درآمدزایی پایدار با ایجاد آکادمی و پرورش بازیکن‌ها

درآمدزایی پایدار با ایجاد آکادمی و پرورش بازیکن‌ها

مهدی مرادی| عضو بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی

منابع درآمدزایی باشگاه­های ورزشی به دو دسته­ی پایدار و ناپایدار تقسیم می­شوند.

باشگاه وقتی تبدیل به بنگاه می­شود، برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد، باید منابع درآمدزایی پایدار داشته باشد.

یکی از شیوه­های درآمدزایی پایدار ایجاد آکادمی و پرورش بازیکن­ها در سنین پایه است.

برای مثال آکادمی آژاکس آمستردام، آکادمی لاماسیای باشگاه بارسلونا یا لیگ پرتغال سعی می­کنند بازیکنان را در سنین پایه کشف کنند و پرورش دهند تا در نهایت از طریق فروش آنها درآمدزایی کنند.

این آکادمی­ها با جذب جوانان مستعد ناشناخته از سراسر دنیا و تربیت آن­ها از سنین کم و در نهایت فروش این بازیکن­ها به لیگ­های معتبر دنیا، سالانه صاحب سودهای هنگفتی می­شوند.

طبق بررسی­های انجام شده، لیگ پرتغال در سال ۲۰۱۷ تنها در یک فصل حدود ۷۲ میلیون یورو بابت خرید بازیکن هزینه کرده است و در همان فصل نیز با فروش بازیکنان به لیگ­های معتبر دنیا حدود ۳۰۴ میلیون یورو به دست آورده است، یعنی عملا لیگ پرتغال توانسته است از طریق خرید و فروش بازیکن در یک فصل ۲۳۲ میلیون یورو سود کند.

بررسی لیگ برتر فوتبال ایران در سال­های اخیر نشان می­دهد که با وجود شرایط مطلوب برای درآمدزایی با توجه به تعادل رقابتی مناسب، همچنان از لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری به سر می­برد و از لحاظ درآمدزایی، لیگ و باشگاه­های فوتبال در جایگاه مناسبی نیستند.

شیوه­های درآمدزایی پایدار و ناپایدار باشگاه­های ورزشی در ایران نیازمند آسیب شناسی و شفاف‌سازی است.

این روزها که باشگاه­های ما از کمبود منابع مالی رنج می­برند باید با نگاه جدی و کارشناسی به رفع موانع درآمدزایی در این زمینه پرداخت.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما