اختصاصی اقتصاد 100/عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی

ادعای دولت رئیسی در موردبهبود روابط با همسایگان زیر سوال رفت/ نماینده مجلس: رابطه اقتصادی- فرهنگی ایران با آنها خوب نیست

اقتصاد 100-عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی گفت:متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بی توجهی به مناسبات با همسایگان بودیم و رابطه اقتصادی، تجاری و فرهنگی به هر دلیل تضعیف شده و این امر، تاثیر خود را بر قیمت ارز ومبادلات پولی گذاشته است.

ادعای دولت رئیسی در موردبهبود روابط با همسایگان زیر سوال رفت/ نماینده مجلس: رابطه اقتصادی- فرهنگی ایران با آنها خوب نیست

حسین نوش آبادی نماینده ورامین درمجلس یازدهم در خصوص میزان موفقیت دیپلماسی اقتصادی کشور افزود:تجارت خارجی با دیپلماسی اقتصادی فعال، ایجاد می شود وما برای کنترل تورم و مهار قیمت ارز که این روزها بدون ضابطه افزایش پیدا می کند نیازمند تحرک تجارت با همسایگان هستیم.

وی تصریح کرد:افزایش مبادلات اقتصادی در ثبات قیمت ارز تاثیر گذار است و به ارزش پول ملی  کمک می کند ومتاسفانه بانک مرکزی در بخش تنظیم بازار دچار غفلت شده است.

سفیر پیشین ایران درعمان با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی وظیفه وزارتخانه های امور خارجه و اقتصاد و دارایی است افزود:ارتباطات وتوسعه مناسبات هرچقدر بیشتر باشد به همان میزان تحرک اقتصادی به دنبال دارد ولی متاسفانه در سالهای اخیر بی توجهی به مناسبات با همسایگان صورت گرفته است.

نماینده ورامین گفت: دیپلماسی ابزاری برای رسیدن به هدف اصلی، یعنی توسعه صادرات و فعال کردن تجارت خارجی است ، لذا برای رسیدن به ثبات قیمت ارز راهی جز ارتباط با همسایگان نداریم.

وی با اشاره به اینکه در وزارت خارجه از دیپلماسی اقتصادی با همسایگان امر غفلت شده افزود:گاهی آنقدر حواسمان به جاهای دیگر رفته که از این امر غافل شدیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد تاثیر روابط خارجی بر معیشت مردم و قیمت ارزتصریح کرد:نا امنی ها و برخی مناقشات مرزی ممکن است تاثیر گذار باشد ولی حتما باید به ثبات قیمت ارز توجه شود، البته مقرر شده مجلس جلسه ای در این بخش با مسئولین دولت داشته باشند.

وی با بیان اینکه آشفتگی در قیمت ارز به دلیل بی برنامگی تیم اقتصادی دولت رخ داده گفت: وزارتخانه های اقتصادی باید فعال وپویا شوند و وزارت خارجه زمینه و بستر لازم را فراهم نماید.

سفیر پیشین عمان افزود: وقت بیشتر برای توسعه مناسبات با همسایگان ، ورفع برخی اختلاف وسوء نظر ها مثل مسایل مرزی و تروریسم ، می تواند ناامنی ها را بر طرف کند.

نوش آبادی با اشاره به اینکه وزارت خارجه و دولت تلاش هایی برای تنظیم روابط خارجی با همسایگان داشتند اما کافی نبوده تصریح کرد: باید از غفلت ها پرهیز کنیم ونگاهمان را از کشورهای فرا منطقه ،به سمت آسیا سوق دهیم. برون رفت کشور از مشکلات ،با تنظیم روابط با 15 کشور همسایه اتفاق می افتد،با گسترش روابط قطعا درآمدهای کشور بیش از فروش نفت خواهد بود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما