دلار یقه صدا و سیما را گرفت

در روزهایی که بحث بودجه صداوسیما داغ بود، دو مجموعه الف ویژه (فاخر) در دستِ ساخت یعنی «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» این روزها بیشتر از قبل حاشیه‌ساز شده‌اند.

به گزارش اقتصاد100 به نقل از تجارت‌نیوز، مدتی پیش روابط عمومی صداوسیما در اطلاعیه‌ای اظهار کرد که بودجه جداگانه‌ای برای تولید این مجموعه‌ها در نظر نگرفته شده است و به همین دلیل انتظار می‌رود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به‌شدت کند شود. اما بعد از چند روز پیمان جبلی، رئیس صداوسیما از شروع تولید سریال حضرت موسی(ع) خبر داد و اعلام کرد که کمتر از 5 سال دیگر این مجموعه تلویزیونی آماده می‌شود.

اما اصطلاح مجموعه‌های الف ویژه برای چه نوع سریال‌هایی به کار برده می‌شود؟ روزنامه ارگان صداوسیما در گزارشی این اصطلاح را اینگونه تعبیر می‌کند: «معمولا چنین تصور می‌شود که «الف ویژه»ها به همان سریال‌های تاریخی اطلاق می‌شود. اما این سریال‌ها غالبا به مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که دکوربندی‌های عظیمی داشته و معمولا در شهرک‌های سینمایی تولید شده یا برای آن شهرک سینمایی برپا می‌شود، اما می‌توان فارغ از این مولفه‌های آشنا سریال‌هایی ساخت که فارغ از متر و معیارهای مادی و فرمی از حیث کیفیت ساخت و بازنمایی مضامین در حد استانداردهای جهانی بوده و بتواند در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شود یا دست‌کم تعداد کثیری از مخاطبان را در تماشای اثر با خود همراه کند.»

بودجه هنگفت سریال حضرت موسی(ع)

حالا مدتی‌ست که حواشی تولید سریال حضرت موسی(ع)، با بودجه 10 هزار میلیارد تومانی به شدت پر سر و صدا شده است. با این وجود تیم تولید این سریال تاکنون درمورد هزینه واقعی در نظر گرفته‌شده برای ساخت این سریال شفاف‌سازی نکرده‌اند.

خبر آنلاین پیش از این در گزارشی اعلام کرد که سریال حضرت موسی (ع) در کمترین حالت ممکن ۱۰۰ میلیون دلار خرج خواهد داشت که اگر با نرخ دلار ۴۱ هزار تومانی حساب کنیم، معادل ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

مطالعه بیشتر:
بودجه صدا و سیما 2 برابر بودجه محیط زیست!

مقایسه اَبرپروژه حضرت موسی (ع) با دیگر شاهکارهای جهان

اگر بخواهیم بودجه این پروژه را با سریال‌های درجه یک جهان مقایسه کنیم به اهمیت این ماجرا پی می‌بریم. برای مثال کل هزینه ساخت سریال بریکینگ بد((Breaking Bad، که با رتبه 2 در رده 250 سریال برتر قراردارد، کمتر از 200 میلیون دلار است. این سریال جزو پرهزینه‌ترین سریال‌های جهان محسوب می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نمونه‌های دیگر از سریال‌های محبوب و پرهزینه در تاریخ تلویزیون جهان، سریال‌هایی چون بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) و خاندان اژدها (House Of The Dragon) است که محبوبیت بالایی در میان مردم جهان دارند. این سریال‌ها با موفقیت‌ها و جوایزی که به دست آورده‌اند، هزینه‌ بالای ساخت آنها به کلی جبران شده است.

کارگردانی با تجربه ناکافی

کارگردانی این پروژه بزرگ در ابتدا متعلق به فرج‌الله سلحشور بود که تجربه ساخت سریال‌های مذهبی-تاریخی همچون یوسف پیامبر را در کارنامه خود داشت. پس از فوت سلحشور، حالا کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) با انتقاداتی از سوی مردم مواجه شد؛ چرا که این ابر پروژه با چنین بودجه کلانی قرار است به فردی سپرده شود که تجربه سریال‌سازی را تاکنون نداشته است.

آنطور که حاتمی‌کیا اظهار کرده چند سال بعد از فوت فرج‌الله سلحشور، کارگردانی این پروژه را در دیدار با سردار قاسم سلیمانی پذیرفت.

فرض کنیم در شرایط دشوار اقتصادی فعلی و با وجود نوسانات شدید نرخ دلار، این مگاپروژه از لحاظ مالی تامین شود، آیا این مجموعه که صرفا روایت یک ماجرای تاریخی است، با این هزینه‌های گزاف توانایی رقابت با سریال‌های برتر جهان را دارد؟ آیا اصلا قدرت برطرف کردن نیازِ انواع مخاطبان را دارد و مورد مقبولیت قرار می‌گیرد؟

مطالعه بیشتر:
بودجه جدید برای صداوسیما از جیب مردم!

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز