عرضه اوراق سکه چه تاثیری در بازار داشت؟

بانک مرکزی قهرمان بازار سکه

نکته بسیار مهم این است که وقتی بانک مرکزی عرضه اوراق را آغاز کرد، موفق شد حباب بازار سکه را کاهش دهد. زیرا در ماه گذشته حباب سکه تا دو میلیون 700 هزار تومان هم پیش رفت و ادامه آن روند می‌توانست امروز را با مشکلات جدی مواجه کند

بانک مرکزی قهرمان بازار سکه

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- به نظر می‌رسد بازار متلاطم سکه این روزها تا حدود زیادی مدیون بانک مرکزی است. درست است که بازار تحت تاثیر بازار جهانی و کاهش ارزش دلار روند صعودی گرفته است اما اگر عرضه اوراق سکه توسط بانک مرکزی صورت نمی‌گرفت، حباب بازار به مراتب بزرگتر از امروز بود.

به گزارش اقتصاد صد اواسط آبان ماه معامله اوراق گواهی سکه آغاز شد و هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند. طبق اعلام بانک مرکزی سر رسید اوراق گواهی سکه ۶ ماه است و خریداران می‌توانند این اوراق را تا زمان سررسید نگه دارند یا آن را در بورس کالا، به قیمت روز به فروش برسانند. همچنین هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر نسبت به خرید ۱۰۰ سکه اقدام کند. از سوی دیگر افراد می‌توانند سبد سرمایه گذاری خود را با این اوراق متنوع کنند، البته تنوع در سبد سرمایه گذاری تنها مزیت استفاده از این اوراق نیست، بلکه هزینه کمتر و ایمنی بیشتر از دیگر فواید استفاده از این ابزار است.

به عقیده کارشناسان در همان روزها این اوراق مزایایی داشت که می‌توانست تحولاتی در بازار و اقتصاد ایجاد کند. به عنوان مثال یکی از این مزیت ها کاهش ریسک جابه جایی پول فیزیکی بود به هر حال جابه جایی سکه مخاطرات زیادی مانند سرقت یا گم شدن را به همراه دارد، اما استفاده از این اوراق خیال مردم را از این خطرات راحت می‌کند. از سوی دیگر به عقیده تحلیلگران بازار سکه و طلا، مردم در شرایط نوسان شدید، نمی‌توانند سکه را به قیمت مورد انتظار، در بازار فیزیکی معامله کنند، چون در نوسان شدید صرافی‌ها اقدام به خرید یا فروش نمی‌کنند و در صورت معامله دامنه قیمتی سنگینی را در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند.

نکته دیگر در خصوص این برنامه و اقدام بانک مرکزی شکسته شدن انحصار سکه بود.زیرا بانک مرکزی انحصار ضرب سکه را شکست و به بخش خصوصی واگذار کرد، اما قبل از آن ضرب تمام سکه‌های موجود برای بانک مرکزی بود، بنابراین واگذاری ضرب سکه به بخش خصوصی باعث کاهش حباب سکه و حفظ ذخایر بانک مرکزی ‌شد. علاوه بر این به صورت هم زمان با بانک مرکزی، بخش خصوصی نیز می‌تواند اقدام به ضرب سکه کند، این اقدام حجم عرضه را افزایش و حباب آن را کاهش می‌دهد، حال ممکن است بخش خصوصی برای ضرب سکه اقدام به واردات طلا بکند در هر صورت این عاملی برای حفظ ذخایر بانک مرکزی است.

حالا اما وضعیت بازار طلا در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که این فلز گران‌بها با سقوط شاخص دلار به میانه کانال ۱۰۴ واحدی، در مسیر صعودی قرار گرفت و پس از حدود ۴ ماه، بار دیگر در اول دسامبر حمایت کانال ۱۸۰۰ دلاری را به دست آورد. همچنین بازار رمزارز‌ها نیز که در پی ورشکستگی FTX و ریزش بازار‌های کریپتو در مسیر نزولی قرار داشتند، کمی بهبود یافت. افت ۵/۲‌درصدی ارزش شاخص دلار جهانی در روز‌های اخیر که ارتباط مستقیمی با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا دارد سبب شد لیدر بازار‌های مذکور (بیت‌کوین) پس از ۲۰ روز بار دیگر حمایت کانال ۱۷‌هزار دلاری را کسب کند، به دنبال این موضوع اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان در حوالی ۱۳۰۰ دلار درحال نوسان است.

در همین خصوص نادر بذرافشان، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت تا روز سه‌شنبه تغییرات قیمت اونس جهانی طلا در حدود پنج الی شش دلار بود، اما از بعد از ظهر روز چهارشنبه، روند افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی آغاز و ادامه‌دار شد؛ هر اونس طلا حدود ۴۷ دلار نسبت به ابتدای هفته رشد و به کانال ۱۸۰۰ دلار صعود کرد. از سوی دیگر نوسان‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل بر روند افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تاثیرگذار عمل کرد و منجر به ثبت روند افزایشی قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته شد. وی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز در این هفته نوسان‌های خاصی داشت و در طول هفته به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم رسید، اما مجدد به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان طی هفته بازگشت در حال حاضر هر قطعه سکه دارای حدواً یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان حباب است.

ذرافشان تاکید کرد: چنانچه نظارت‌ها در رابطه با نرخ ارز و کنترل آن توسط بانک مرکزی بیشتر صورت گیرد و همچنین سیاست‌ها مبنی بر انتشار اوراق سکه در بورس کالا، ادامه‌دار باشد و قیمت اعلامی از بازار داخل فاصله بیشتری (پایین‌تر از قیمت در بازار) بگیرد، می‌تواند نقش مهمی در روند ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد داشته باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد فعالان بازار مانند بانک مرکزی امیدهای بسیاری به اوراق سکه دارند. در همین خصوص محمد کشتی آرای رییس سابق اتحادیه طلا در گفتگو با اقتصاد صد عنوان کرد: «اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص اوراق سکه تاثیرات بسیار مثبتی در بازار داشته است و استقبال خوبی هم از آن شد. بر اساس آخرین گزارش هایی که من دارم، بیش از 27 هزار برگه اوراق به فروش رسیده است و نشان دهنده استقبال از آن است.»

وی ادامه داد: «نکته بسیار مهم این است که وقتی بانک مرکزی عرضه اوراق را آغاز کرد، موفق شد حباب بازار سکه را کاهش دهد. زیرا در ماه گذشته حباب سکه تا دو میلیون 700 هزار تومان هم پیش رفت و ادامه آن روند می‌توانست امروز را با مشکلات جدی مواجه کند. زیرا الان که بازار روند صعودی گرفته است، اگر حباب بزرگتر می‌شد، قطعا وضعیت بازار امروز متفاوت بود.»

  • قیمت+سکه

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با توجه به لایحه افزایش یک روز به تعطیلات هفتگی ، با کدام گزینه موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما