حدود ۳۵ سالگی تازه می‌رود مناطق محروم برای خدمت، مناطقی که اغلب دور از مرکز هستند و امکانات‌شان بسیار محدود است،‌این شخص باید واقعا عاشق پزشکی باشد تا بتواند این شرایط را تحمل کند وگرنه این همه سختی و مشقت قابل تحمل نیست. برای دانشجویان پزشکی چنین آینده‌ای وجود دارد و خب این آینده چندان روشن و قابل توجه نیست.

فکر نکنید مهاجرت فقط در رشته‌های پزشکی اتفاق افتاده، در حال حاضر گروه پرستاران ما هم به شدت در حال مهاجرت هستند، این مشاغل جزو شغل‌های سخت محسوب می‌شوند که در کشورهای مهاجرپذیر، از سوی شهروندان همان کشورها چندان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند، و مهاجرپذیری در این رشته‌ها زیاد شده است.

همین کشور عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ما در رشته‌های مختلف است. یک جراح در کشور عمان دو و نیم برابر جراحی در ایران درآمد دارد،‌اما مساله اینجاست که علاوه بر این، فرزندش از آموزش رایگان استفاده می‌کند، خودرویی که آنجا می‌خرد، با کیفیت بهتر، یک دهم قیمت خودرویی است که می‌تواند اینجا بخرد، مسکن هم به همین شکل، پس کاملا برایش به صرفه است که جلای وطن کند.خسرونیا هم به همه این موارد اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که مقصد اصلی پزشکان کشورهای عربی است، یا اروپایی و آمریکایی؟ توضیح داد: «درحال حاضر متاسفانه کشورهای عربی پول خوبی برای جذب پزشکان می‌دهند البته در این کشورها جای ترقی وجود ندارد. بیشتر پزشکان حاذق ما به کشورهای اروپایی می‌روند، چون آن‌جا موقعیت ارتقا و پیشرفت دارند و مدارجشان ترفیع پیدا می‌کند.»

او در پایان و در واکنش به وسایل فرسوده پزشکی در بیمارستان‌ها می‌گوید: «به طور کلی بیمارستان‌های تازه بهترین و به روزترین امکانات و تجهیزات را در خدمت دارند و این بخش فرسوده مربوط به بیمارستان‌های قدیمی است.»

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما