وعده بنیاد برکت برای حمایت از واحد‌های تولیدی راکد

اقتصاد ۱۰۰ - مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ بنگاه راکد را فعال کردیم، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته امسال هزار بنگاه راکد راه اندازی می‌شود.

وعده بنیاد برکت برای حمایت از واحد‌های تولیدی راکد
ترکمانه مدیر عامل بنیاد برکت  با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره  اقدامات صورت گرفته در طرح های محرومیت زدایی گفتگو کرد .
سوال: در خبر‌ها داشتیم که دو هزارمین مدرسه به همت بنیاد برکت ساخته شد و مدرسه‌ای متفاوت و دخترانه هم بود، و به همین بهانه می‌خواهیم گفت گو کنیم با آقای ترکمانه مدیر عامل بنیاد برکت در خصوص اقدامات این بنیاد اقدامات بیشتر هم اقتصادی هست در سال ۱۴۰۱ و فعالیت‌هایی که در سال ۱۴۰۲ می‌خواهند انجام بدهند و هدفگذاری هایشان. بفرمایید که مهم‌ترین کاری که در سال ۱۴۰۱ انجام دادید چه بود؟
ترکمانه: بله فرمودید دو هزارمین مدرسه برکت. ۱۴ سال است که برکت شروع به فعالیت کرده و سال ۱۴۰۱ پانزدهمین سال است ما در این مدت دو هزار مدرسه ساختیم و این آخرین مدرسه‌ای هم که ساخته شد بزرگترین مجتمع آموزشی برکت است با ده هزار متر زیربنا و از مقطع ابتدایی پیش دبستانی ابتدایی تا متوسطه یک مجموعه کامل و مجهز در تراز دانش آموزان عزیزمان با تمام تجهیزات و امکانات بعنوان یک نمونه موفق مجتمع آموزشی هست که انشاالله بتوانیم آن را در سراسر کشور توسعه بدهیم. تمام امکانات آموزشی ورزشی و آزمایشگاه‌ها به بهترین کیفیت در این مدرسه ساخته شده مدرسه دخترانه است در شهر ساری و برنامه ریزی کردیم که با کمک سازمان نوسازی مدارس انشاالله این را بتوانیم در سراسر کشور هم با معماری ایرانی اسلامی و هم با استفاده از تکنولوژی‌های روز که در این مدرسه هم به کار برده شده، چون مدرسه سبز هست، بتوانیم از آن استفاده کنیم و از این مدرسه بسازیم.
سوال: همکاران ما در تحریریه رفاه و تامین اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما گزارشی آماده کردند در خصوص اقدامات بنیاد برکت، گزارش همکاران را با هم ببینیم برگردیم.
پخش گزارش
سوال: آقای ترکمانیان برویم سراغ اقدامات اقتصادی که انجام دادید بفرمایید که در چند محور خلاصه می‌شود کار‌هایی که دارید انجام می‌دهید؟
ترکمانه: بنیاد برکت یک سازمان اقتصادی، اجتماعی هست اقتصادی هم با محوریت کمک به مردم برای توانمندسازی اقتصادی متمرکز در مناطق کم برخوردار کشور. ما در بخش‌های مختلف در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنیم برای این که مجموعه‌های خرد و کوچک و متوسط را بتوانیم رشد بدهیم و کمک کنیم به یک حدی برسند که بتوانند روی پای خودشان بایستند و چرخ اقتصاد آن منطقه چرخیده شود. پس ما می‌آییم تقسیم بندی می‌کنیم کشور را به مناطق مختلف محروم کم برخوردار، و مناطق در حال توسعه. متمرکز بر این طرح‌های مختلفی داریم در حوزه‌های اقتصادی، اقتصاد بنگاه محور و اقتصاد‌های خرد و اجتماع محور. در حوزه‌ی اجتماع محور که شبکه‌ی بزرگ تسهیل گران بنیاد برکت هست، توسط آن شبکه ما وارد مناطق می‌شویم، ابتدای امر شروع می‌کنیم شناسایی ظرفیت‌های منطقه با استفاده از داده‌هایی که در استان هست، داده‌هایی که در مرکز هست،
سوال: این داده‌ها چگونه جمع آوری شدند
آقای ترکمانه: شما نگاه کنید سازمان برنامه و بودجه یکسری اطلاعاتی دارد لایه بندی شده در خصوص ظرفیت‌های منطقه. خود استانداری‌ها در حوزه‌های اقتصادی این داده‌ها را دارند بچه‌های ما هم به صورت میدانی وارد منطقه می‌شوند و از خود مردم کمک می‌گیرند یک شناسنامه شهرستان تشکیل می‌شود.
سوال: از ظرفیت‌های وزارت رفاه استفاده نمی‌کنید؟
آقای ترکمانه: تمام داده‌های موجودی که در کشور هست جمع بندی می‌شود در استان‌ها در حوزه معاونت اقتصادی هست. ما آن داده‌ها را استفاده می‌کنیم این که مثلا در یک شهرستان چه زنجیره‌هایی موفق هست که روی آن کار شود چه فرصت‌های اقتصادی هست که مغفول مانده است.
سوال: این را خودتان تحلیل می‌کنید؟ یعنی شما یک سامانه‌ای دارید که از سازمان برنامه و بودجه وزارت رفاه و یا سامانه ایرانیان که دارد این کار را انجام می‌دهد و آن شبکه‌ای که خودتان دارید همه این‌ها تجمیع می‌شود در یک سامانه؟
آقای ترکمانه: سامانه به صورت آنلاین وصل نیست یعنی برخط نیست این سامانه، ما اطلاعات را می‌گیرریم توسط این شبکه تسهیل گری مان وارد این سامانه می‌کنیم، سامانه برکت هست تمام داده‌ها و شناسنامه تا روستا، تا لایه روستا می‌رویم این که در این روستا چه تعداد خانواده زندگی می‌کنند، چقدرشان فرصت شغلی مناسب دارند؟ چه میزان نیاز به شغل دارند؟ چه ظرفیت‌هایی هست، وضعیت دام روستا به چه شکل است وضعیت کشاورزی به چه شکل است و آن اقتصاد پایه روستا را یک اطلاعات کلی از آن می‌گیریم، این داده‌ها می‌شود مبنای ورود ما به آن شهرستان و به آن روستا. بر اساس این جلسه‌ای می‌گذاریم در استان، کمیته اشتغال استان شکل می‌گیرد، کمیته اشتغال شهرستان و همین طور کمیته اشتغال روستا، به ترتیب شکل می‌گیرد، مسئولین محلی و منطقه‌ای به طور کامل درگیر می‌شوند که یک وقت کاری موازی با مجموعه دیگری نشود، کاری نشود که مستقلا بخواهد عمل شود یک کار یکپارچه یک دست و هماهنگ برای این که بهترین نتیجه را بتوانیم بگیریم. این اتفاق می‌افتد ما از همان لایه روستا که بخواهیم شروع کنیم دهیار درگیر می‌شود امام جماعت روستا درگیر می‌شود، بزرگان محلی درگیر می‌شوند.
سوال: درگیریشان در چه سطحی است؟
ترکمانه: کمیته اشتغال روستا که شکل می‌گیرد آن ظرفیت‌ها را که با هم مرور کردند حالا می‌آیند افرادی که نیاز دارند برای این که شاغل بشوند یا شغل شان توسعه بدهند دو حالت دارد، وقتی که می‌خواهد تازه یک شغلی را شروع کند یک جوانی هست می‌خواهد شغلی را شروع کند و یا نه یک خانمی هست می‌خواهد شغلی را شروع کند و یا یک شغلی را توسعه بدهد
سوال: این را شما از کجا متوجه میشوید یک فردی هست یک سرمایه اندکی دارد و یا نه یک هنری دارد در یک روستایی زندگی می‌کند از کجا باید متوجه شود که یک گروهی آمدند اینجا، حالا یا به ایشان تسهیلات می‌دهند و یا یک بستری فراهم می‌کنند که بتواند سرمایه گذاری کند، کارش را توسعه بدهد معیار شناخت شما و ورود این‌ها چگونه خواهد بود؟
ترکمانه: وقتی این کمیته شکل می‌گیرد وقتی دهیار درگیر می‌شود دهیار با بدنه روستائیان در تماس است وقتی امام جماعت درگیر می‌شود، وقتی بزرگان آن منطقه و آن روستا درگیر می‌شوند، روستا‌ها معمولا کوچک هستند و این ارتباط اجتماعی وجود دارد خانوادگی هستند خیلی جا‌ها و مطلع می‌شوند یعنی شبکه اطلاع رسانی است معمولا جلسه مرکزی مثلا در مسجد روستا گذاشته می‌شود و همه دعوت می‌شوند و اطلاع رسانی می‌شود، افرادی که متقاضی شغل هستند و متقاضی این هستند که کسب و کارشان را توسعه بدهند می‌آیند می‌گویند ما چه کار‌هایی می‌توانیم انجام بدهیم، بعد از آن ما وارد مرحله اهلیت سنجی می‌شویم، حالا این داده‌ها آمده و یکسری افراد انتخاب شدند، مرحله‌ای هم در روستا وارد می‌شویم این طور نیست که یک روستا را به طور کامل پوشش بدهیم مرحله به مرحله کار جلو می‌رود. اهلیت سنجی توسط شبکه تسهیل گری بنیاد برکت که خود این تسهیل گر‌ها از مردم همان منطقه هستند حالا یک شهرستان اطراف یا همان شهرستان هستند و آشنا با دغدغه‌های مردم آنجا هستند. آن شبکه بعد از این که رفت اهلیت سنجی انجام داد که آیا این فردی که اعلام کرده آن اهلیت آن کار را دارد یا ندارد وارد مرحله بعد می‌شود، یعنی اهلیت تایید شد، حالا آموزش هست، آموزش را هم هماهنگ کردیم با دستگاه‌های محلی و یا بخشی از آن هم توسط خودمان که اگر شما مثلا می‌خواهید یک دامپروری راه بیاندازید یا در حوزه کشت و کار یک زعفران بکارید یا هر کار دیگری که شما بخواهید راه بیاندازید یک کلاس آموزش ابتدایی برگزار می‌شود که بتواند آن کار را با کیفیت انجام بدهد، بعد از آن وارد مرحله پرداخت تسهیلات می‌شویم که تسهیلات پرداخت می‌شود در سال به صورت قرض الحسنه و یک هماهنگی خوبی با شبکه بانکی کشور انجام شده که جا دارد تشکر کنم واقعا بانک‌هایی که با ما همکاری می‌کنند در روستا‌هایی که فاصله ۵۰ کیلومتر با شعبه دارند ما تقاضا کردیم که آن شعبه یک نفر را مامور می‌کند در روستا و یک روز می‌آید کل کار مردم روستا را انجام می‌دهد.
سوال: یک روزه انجام می‌شود؟
ترکمانه: بله پرونده‌ها را قبلا شبکه تسهیل گری ما تکمیل می‌کنند و یک روز اعلام می‌کنند که آن نفر از بانک می‌آید و تاییدیه می‌دهد که این‌ها به طور کامل انجام شده و حدود یک تا یک ماه و خورده‌ای حداکثر تسهیلات شان پرداخت می‌شود و بخش اشتغال‌های خردمان هست.
سوال: سقف و کف تسهیلات در بخش خرد چقدر است؟
ترکمانه: تا ۱۵۰ تومان به صورت قرض الحسنه است، و بعد از این برای مجموعه‌های بزرگتر کارگاههایمان هست حالا یا همین مجموعه‌ها می‌خواهند رشد کنند و تبدیل به کارگاه بشوند و یا یک بنگاه متوسط یا بنگاه کوچک می‌خواهند تبدیل شوند، آن هم به ازای هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان تا سقف ۴ میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه است
سوال: فرمودیداز یک شبکه‌ای هست یک ظرفیتی ایجاد می‌شود که شما تسهیل می‌کنید و مرتبط می‌کنید کسی که کارجو است با کسی که کارفرما است یک کسی سرمایه دارد و یک کسی کاری بلد است این کار را هم انجام می‌دهید؟
ترکمانه: این اتفاق معمولا در این فرایند می‌افتد، ولی این که ما متمرکز به دنبال این باشیم که فقط این اتفاق باشد نه. شما خودتان می‌بینید که ظرفیت ایجاد اشتغال دارید و یا در روستا و یا منطقه تان یک کاری را شروع کردید نیاز به توسعه دارد، امکاناتی هست که نیاز به توسعه داشته باشد ما وقتی این افراد داخل این زنجیره و این شبکه برکت قرار می‌گیرند این‌ها را به هم مرتبط می‌کنیم، یعنی یک وقتی کسی که دارد کار دام انجام می‌دهد با یک کشتارگاهی که قبلا ما حمایت کردیم این‌ها را به هم متصل می‌کنیم، داخل خود زنجیره این‌ها به هم وصل می‌شوند ما هم دخالتی نمی‌کنیم در خرید و فروششان به چه شکل باشد وقتی کارشان خوب باشد این‌ها می‌توانند با هم کارشان را ادامه بدهند و این زنجیره شکل می‌گیرد این که ابتدا عرض کردم شناسنامه و چه ظرفیت‌ها و چه فرصت‌هایی هست به خاطر همین است مثلا می‌گوییم در این منطقه زنبور عسل، از شروع زنبور عسل تا فرآوری اش را در یک منطقه وارد می‌شویم این کارویژه‌ای بود که ما در سال ۱۴۰۱ دنبال کردیم، شروع کردیم.
سوال: چند تا از آن به نتیجه رسید؟
ترکمانه: زنجیره‌ها الان تقریبا می‌توان گفت در حال شکل گیری است، چون هر زنجیره بخش‌های مختلفی دارد، ما قبلا کاری که انجام شده، به صورت متمرکز با توجه به نیاز‌ها بوده الان به یک جایی رسیده اشتغال‌های برکت که این‌ها به هم باید متصل بشوند و تبدیل به یک شبکه‌ای از تولید بشوند در کشور، این کاری بود که ما از اواسط ۱۴۰۱ دنبال کردیم در سال ۱۴۰۲ انشاالله به صورت طرح ویژه‌ای هست که ما بعنوان زنجیره با برکت انشاالله در مناطق کشور دنبال می‌کنیم،
سوال: الان آماری ندارید از این مشاغل خردی که تا ۱۵۰ میلیون تومان وام دادید؟
ترکمانه: در سال ۱۴۰۱ می‌فرمایید؟
سوال: بله
ترکمانه: تا به امروز ۹۰ هزار طرح اشتغال زایی انجام شده به طور کامل، مستقر شده است و ده هزار تای آن هم انشاالله تا چند روز آینده به صورت کامل مستقر می‌شود این که من عرض می‌کنم استقرار دلیلش بر این است که وام دیگر به صورت کامل پرداخت شده و کار شروع شده است بعضی‌ها پرداخت شدند هنوز کار شروع نشده ما تا خیالمان راحت نشود تسهیل گر ما آن تاییدیه را در سامانه نمی‌دهد، اما در سال ۱۴۰۱ ما صد هزار طرح اشتغال زایی خرد و کوچک انجام دادیم که در این بنگاه‌ها هست و کارگاه‌ها هست و اشتغال‌های خانگی هم در آن قرار دارد.
سوال: صد هزار طرح؟
ترکمانه: بله
سوال: چند نفر در این صد هزار طرح شاغل می‌شوند؟
ترکمانه: به صورت میانگین مستقیم این‌ها حدود یک و نیم نفر هست و غیر مستقیم شان هم یک و چهار ما در نظر گرفتیم.
سوال: چقدر تسهیلات پرداخت شده برای این صد هزار طرح؟
ترکمانه: حدود ۹ هزار میلیارد تومان
سوال: و برای مشاغل کلانتر این‌ها هم در این صد هزار تا بود؟
ترکمانه: بله، ما مثلا یک تعدادی کارگاه امسال به صورت ویژه ۳۰۰ تا بنگاه اقتصادی داشتیم که این‌ها تسهیلاتی تا ۱۵ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان دریافت کردند و کارخانه‌ها و بنگاه‌هایی شدند که فعال شدند و یا یک بخشی از آن‌ها بنگاه‌هایی هستند که به صورت مشارکتی با بنیاد برکت وارد تعامل شدند ما در طرح‌های ویژه در مناطق مختلف کشور که یک کاری روی زمین مانده و کمک می‌کند به توسعه آن منطقه و کمک می‌کند چرخ اقتصاد آن منطقه را بچرخاند کارآفرین اهل باشد با او مشارکت می‌کنیم تا زیر ۵۰ درصد کمکش می‌کنیم، کسب و کار را راه بیاندازد و بعد از یک دوره ۵ ساله از آن طرح خارج می‌شویم یعنی یک شتاب دهی انجام می‌شود در حوزه اقتصاد این‌ها برای طرح‌های بزرگتری هست و کارخانه‌هایی هست که در این منطقه کمک می‌کند یک زنجیره کامل شکل بگیرد.
سوال:، چون اشاره می‌کنید که در روستا‌ها می‌روید و دهیاری‌ها را وارد می‌کنید این ملاکی که شما در این همه استان و این همه شهر و روستا وارد شوید و اولویت بندی کنید چیست؟ طبق چه ساز و کاری است، شما می‌گویید مثلا من امروز بروم سراغ خراسان رضوی و فردا بروم سراغ تبریز و. این چطور احصا می‌شود؟
ترکمانه: شروع کار ما در بنیاد برکت تجمیع یک سری داده‌ها از سراسر کشور بود که تبدیل شد به یک اطلس جامع مناطق محروم. یعنی اطلس جامع که تشکیل شد این اطلس هم جمع آوری داده بود یعنی یک کار پایشی نبوده که ما از ابتدا شروع کنیم، داده‌هایی که مرکز آمار داشته، داده‌هایی که وزارت رفاه داشته، داده‌هایی که سازمان برنامه داشته است همه این‌ها را ما با هم جمع کردیم و تبدیل کردیم به یک کتابچه‌ای که بعنوان اطلس جامعه محرومیت هست این شد مبنای حرکت ما در استان‌ها.
سوال: این را منتشر هم می‌کنید؟
ترکمانه: بله منتشر شده تا امروز حدود ۳۰ تا کتاب در این حوزه منتشر شده است در بخش‌های اشتغال ...
سوال: فکر نمی‌کنید برخط باشد بهتر است؟
ترکمانه: بله روی سایت بنیاد برکت هست به صورت کامل، هم تمام این اقدامات به صورت ریز، روستا به روستا هم روی سایت بنیاد برکت هست هم در سکوی برکت که می‌تواند از مجموعه‌های داخلی بازار و این‌ها می‌توانند دانلود کنند ببینند روستا به روستا داخل آن هست و فقط اسم‌ها را ما کامل ننوشتیم که برای چه فردی چه اشتغالی، ولی مشخص است چه اشتغالی در چه روستایی ... یا چه مدرسه‌ای در چه منطقه‌ای یا چه بیمارستانی در چه استانی ساخته شده است، تمام اقدامات بنیاد برکت چه آن ۵۶ هزار پروژه عمرانی ...
سوال: منظور من این است که این همه اولویت بندی که شما می‌کنید و این همه اطلاعاتی که می‌گیرید یک جا تجمیع می‌کنید به یک نتیجه‌ای باید برسد آن نتیجه را همه می‌توانند ببینند.
ترکمانه: منظورتان از نتیجه چیست؟
سوال: یعنی این که شما یکسری داده از سازمان برنامه و بودجه دارید از وزارت رفاه دارید بهرحال وضعیت اقتصادی، معیشتی، دهک بندی‌ها و وضعیت اشتغال همه این‌ها یک جا تجمیع می‌شود به یک داده‌ای خواهید رسید آن داده که تجمیع می‌شود که مبنای تصمیم گیری شما خواهد بود آن را کجا می‌توانند ببینند؟
ترکمانه: عرض کردم این در قالب یک کتابچه‌ای هست همان قسمت سایت بنیاد هم هست که شما می‌توانید وارد شوید این کتابچه اطلس محرومیت که حدود مثلا دویست و خورده‌ای صفحه هم هست به صورت کامل جز جز با جدول ریز آمده و همه هم می‌توانند ببینند و قابل دسترس و قابل استفاده هم هست بعد از آن سند پیشرفت منطقه‌ای هست که ما تولید کردیم که در مناطق باید به چه شکل وارد شویم تمام داده‌های بنیاد برکت به صورت کامل و شفاف روی سایت است. هم اقداماتی که انجام شده هم کار‌هایی که بر مبنای آن ما این کار‌ها را شروع کردیم، یعنی اطلاعات و داده‌ای که بر مبنای آن ما کار را شروع کردیم و رفتیم درشورای عالی اشتغال و گفتیم بر این اساس ما می‌خواهیم وارد شویم و این کار‌ها را انجام بدهیم و تصمیم گرفتیم که در مناطق مختلف کشور در چه بخش‌هایی برویم و در چه روستا‌هایی وارد شویم اول گفتیم در روستا‌ها با چه تعداد جمعیت باید باشد، یعنی این تقسیم بندی به صورت کامل در آن کتابچه و در آن مجموعه اقداماتی که انجام شده از قبل حدود ۴ سال مطالعه انجام شد تا این کار اقتصادی شروع شود، حوزه اشتغال، تمام این‌ها داده هایش هست و قابل استفاده برای همه عزیزان و پژوهشگران و کمک هم می‌طلبیم اگر که بتوانند عزیزان کمک کنند که ما بتوانیم این را ارتقا بدهیم هر چند که این کار دارد در کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت به صورت دائم انجام می‌شود. پخش گزارش در خصوص اقدامات بنیاد برکت در حوزه اقتصادی
سوال: یک نکته‌ای که وجود دارد حالا ما راجع به عدد دقیق اشتغال زایی که در سال ۱۴۰۱ انجام دادید را دارید؟
ترکمانه: بله در سال ۱۴۰۱ آن عددی که الان در سامانه رصد ثبت شده است، قریب به ۱۱۰ هزار به نظرم باشد حالا شاید چند هزار مثلا دو سه هزار پایین بالا باشد دقیق آن را خدمت شما عرض کنم کد ملی ثبت شده، این کد ملی است که فقط فرد وام گرفته است این به معنی اشتغال نیست این حداقل یک نفر است یا دو نفر کنار آن مشغول به کار شدند این کد ملی فردی است که وام را دریافت کرده است.
سوال: برعکسش چیست که اگر وام گرفته باشد و کاری انجام نداده باشد؟
ترکمانه: نه این رصد شده، این‌ها در سامانه رصد هم وزارت رفاه و هم شبکه تسهیل گری ما دارد این کار را انجام می‌دهد، کار نظارت، اصلا هدفمان برای چه این شبکه شکل گرفته؟ برای این که آن تسهیلات به هدف بخورد و پول پاشی نشود که مقام معظم رهبری فرمودند، ما باید برویم به سمت این که مطمئن بشویم که این تسهیلاتی که پرداخت می‌شود تبدیل به اشتغال می‌شود، ما تا سه سال این شبکه تسهیل گری آن فرد را دنبال می‌کند.
سوال: چگونه این را متوجه خواهد شد؟
ترکمانه: شما مثلا در مرحله ورود هر عددی که می‌خواهد مثلا کارگاه تا ۴ میلیارد تومان به صورت مرحله‌ای وام پرداخت می‌کند این طور نیست که شما فرمی را در بانک پر کنید و پول به حسابتان بیاید و دیگر کسی پیگیری نکند، این تسهیل گر لحظه به لحظه اگر خریدی قرار است انجام شود فاکتور‌های آن خرید را می‌گیرد و اگر کاری قرار است انجام شود لحظه لحظه پیگیری می‌کند تا طرح به استقرار برسد وقتی طرح مستقر شد بعد از آن هر شش ماه، دوره‌های سال اول هر سه ماه، سال دوم و سوم هر شش ماه می‌رود سر میزند، میدانی داخل نرم افزار ما آن منطقه را مشخص می‌کند حتی می‌گوید این کدام لوکیشن است و ما هم رصد می‌کنیم این تسهیل گرمان را که این کار را انجام دهد و هدفش هم این است که اگر کارش به گره خورده است، گره را باز کند.
سوال: صرفا نه این که ببینیم کار را انجام داده
ترکمانه: بله برای این که مشکل را حل کند یک وقتی نیاز به مجوزی دارد کمک می‌کنیم از بخشدار یا فرماندار محترم بحث مجوزشان حل شود، ببینید سی هزا رمقام محلی و منطقه‌ای درگیر این کار هستند، برای این که این مسئله مردم حل شود یعنی هدف حل کردن مسئله مردم است که با کمک این شبکه تسهیل گری تا سه سال هم ادامه دارد بعد از سه سال هم به صورت منطقی طرحی که مستقر شده باشد دیگر این طرح ادامه دار است.
سوال: در کنار این بازدید‌های میدانی مثلا از ظرفیت‌های تامین اجتماعی وزارت دارایی، برای مالیات و این‌ها هم استفاده می‌کنید برای این که ببینید آن تسهیلاتی که پرداخت کردید واقعا دارد آن تولید انجام می‌شود یا نه پول به جای دیگری رفته است؟
ترکمانه: عرض کردم وقتی تسهیل گر مراجعه می‌کند و مرحله به مرحله تسهیلات را پرداخت می‌کنیم یعنی صد میلیون و صد و پنجاه میلیون یک جا پرداخت نمی‌شود، سی میلیون، چهل میلیون، در هر مرحله که آن خرید انجام می‌شود یا برای توسعه کارهایش هست به او پرداخت میشود این کاری است که ما خودمان کامل رصد می‌کنیم وزارت کار هم یک کار خوبی شروع کرد بحث سامانه رصد که به صورت تلفنی الان دارند این کار را انجام می‌دهند و قرار شده به صورت میدانی هم انجام بدهند، تماس می‌گیرند دنبال می‌کنند می‌بینند که این اتفاق افتاده، آن هم بی خبر. یک کار دیگری ما انجام می‌دهیم بحث وصل بودن سامانه‌های مابه بانک‌ها هست، برگشت اقساط، ما اقساط را به صورت کامل رصد می‌کنیم اگر یک نفر در یک روستایی در کشور یک ماه وامش عقب بیفتد برای ما قرمز می‌شود و نشان داده می‌شود و تسهیل گر ما مراجعه می‌کند اصلا جزو ماموریت هایش است، به او مراجعه می‌کند چرا این اتفاق افتاده است یا مشکل کسب و کار بوده یا هر علت دیگری بوده سعی می‌کند که برطرف کند.
سوال: پس رها نمی‌کنید به طور کلی
ترکمانه: نه، برای همین هست ما تا به امروز بالای ۹۷ درصد این طرح‌هایی که داریم رصد می‌کنیم، پایدار بوده و مستقر بوده است. این فقط در حوزه اجتماع محور ما بود در حوزه اقتصادی و بنگاه محور ما هم این اتفاق افتاده که ما حدود سیصد تا بنگاه را فعال کردیم بخش عمده‌ای ...
سوال: یعنی بنگاه‌هایی که راکد و نیمه فعال بودند؟
ترکمانه: صد تا از آن‌ها بنگاه‌های راکد بودند که در بخش نظام احیا این اتفاق افتاده و احیا شدند، برنامه ویژه ما برای سال ۱۴۰۲ هست که ما هزار بنگاه را به سمت شان حرکت کنیم و کمک کنیم که توانمند بشوند و بخش عمده‌ای از آن‌ها بنگاه‌های راکد هستند، این کاری هست که در همین ادامه این شبکه تسهیل گری انجام می‌شود.
سوال: پس برای سال ۱۴۰۱ شد ۳۰۰ مجموعه، برای سال ۱۴۰۲ می‌شود هزار مجموعه که یک بخشی از آن‌ها طبیعتا مجموعه‌هایی هستند که نیمه فعالند یا راکدند که شما برشان می‌گردانید.
ترکمانه: بله، یا ظرفیت کمی در تولید دارند مثلا ۳۰ درصد ظرفیت شان فعال است
سوال: برای این ۳۰۰ تا چقدر پول گذاشتید؟
ترکمانه: اگر بخواهم دقیق عرض کنم دو هزار میلیارد تومان
سوال: و می‌دانید چقدر بازگشت داشته یعنی این که چقدر به چرخه اقتصاد برگشته از این ...
ترکمانه: این هم دقیقا ما شبکه‌ای داریم همین شبکه تسهیل گران ما، ما یک تسهیل گری داریم که اسمش مجری در هر منطقه است آن‌ها وظیفه این را دارند که این کار را پیگیری کنند و با همین مدلی که الان عرض کردم در حوزه اشتغال محورمان، این هم در حوزه بنگاهی رصد می‌شود و دنبال می‌شود که این‌ها به هدف بخورد.
سوال: این ۳۰۰ تا بنگاه‌هایی که برگشتند آمارشان در آن سامانه دیده شده است؟ این صد هزار تا که فرمودید این ۳۰۰ تا هم در دلش بوده است؟
ترکمانه: بله، یک نکته دیگر که هست در حوزه عمرانی هست یعنی فعالیت برکت را ما بخواهیم تقسیم بندی کنیم حوزه عمرانی هست عمران اجتماعی، حوزه‌های اقتصادی هست بنگاههاو کارخانه‌ها و حوزه‌های اجتماع محور و اشتغال‌های خرد هم هست. ما در حوزه عمرانی هم ۲ هزار مدرسه را امسال به لطف خدا داشتیم و این اتفاق خوب افتاد و در سال ۱۴۰۱ این اتفاق افتاد. برنامه ویژه مان برای سال ۱۴۰۲ این است که انشاالله این هزار مدرسه کانکسی که با سازمان نوسازی مدارس تفاهم کردیم، تبدیل بشود به مدارس ساختمانی و انشاالله افتتاح آن هم در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم، تبدیل هزا رمدرسه کانکسی به هزار مدرسه ساختمانی.
سوال: این چقدر پول می‌خواهد؟
ترکمانه: این در حال انجام است، چون یک بخش هزینه‌ها روزانه شاید تغییر داشته باشد، ولی ما متعهد به انجام آن هستیم، مدرسه یک کلاسه، دو کلاسه و سه کلاسه هستند هزار تا مدرسه هست.
سوال: در چه شهر و روستایی؟
ترکمانه: سراسر کشور با نظر سازمان نوسازی یعنی اولویت بندی هست ما در اولویت بندی و در انتخاب منطقه هیچ دخالتی نداریم با آموزش و پرورش است
سوال: فقط تسهیلات می‌دهید یا می‌سازید؟
ترکمانه: نه تسهیلات نیست این کامل هزینه پرداخت می‌شود.
سوال: در حوزه ساخت و سازش وارد نمی‌شوید شما هزینه را می‌دهید
ترکمانه: ما هزینه را پرداخت می‌کنیم نظارت می‌کنیم، در بعضی از مدارس ما مدل داریم یعنی یک کار خوبی انجام شده نقشه مدارس متناسب با آن، آن را با سازمان نوسازی توافق کردیم مدارس سبز هست، مدارسی هست که از یک تکنولوژی‌های خاصی استفاده میشود یک رویدادی هم داشتیم امسال ما رویداد مدارس آینده که در آن با کمک سازمان نوسازی قرار گذاشتیم که در مدارس هم در حوزه کالبدی و هم در حوزه محتوا که با آموزش و پرورش هست بتوانیم از یکسری از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
سوال: شما برای ۱۴۰۲ چه میزان اشتغال زایی را متعهد می‌شوید که انجام بدهید؟ سر جمع چه در اجتماع محور‌ها و چه درطرح‌های کلان تان؟
ترکمانه: من تعداد طرح اقتصادی عرض کنم و یک جمله‌ای که هست کلا ۱۴۰۲ برکت چه می‌خواهد بکند. ما در حوزه اجتماع محور ۱۲۰ هزار طرح برنامه مان است برنامه خودمان، معمولا هر چقدر که برنامه می‌کنیم بیش از آن عمل می‌کنیم تا ۱۵۰ هزار طرح اقتصادی اجتماع محور و به همراه بنگاهی ها، ما انشاالله بنا داریم که در سال ۱۴۰۲ انجام بدهیم، این حدود ۴۰۰ هزار فرصت شغلی تا ۴۵۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی می‌شود که در کشور بوجود بیاورد. در حوزه عمرانی هم که خدمت شما عرض کردم سال ۱۴۰۲ ما بنا داریم از ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها استفاده کنیم یعنی اهرم سازی سازمان‌ها باصطلاح، ما تا الان اگر می‌رفتیم منابع مان را با مردم اهرم می‌کردیم و یک کار اقتصادی خوبی انجام می‌شد، می‌خواهیم امسال متمرکز شویم که تمام سازمان‌ها را با هم یکپارچه کنیم، کمک کنیم این ظرفیت‌ها برای اشتغال مردم برود حالا اگر وزارت جهاد هست این تجربه را در ۱۴۰۱ داشتیم اگر سازمان بهزیستی هست و اگر صندوق نوآوری، شکوفایی ریاست جمهوری هست با کمک هم بتوانیم انشاالله یک کار بزرگی را برای مردم انجام بدهیم.
سوال: امسال تقریبا صد هزار طرح انجام دادید ۱۱۰ هزار نفر اشتغال زایی درست است؟
ترکمانه: ۱۱۰ هزار نفر کد ملی بوده که حدود ۲۶۰ هزار فرصت شغلی.
سوال: این که در سال آینده می‌خواهید این را تقریبا دو برابرش کنید هزینه‌ای چقدر باید آن هم دوبرابرش کنید؟
ترکمانه: یک اتفاقی افتاد هم منابعی که در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده که ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی در آنجا هست، تا قانون بودجه ابلاغ می‌شود و دولت به صورت رسمی به آن عمل می‌کند بعد از آن هم منابعی برای استان‌ها در نظر گرفته شده که ما در ۱۴۰۱ هم از آن استفاده کردیم منابعی بود که حدود ۱۷ همت بوده است.
پایان

 
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما