فوری / فرامرز اصلانی خواننده و آهنگساز درگذشت + بیوگرافی

اقتصاد ۱۰۰- فرامرز اصلانی، خواننده ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در ۶۹ سالگی درگذشت.

فوری /  فرامرز اصلانی خواننده و آهنگساز درگذشت + بیوگرافی

مرجان اصلانی، همسر این خواننده سرشناس موسیقی پاپ در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «در شامگاه روز اول فروردین ۱۴۰۳، سرطانی جانسوز فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، آهنگساز، روزنامه‌نگار و یک انسان خوب را همراه با نسیم بهاری با بدرودی همیشگی با خود برد، در‌حالیکه دستانش در دستان عزیزانش بود.»

چند هفته پیش فرامرز اصلانی خبر از ابتلایش به سرطان داده بود و اعلام کرد که قصد دارد باقیمانده سال ۱۴۰۲ را به درمان و مراقبت از روحیه‌اش اختصاص دهد.

آقای اصلانی در پستی اینستاگرامی به زبان فارسی و انگلیسی نوشته بود: «همانند یک مسافر در این راه پیچیده، من نیز سایه سرطان را لمس کردم. بنابراین اعلام می‌کنم که قصد دارم باقیمانده این سال را به درمان و مراقبت از روحیه‌ام اختصاص دهم. با هر سپیده‌دم، قلب من شجاعت بیشتری پیدا می‌کند و جان را با اندیشه و انرژی بیشتری برمی‌انگیزد تا گامی در مسیر بهبودی بردارم.»

فرامرز اصلانی خواننده و آهنگساز محبوب ایرانی در سبک پاپ می‌باشد. او متولد تیر ماه 1333 است و تحصیلات خود را در خارج از کشور گذارنده و به ایران بازگشته است اما پس از انقلاب اسلامی دوباره خاک ایران را ترک کرده و در انگلستان به فعالیت‌های هنری خود ادامه داده است.

چکیده ای از زندگینامه فرامرز اصلانی

نام اصلی: فرامرز حسین زاده

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ماه ۱۳۳۳ ( ۱۳ ژوئیهٔ ۱۹۵۴ )

محل تولد: تهران

حوزه فعالیت: آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازنده‌ی گیتار، خواننده پاپ

بیوگرافی فرامز اصلانی 

فرامرز اصلانی تحصیلات خود را در رشته‌ی روزنامه نگاری دانشگاه لندن گذرانده است. وی پس از فارغ التحصیلی در این زمینه مشغول به کار شد و نوشته‌هایی را با زبان‌های انگلیسی و فارسی به انتشار رساند.

او در سال ۱۹۷۲ از انگلستان به لس آنجلس سفر کرد و به مدت ۴ سال در آنجا ساکن ماند اما پس از آن به ایران آمد و در یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان به نام تهران ژورنال(Tehran Journal)  به فعالیت روزنامه نگاری‌اش ادامه داد.

پس از انقلاب  اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ او به همراه خانواده‌اش بازهم کشور را ترک کردند و در انگلستان سکونت یافتند. و در این دوره  هم ‌زمان به دنبال کردن فعالیت‌های رسانه‌ای و موسیقایی‌اش پرداخت.

نگاهی به کارنامه هنری فرامرز اصلانی

در سال ۱۹۷۷ توجه کمپانی CBS به او جلب شد.

اولین مجموعه از آثار موسیقی فرامز اصلانی با نام «دلمشغولی ها» یا «اگه یه روز» که شامل ده آهنگ می باشد با همکاری کمپانی سی بی اس رکوردز اینترنشنال (en) منتشر شد که در زمان کوتاهی به یکی از آثار پر فروش در همان سال رسید.

علاوه بر موسیقی پاپ فارسی همچنین به گیتار و سه‌تار بسیار مسلط میباشند و سازهای دلنشینی را مینوازند.

با اینکه آلبوم های وی در ایران مجوز پخش ندارند اما آثاری چون آهوی وحشی و شعری از حافظ بارها از رادیوی جمهوری اسلامی ایران به گوش مردم رسیده است.

از مهم‌ترین آثار ایشان که در ایران هم به محبوبیت زیادی رسید میتوان از آلبوم‌های «دلمشغولی‌ها» و «روزهای ترانه» و «اندوه» نام برد.

ازدواج و همسر فرامرز اصلانی

فرامرز اصلانی دو مرتبه ازدواج کرده است و از همسر سابق خود دو دختر هنرمند به نام های فدرا و رکسانا دارد که این دو هم مانند پدرشان در زمینه موسیقی به فعالیت پرداخته اند.

قسمت هایی از مصاحبه فرامرز اصلانی

علاقه فرامرز اصلانی از کودکی به موسیقی

از کودکی در خانه‌ی ما، موسیقی دان های زیادی رفت و آمد می‌کردند. پدرم هم با وجود این که وکیل دادگستری بود، عاشق تار بود و این ساز را می نواخت. من با وجود این که موسیقی سنتی را بیشتر می شنیدم عاشق ترانه های ایتالیایی و فرانسوی مثل ترانه‌های چارلز آزناوور بودم پدرم برایم گیتار نمی‌خرید و می گفت درست بخوان. من هم تار پدرم را برمی داشتم و با آن، آهنگ های ایتالیایی و فرانسوی را می زدم که البته چیز عجیب و غریبی از آب در می آمد.

ورود به عرصه موسیقی

من چون از کودکی علاقه ام به شعر و موسیقی بوده است لاجرم به سراغ این راه رفتم. اگر من مثلا به جای این که زنده یاد بنان را ببینم یا زنده یاد یاحقی را در منزل مان ببینم مثلا یک استاد نقاشی دیده بودم شاید الان نقاش شده بودم! 

علت تحصیل در روزنامه نگاری فرامرز اصلانی

در سنین نوجوانی از ایران بیرون آمده بودم، می دانید که قاعده این بود وقتی شما را بیرون می فرستند باید درس بخوانید. می خواستند که من حقوق بخوانم، چون پدر من حقوق خوانده بود و حقوقدان بود. می خواستند که من هم از او دنباله روی بکنم. ولی خوب من دلم در گرو چیز دیگری بود و چون می خواستم با واژه ها سروکار داشته باشم دیدم نزدیک ترین چیز به من روزنامه نگاری است.

علت آلبوم ندادن فرامرز اصلانی از زبان خودش

آهنگ ساختن و شعر گفتن جزو غریزه من است. اما روی چیزی که می خواهم ضبط کنم خیلی حساس هستم و دوست ندارم هی آلبوم درست بکنم اگر دقت کنید آلبوم های قدیمی من هنوز هم فروشش مثل یک آلبوم جدید هست.

آهنگ اگه یه روز فرامرز اصلانی

در آمریکا سال ۷۲ یا ۷۳ شبی قرار بود من جایی برم. توی راه بارون گرفت. من هم با حرکت و صدای برف پاک کن های ماشین شروع کردم به زمزمه کردن. وقتی به مقصد خودم رسیدم تقریباً آهنگ اگه یه روز ساخته شده بود همون شب هم با گیتارم توی جمع این آهنگ رو خوندم و همه خوششون اومد و در نهایت اون آهنگ ساخته شد.

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما