چالش جدید بورس؟ / اصلاح فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها کلید خورد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: پیشنهاد ما برای منطقی شدن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، حذف هاب‌های اروپایی از فرمول قیمت‌گذاری خوراک است.

چالش جدید بورس؟ / اصلاح فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها کلید خورد

به گزارش اقتصاد100، مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در برنامه بالاتر گفت:صنعت پتروشیمی امروز بزرگترین صنعت کشور است به طوری که ۱۷ درصد گاز جهان مختص به ایران است و ما باید این را تبدیل به ارزش افزوده و ثروت کنیم.

او افزود: در سال گذشته ۳۰ درصد ثروت صنعت مختص به پتروشیمی‌ها بوده و ما حدود ۷ میلیارد دلار کالا به صنایع پایین دستی داخلی تحویل داده ایم به طوری که صنعت پتروشیمی لکوموتیو اقتصادی کشور است.مزیت امروز صنعت پتروشیمی خوراک است و اگر این را از این صنعت بگیریم کلا صنعت پتروشیمی زمین گیر می شود.

ابهری تصریح کرد: در سال ۹۳ مجلس قانون الحاق دوم را تصویب کرد طبق آن باید که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با معیارهای اقتصادی منطبق باشد و امکان جذب سرمایه‌گذاری در داخل و خارج صنعت پتروشیمی را فراهم کند به طوری که تمامی کالاهایی که در پتروشیمی در داخل تولید می شود قابل رقابت با سایر کشورها باشد.

او بیان کرد: قیمت خوراک متان را دولت گفته که ۵۰ درصد مصرف داخل ،۲۵ درصد هاب اروپا و ۲۵ درصد هاب آمریکا باید باشد ما به جز بخش اروپا با دیگر بخش ها موافق هستیم، اگر این ۲۵ درصد حذف شود جذب سرمایه گذار و تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد. 

ابهری گفت: برای سطح افزایش درآمد مردم باید انرژی کشور را تبدیل به ارزش افزوده کنیم، اگر می خواهیم صنعت رشد کند و به اهداف برنامه هفتم و هشتم برسیم باید زیر ساخت امنیت اقتصادی را بها دهیم.

ابهری افزود: امروز مجلس قانون می گذارد بعدش آن را رها می کند،وزارت نفت فقط به خودش نگاه می کند،بر اساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، اخذ هر گونه عوارض از صادرات ممنوع است و حتی کالاهایی که امکان تبدیل در کشور به لحاظ فنی و مهندسی به یک کالای دیگر را ندارند نیز از پرداخت عوارض صادرات معاف هستند. همچنین کالاهایی که علاوه بر نیاز کشور است بیشتر از نیاز کشور تولید می‌شود، نباید عوارض صادرات پرداخت کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه همه این قوانین نادیده گرفته شده و می‌گویند محصولات پتروشیمی نیمه خام است، تصریح کرد: با وجود این قوانین، برای صادرات محصولات پتروشیمی نیم درصد عوارض صادرات در نظر گرفته شده است.

مهدوی ابهری با تاکید بر اینکه ما باید برای تامین قیمت خوراک یک فرمول منطقی داشته باشیم، ادامه داد: این فرمول اگر بخواهد به هاب‌های بین‌المللی متصل باشد مشکلی وجود ندارد اما هاب‌های موجود در فرمول قیمت باید مربوط به کشورهای تولیدکننده انرژی مانند آمریکا باشد و هاب‌های اروپایی که واردکننده انرژی هستند باید از فرمول حذف شوند.

او گفت: قیمت گاز در کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان از آنجا که هاب ندارند شفاف نیست؛ اما قیمت‌ها به مراتب پایین‌تر از قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در ایران است.

 در ادامه نعمتی کارشناس اقتصادی گفت: باید قیمت خوراک پتروشیمی بر اساس معیارهای صحیح مشخص شود. به موازات افزایش قیمت خوراک، شرکت های پتروشیمی باید به ارتقای خودشان بپردازند و به تولیدات با ارزش افزوده بالاتری مبادرت کنند تا تولید برایشان صرفه داشته باشد. نباید صرفه اقتصادی را از طریق خوراک ارزان برای آن ها مهیا کنیم.

او افزود: وقتی شرکت ها قیمت خوراک و انرژی مورد نیاز خود را به صورت واقعی پرداخت کنند، در مورد استفاده از ماشین آلات با بهره وری بالاتر و مصرف پایین تر حساس می شوند. این ها به معنای استفاده صحیح از انرژی است. اینکه خوراک با قیمت پایین در اختیار پتروشیمی ها قرار بگیرد و آن ها به تولید محصولات اولیه بپردازند و با صادرات آن ها سود ببرند، قابل قبول نیست. در این شرایط، منافع کشور تأمین نمی شود و فقط شرکت ها سود می کنند.

نعمتی تصریح کرد: ولی امروز نباید نرخ خوراک کشور با هاب آمریکا باشد چه بسا جنگ اوکراین این نرخ را افزایش داد و این جنگ روی ما هم تاثیر می گذارد. بنده در بخش عملیاتی تجربه دارم و می دانم که وقتی بر روی بدنه کارشناسی شرکت ها فشار بیاوریم، آن ها به سمت بهینه سازی سیستم ها حرکت می کنند و شرایطی را به وجود می آورند که شرکت سود کند.

نعمتی گفت: بنابراین، نباید تصور کنیم که واقعی سازی قیمت خوراک به تعطیلی صنایع منجر می شود. آن ها حتماً راهی برای افزایش بهره وری خودشان پیدا خواهند کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما