پرسودترین کالاها برای واردات به ایران؛ نیازها، فرصت‌ها و توسعه اقتصادی

چکیده : پرسودترین کالاها برای واردات به ایران محصولاتی است که پتانسیل سودآوری بالا دارد و تقاضا برای آن‌ها در بازار داخلی زیاد است؛ آن‌ها از چین و ترکیه وارد می‌شوند.

پرسودترین کالاها برای واردات به ایران؛ نیازها، فرصت‌ها و توسعه اقتصادی

پرسودترین کالاها برای واردات به ایران به‌دلیل تقاضای قابل توجه و ارزش افزوده بالا اهمیت دارند. در حالی که در طول سال‌ها میلیاردها دلار به واردات کالاهای انواع کالاها به ایران اختصاص یافته است، برخی محصولات به‌ علت برند معتبر، کیفیت برتر و یا نوآوری‌های فناورانه به‌عنوان پرسودترین کالاهای وارداتی شناخته می‌شوند. تجار و بازرگانان بسیاری در سراسر جهان (از جمله چین و ترکیه) به تبادل تجاری و ترانزیت این محصولات در بازار ایران مشغول هستند. این محصولات به‌طور عمده شامل کالاهای الکترونیکی، مواد اولیه صنعتی، دوربین‌های مداربسته و... هستند که در بازار ایران تقاضای قابل‌توجهی دارند. مقاله حاضر به بررسی پرسودترین کالاها برای واردات به ایران و عوامل تاثیر‌گذار بر آن‌ها می‌پردازد. از نفت و محصولات مشتق‌شده تا مواد خام صنعتی، از لوازم خودرو تا محصولات الکترونیکی، شناخت پرسودترین کالاهای وارداتی به رویکردهای تحلیلی و استفاده از داده‌های آماری معتبر احتیاج دارد. کارشناسان بازرگانی می‌توانند در زمینه شناسایی اجناس پرسود وارداتی به بازرگانان کمک کنند.

پرسودترین کالاها برای واردات به ایران کدام است؟

پرسودترین کالاها برای واردات از طریق شرکای اصلی وارداتی مانند امارات متحده عربی و چین به ایران وارد می‌شوند. در رتبه‌های بعدی ترکیه، آلمان و هند قرار دارد که از جمله واردکنندگان مهم به ایران محسوب می‌شوند.

در جدول زیر می‌توانید پرمصرف‌ترین محصولات وارداتی به کشور را مشاهده کنید:

کالای وارداتی به ایران

سهم محصول از کل واردات

ماشین‌آلات

۱۷ درصد

آهن و فولاد

۱۴ درصد

مواد شیمیایی

۱۱ درصد

وسایل نقلیه حمل‌ونقل

۹ درصد

ایران یکی از کشورهایی است که در مواجهه با اوضاع اقتصادی پیچیده، با چالش‌های متعددی در زمینه تجارت وارداتی مواجه می‌شود. این چالش‌ها می‌توانند تاثیراتی بر پتانسیل و فرصت‌های بازار برای انجام معاملات سودآور داشته باشند. آموزش واردات کالا به شناخت تقاضای بازار داخلی و انجام معاملات با پتانسیل سودآوری بالا منجر می‌شود.

پرسودترین کالاهای وارداتی از چین به ایران

در سال‌های اخیر چین توانسته به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان تبدیل شود و روابط پایدار و بلندمدتی را با ایران برقرار کرده است.

در جدول زیر می‌توانید تعدادی از پرسودترین کالاهای وارداتی از چین به ایران را مشاهده کنید:

پرسودترین کالاهای وارداتی از چین به ایران

میخ، پیچ، مهره

انواع پوشاک

انواع سوزن دوزندگی و رفوگری

لوازم مصرفی برقی

ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی

لوازم و قطعات یدکی خودرو و موتور سیکلت

محصولات غذایی مانند زردچوبه

انواع گوشی هوشمند (شیائومی، هواوی)

چین به‌عنوان یکی از بزرگترین‌ شرکای تجاری ایران حدود یک چهارم از کالاهای وارداتی به ایران را به خود اختصاص داده و در این زمینه نقش مهمی دارد.

پرسودترین کالاهای وارداتی از امارات به ایران

امارات متحده عربی به‌عنوان یک مرکز تجاری و مالی بزرگ برای تجار و بازرگانان ایرانی شناخته می‌شود که از آن برای واردات کالا از کشورهای دیگر (به‌خصوص اروپا) استفاده می‌کنند. از جمله پرسودترین محصولاتی که امارات به ایران وارد می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوازم جانبی تلفن همراه

  • لوازم و تجهیزات صنعتی

  • لوازم و تجهیزات ورزشی

  • پوشاک و پارچه

  • لوازم آرایشی

به‌دنبال تحریم‌های اقتصادی که محدودیت‌هایی برای دسترسی به بازارهای جهانی برای تجار و بازرگانان ایرانی ایجاد کرده، شرکت‌های بازرگانی اماراتی در اکثر موارد به‌عنوان گزینه‌ اول بازرگانان ایرانی در نظر گرفته می‌شوند. تحویل سریع محصولات و امکان انتقال وجه آسان از جمله دلایل محبوبیت این کشور برای بازرگانان محسوب می‌شود.

پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران

نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی با ترکیه باعث شده تجار و بازرگانان ترکیه قادر باشند تا سهم قابل‌توجهی از واردات به ایران را به خود اختصاص دهند.

در جدول زیر تعدادی از پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران قابل مشاهده است:

پرسودترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران

لوازم بهداشتی

کالاها و لوازم نساجی

لوازم برقی مکمل آشپرخانه

محصولات خوراکی (قهوه، بیسکوئیت، شکلات)

پوشاک

ماشین‌آلات کشاورزی

بدلیجات (اکسسوری)

لوازم آرایشی و بهداشتی

صادرات ترکیه به ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل تفاوت‌های سیاسی در دیدگاه‌ها رو به کاهش بوده است. اگرچه با توجه به تلاش‌های دو کشور برای حل این اختلافات، چشم‌انداز گسترش معاملات و همکاری میان آن‌ها وجود دارد.

واردات چه نوع کالاهایی بیشتر سودآور است؟

با بررسی کالاهای وارداتی به ایران در سال‌های گذشته، می‌توان از آمار محصولات برتر جهت واردات به کشور استفاده کرد. طبق تحلیل‌های آماری بیشترین کالاهای وارداتی به ایران در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

  1. خوراک دام و طیور

  2. محصولات کشاورزی

  3. قطعات خودرو

  4. لوازم الکترونیک

  5. محصولات فولادی

واردات محصولاتی که فاسدشدنی نیستند و تاریخ مصرف ندارند، به‌دلیل تقاضای ثابت و پایدار و سهولت در حمل‌ونقل، به‌عنوان مواردی با سودآوری بالا شناخته می‌شوند.

آموزش واردات (Import Training) قدمتی طولانی دارد اما آموزش به شکل مدرن امروزی پس از دوران پسااستعمارگرایی آغاز شد و با تاسیس سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال ۱۹۹۵ رنگ و بویی تازه پیدا کرد. با توجه به موانعی مانند بحران‌های اقتصادی، نوسانات ارزی، تغییر تعرفه و قوانین گمرکی و تصویب قانون‌های منع واردات (مانند منع واردات کالاهای مشابه داخل) نیاز به یادگیری واردات همواره برای اهالی تجارت وجود دارد.

عوامل تاثیرگذار بر پرسودترین کالاهای وارداتی در ایران

به دنبال برداشته شدن برخی از تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۶، اوضاع تجارت بین‌المللی در کشور کمی بهبود پیدا کرد. هر چند به دلیل ادامه برخی از تحریم‌ها، فعالیت‌های‌ بین‌المللی تجار ایرانی همچنان محدود مانده است. وجود عوامل متعددی می‌تواند بر تعیین پرسودترین کالاهای وارداتی در ایران تاثیر بگذارد که این عوامل ممکن است به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری نهایی بازرگانان تاثیر داشته باشند.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر پرسودترین کالاهای وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیاز بازار داخلی

  2. قیمت محصولات

  3. نوسانات و تغییرات نرخ ارز

  4. میزان تقاضا در بازار مصرف

  5. سیاست‌های تجاری و تغییر قوانین گمرکی

ترکیبی از عوامل ذکر شده و شرایط بازار تعیین‌کننده پرسودترین کالاهای وارداتی به ایران هستند. به‌طورکلی هر کالایی که توانایی تامین نیازهای اساسی جامعه را داشته باشد، پرسودتر است و هر محصولی که با قیمت مناسب به کشور وارد شود، می‌تواند سودآورتر باشد.

آنچه ذکر شد تنها بخشی از عوامل تاثیرگذار در میزان سودآوری کالاهای وارداتی هستند که ممکن است در طول زمان و با توجه به تغییرات عوامل سیاسی و اقتصادی تغییر کند.

جمع‌بندی پرسودترین کالاها برای واردات به ایران

پرسودترین کالاها برای واردات به ایران تحت‌تاثیر عوامل متعددی شامل تقاضای بازار، کیفیت و استانداردهای محصولات، رقابت و قیمت در بازار، نوسانات نرخ ارز و تغییر قوانین و مقررات تجاری قرار دارد. علاوه‌براین مواردی مانند مالیات و هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا نقش مهمی در تعیین میزان سودآوری کالاهای وارداتی ایفا می‌کند. با توجه به مجموع این عوامل پرسودترین کالاهای وارداتی به ایران مشخص می‌شوند. از سوی دیگر میزان سود نقش بسیار مهمی در جهت‌دهی به نیاز بازار و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت دقیق به‌طور قابل‌توجهی در کنترل سود بازرگانان و افزایش آن در جهت حفظ انگیزه‌ها برای ادامه فعالیت تجاری نقش دارد. پرسودترین کالا برای واردات به ایران در نهایت تحت‌تاثیر یک معادله‌ پیچیده از عوامل اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بهره‌گیری از تحلیل دقیق این عوامل، اتخاذ راهبردهای مناسب برای تامین نیازها و مدیریت بهینه تجارت وارداتی می‌تواند به تقویت پایه‌های اقتصاد و افزایش توان واردات کالا در ایران کمک کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما