اطلاعاتی جدید از گفت‌و‌گوهای اخیر ایران و آمریکا در قطر

وزیر مشاور قطر در امور خارجه می‌گوید گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان کار آسانی نبود و نوعی بی‌اعتمادی بر گفت‌و‌گوها حاکم بود.

اطلاعاتی جدید از گفت‌و‌گوهای اخیر ایران و آمریکا در قطر

به گزارش اقتصاد100، «محمد الخلیفی» وزیر مشاور قطر در امور خارجه، روز جمعه، در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت فرایند تبادل زندانی میان ایران و آمریکا «آسان نبود».

این دیپلمات ارشد قطری در این باره گفت: «این یک مسئله چند بعدی بود که بعد مالی، بعد سیاسی و امنیتی داشت و به همین دلیل مسئله آسانی نبود».

محمد الخلیفی در ادامه اضافه کرد که مذاکرات غیرمستقیم میان دو طرف شاهد «نوساناتی» بود و نوعی «بی‌اعتمادی» میان طرفین وجود داشت.

مجری سی‌ان‌ان در ادامه از این دیپلمات قطری درباره احتمال برگزاری گفت‌و‌گوهای بیشتر میان ایران و قطر سؤال کرد که الخلیفی در پاسخ اظهار داشت موفقیت این توافق می‌تواند راه را برای «یک فضای بهتر و مثبت‌تر میان دو طرف» هموار کند.

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ چند میلیارد دلار از عواید فروش نفت ایران به کره جنوبی را پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای برجام مسدود کرد. 

تلاش‌های کره جنوبی از آن زمان برای تحویل این دارایی‌ها به ایران با مخالفت آمریکا روبرو شده بود. با این حال، منابع خبری روز ۱۹ مرداد گزارش دادند ایران و آمریکا با آزادسازی این دارایی‌ها در ازای مبادله چند زندانی میان دو طرف توافق کرده‌اند.

سرانجام، شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریورماه در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

از سوی دیگر، فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. ج

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما