بررسی چالش‌های صنعت بیمه در بورس و تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری

بیمه‌ای‌ها چقدر زیان‌ده هستند؟

نظام مالی ایران با سه رکن بانک، بورس و بیمه شناخته می‌شود؛ در اصل رشد اقتصادی در گرو رشد و توسعه این سه صنعت قرار دارد.

بیمه‌ای‌ها چقدر زیان‌ده هستند؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان: صنعت بیمه دو نقش مستقیم و غیرمستقیم در این موضوع دارد که از طریق یکی خرید سهام و اوراق در بازار سرمایه و دیگری سپرده‌گذاری در سیستم بانکی، منابع مالی سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. با این همه، به دلیل ریسک‌های موجود در سیستم پول و سرمایه و عدم پوشش مناسب این ریسک‌ها، فعالیت این بازارها را با مشکل مواجه کرده است.

آنطور که از آمارها پیدا است، صنعت بیمه در  سال گذشته، رشدی بالاتر از رشد اقتصادی کشور داشته است. ازطرفی طبق آمارهایی که منتشر شده نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه‌ای در پایان سال ۱۴۰۰ به قیمت تمام شده حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری داشتند که این عدد ۲۲ درصد از کل منابع سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد و ۲۸ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط آنها است. همچنین ارزش روز سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در پایان سال گذشته ۵۳ هزار میلیارد تومان بود.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت بیمه در ایران این است که این شرکت‌ها موظف به پرداخت عوارض بسیار زیادی هستند. از دیگر چالش‌های این صنعت، موضوع بیمه درمان است؛ به این صورت که شرکت‌های بیمه در این نوع بیمه‌ها زیان‌ده هستند. درواقع شرایط بازار به صورتی شده که توانایی خروج از این زیان را ندارند. به این ترتیب که حدود 70 درصد فعالیت شرکت‌های بیمه بر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و درمان متمرکز شده است.

مطالبات بیمه‌ها هم موضوع مهم دیگری است. از آنجایی که در این صنعت رقابت زیادی وجود دارد، بیمه‌گذاران با لابی‌هایی که دارند، معمولا حق بدهی و حق بیمه‌های خود را با تاخیر تسویه می‌کنند که همین موضوع بعضا باعث بروز مشکلاتی مانند نقدینگی در این شرکت‌ها شده و روند فعالیت آن‌ها را با اختلال مواجه می‌کند.

موضوع دیگر هم درخصوص بیمه‌های زندگی است. بیشترین عقب‌ماندگی شرکت‌های بیمه به بیمه‌های زندگی مربوط می‌شود؛ یعنی در این نوع بیمه‌ها نسبت به میانگین جهانی بسیار عقب‌تر هستیم. در این بخش بیمه‌های زندگی، فضا برای رشد و سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد که اگر شرکت‌های بیمه به آن ورود کنند، می‌تواند سود‌های خوبی ایجاد کند.

صنعت بیمه برخلاف صنایع تولیدی که با ماشین‌آلات و تکنولوژی معرفی می‌شوند، می‌توانند با دو عامل بسیار مهم خود را معرفی کنند؛ عامل اول سرمایه و منابع مالی و عامل دوم منابع انسانی است. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با بهبود این دو عامل، شاهد نتایج بهتری باشند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما