عروسی اسنپی‌ها؛ غوغای تازه‌ای در کوچه‌ها به پا شد!

اقتصاد100- بررسی اخذ عوارض مضاعف از تاکسی‌های اینترنتی همچون اسنپ و تپسی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛ توقف اجرای دستورالعمل وزارت کشور در این زمینه پیشنهاد شد.

عروسی اسنپی‌ها؛ غوغای تازه‌ای در کوچه‌ها به پا شد!

نشست مهمی از کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره موضوع "وصول عوارض مضاعف از شرکت‌های مسافربری اینترنتی" برگزار شد که توسط اتاق اصناف ایران مطرح شده بود.

اعتراض شرکت‌های مسافربری اینترنتی به عوارض مضاعف

در ابتدای این نشست اعلام شد: شرکت‌های اسنپ، تپسی و ماکسیم به‌عنوان سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی در ایران اعتراض خود را نسبت به دریافت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مضاعف مطرح کرده‌اند. طبق تبصره ۱ ماده ۲ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت کشور دستورالعمل اجرایی تدوین کرده که در جدول ۳ موضوع ماده ۳۱ این دستورالعمل، نحوه وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری‌ها تنظیم شده است. در این دستورالعمل تاکید شده قیمت خدمات بر اساس مجموع مسافت طی شده توسط خودروهای ثبت‌شده در سامانه سماس از شرکت‌های مربوطه دریافت می‌شود.

مشکلات متعددی در اخذ مالیات و عوارض

در این نشست بیان شد که این دستورالعمل از سه نظر شامل خودرو، سکو و راننده قابل بررسی است. همچنین تاکید شد که مشخص شدن نوع عوارض یا مالیات اهمیت دارد و باید از دریافت مالیات مضاعف جلوگیری شود. به‌عنوان مثال، عوارض خودرو در ایران شامل عوارض سالیانه شهرداری، آلایندگی، طرح ترافیک و آزادراهی است که اختلاف مبنای قانونی و روش محاسبه در هر یک از این موارد به‌وضوح مشاهده می‌شود. رانندگان خودروها، اعم از اینکه عضو ناوگان تاکسیرانی باشند یا از طریق سکوهای اینترنتی فعالیت کنند، باید این عوارض را پرداخت کنند. اما دریافت عوارض و مالیات اضافی به کاهش درآمد رانندگان منجر شده و در صورت انتقال هزینه‌ها به مسافران، موجب افزایش هزینه حمل‌ونقل خواهد شد.

تاثیر هزینه عوارض حمل‌ونقل بر هزینه خانوارها

از طرف دیگر اعلام شد که تحقیقات و بررسی نشان داده‌اند که اعمال عوارض بر هزینه حمل‌ونقل مستقیماً بر هزینه خانوارها تاثیرگذار است. بر همین اساس، رویکرد قوانین باید در جهت بهبود کسب‌وکارهای دیجیتال و کاهش هزینه‌های خانوار تنظیم شود و دریافت عوارض یا مالیات مضاعف به‌طور کامل حذف شود.

مالیات بر ارزش افزوده؛ رانندگان معاف؟

همچنین مشخص شد که مالیات بر ارزش افزوده نیز از شرکت‌های مسافربری اینترنتی دریافت می‌شود. طبق رأی دیوان عدالت اداری، مالیات خدمات حمل‌ونقل باید صرفاً متوجه شخص متصدی حمل‌ونقل باشد و نه سکوها. شرکت اسنپ نیز این رأی را پذیرفته است. جالب اینکه براساس قانون رانندگان معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده هستند.

انتقاد از وضع عوارض جدید

براساس بند «الف» تبصره ۱ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وضع هرگونه عوارض جدید، خارج از موارد تعیین‌شده ممنوع است. اما در عمل این قانون رعایت نشده است. از آنجایی که حمل‌ونقل جزو عوارض محلی محسوب نمی‌شود، نباید تحت قوانین مربوط به وزارت کشور قرار گیرد. به همین دلیل بند مربوطه در دستورالعمل جدید، فاقد وجاهت قانونی اعلام شده است.

پیشنهاد حذف عوارض مضاعف از دستورالعمل

دبیرخانه شورای گفت‌وگو پیشنهاد حذف عوارض مضاعف مذکور از جدول شماره سه دستورالعمل اجرایی برای خدمات شهرداری‌ها را مطرح کرد. از طرف دیگر، نمایندگان شرکت‌های مسافربری اینترنتی نظرات قانونی خود را اعلام کرده و تاکید کردند که این دستورالعمل خلاف قانون بوده و موجب پرداخت دوبار عوارض برای یک خدمت می‌شود.

توزیع ناعادلانه درآمد حاصل از عوارض

نماینده سازمان امور مالیاتی توضیح داد که مالیات مطابق قانون دریافت می‌شود و عوارض نیز به حساب وزارت کشور واریز شده و سپس توسط این وزارتخانه توزیع می‌شود. اما روش توزیع درآمد باید اصلاح شود چرا که شاخص‌هایی مانند تراکم جمعیت در فرآیند توزیع در نظر گرفته نمی‌شود.

انتقاد به عدم حضور وزارت کشور

نماینده سازمان بازرسی کل کشور از عدم حضور نماینده وزارت کشور، شهرداری و شورای شهر در این نشست انتقاد کرد و گفت: موضوع "وصول عوارض مضاعف" در نشست‌های مختلف مطرح شده ولی نمایندگان این نهادها حاضر نمی‌شوند که خلاف قانون است.

لزوم رعایت حقوق عامه

در پایان نشست تاکید شد که مسئله "وصول عوارض مضاعف" باید به‌دو شکل شکلی و محتوایی پیگیری شود. از آنجا که الزامات ماده ۲۴۳۰ رعایت نشده، دیوان عدالت اداری می‌تواند دستور توقف دهد. همچنین آرای هیات مقررات‌زدایی و اظهارنظر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری باید مبنای عمل قرار گیرد.

وبگردی
    ارسال نظر