خبرهای خوش بنزینی در راه است
اقتصاد100- مدیرعامل یک شرکت پالایشگاهی از آغاز تولید بنزین سبز در کشور خبر داد و گفت: بهزودی با انعقاد قرارداد با پالایشگاهها، سوخت زیستی و پاک وارد سبد سوختی ایران خواهد شد.

کیوان شیدایی در مصاحبهای در رابطه با تامین مالی برای تولید سوخت سبز از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت ما با هدف توسعه سوختهای زیستی در کشور ایجاد شده است. در جهان امروز، دستیابی به توسعه پایدار و کاهش آلایندههای زیستمحیطی از اصلیترین چالشها محسوب میشود. سوختهای زیستی به دلیل منشأ تجدیدپذیر و نقش برجستهشان در کاهش آلودگی، اهمیت ویژهای در این مسیر دارند.
پیشرفتهای زیستپالایشگاهی در کشور
مدیر عامل یک شرکت پالایشگاهی در ادامه افزود: یکی از مهمترین محصولات این حوزه، بایواتانول است که نخستین زیستپالایشگاه کشور در کرمانشاه از منابع زیستی آن را تولید میکند. بایواتانول با بنزین ترکیب شده و ضمن افزایش عدد اکتان، به کاهش چشمگیر آلایندهها کمک میکند. همچنین محصول جانبی این فرآیند با نام «گنجاله تخمیری ذرت»، خوراک دام با پروتئین بالا محسوب میشود.
رشد جهانی استفاده از بایواتانول
شیدایی در رابطه با تولید بایواتانول در دیگر کشورها گفت: از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، کاربرد بایواتانول در سوخت خودرو در بیش از ۹۰ کشور جهان رایج شده است. با توجه به بازار گسترده و سودآوری اقتصادی بالا، تصمیم گرفتیم زیستپالایشگاه دوم را در شهرستان باشت (استان کهگیلویه و بویراحمد) راهاندازی کنیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲، پالایشگاه کرمانشاه حدود ۹۰ درصد و پالایشگاه باشت حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. ما برای تکمیل این دو پروژه، از مکانیزم مشارکت مردمی در قالب شرکت پروژه در بازار سرمایه بهره گرفتیم؛ پیشنهادی که مورد استقبال سازمان بورس و بورس تهران قرار گرفت. در مجموع، حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه در دو مرحله (۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ میلیارد تومان) جذب کردیم.
دستاوردهای تامین مالی
مدیر عامل این شرکت بیان کرد: نتیجه این تامین مالی، راهاندازی کامل زیستپالایشگاه کرمانشاه و رسیدن آن به ظرفیت اسمی بود. علاوه بر این، پیشرفت پروژه باشت از ۱۵ به ۵۸ درصد رسیده و پیشبینی میشود در نیمه دوم سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد.
مزایای بایواتانول
شیدایی درباره ویژگیهای بایواتانول گفت: مزیت بایواتانول نسبت به افزودنیهای شیمیایی مانند MTBE شامل عدد اکتان بالا (حدود ۱۱۵)، خلوص بیش از ۹۹.۵ درصد و کاهش چشمگیر آلایندگیها است. در حال حاضر، کشورهای بزرگی مانند هند، چین و اعضای اتحادیه اروپا مقدار قابل توجهی از سوخت خود را با بایواتانول ترکیب میکنند. اگر در ایران تنها ۵ درصد از بنزین مصرفی با اتانول ترکیب شود، به بیش از ۵ میلیون لیتر در روز اتانول نیاز خواهیم داشت؛ حجمی که معادل ظرفیت تولیدی ۲۵ زیستپالایشگاه مشابه پالایشگاه کرمانشاه است.