پشت پرده تخصیص ارز به واردات خودرو چیست؟ | واکاوی یک خیانت دلاری

یک کارشناس صنعت خودروی کشور، واردات خودرو را شائبه‌‌دار و بلااثر در قیمت بازار دانست‌.

پشت پرده تخصیص ارز به واردات خودرو چیست؟ | واکاوی یک خیانت دلاری

به گزارش اقتصاد100، امیر حسین کاکایی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد: واردات خودرو قطعا محدود و شائبه‌ دار است و فروش آن براساس مصوبه شورای رقابت حتی به‌صورت موقت هم باعث پایین آمدن قیمت‌‌ها نخواهد شد.

وی در توضیح شائبه‌دار بودن واردات خودرو گفت: تکلیف منشاء ارز لازم برای واردات خودرو هنوز روشن نشده، یک عده می‌گویند چه کار به منشا‌ ارز دارید و ما از هر جا دلمان بخواهد ارز تهیه می‌کنیم اما همین یعنی شائبه‌

کاکایی ادامه داد: نکته دیگر شائبه‌ اینجاست که گفته‌اند‌ واردکننده فقط ۱۵درصد حق دارد سود کند و باز خود این مساله است چون از کجا معلوم اعداد مبنا، درست باشد‌.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: رفتن خودروی وارداتی‌ به بورس و یا فروش طبق مصوبه شورای رقابت، هر دو ماجرای خود را دارد و در هر صورت چون محدود است، تاثیر چندانی روی بازار نخواهد گذاشت‌ اما اگر بر اساس مصوبه شورای رقابت عمل شود حتی به‌صورت موقت هم باعث پایین آمدن قیمت‌‌ها نخواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر هیچ خودروساز بزرگی با ما کار نمی‌کند در نتیجه خودروهای وارداتی متعلق به بازارهای منطقه خواهد بود که بدون پشتوانه خدماتی خریداری و وارد می‌شوند و این هم از دیگر مسائل قابل تامل‌ است‌.

کاکایی گفت: از انجا که وجود رانت در فروش خودروهای وارداتی طبق مصوبه شورای رقابت و با قیمت‌گذاری دستوری محرز است حتما با هجوم سرمایه گذاران مواجه خواهد شد‌.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: با شرایط موجود چون هر کسی نمی‌تواند خودروهای وارداتی را خرید کند بنابراین کارت ملی افراد برای خرید پایین‌تر‌ و فروش بالاتر در بازار خریداری خواهد شد‌ و معامله با فروش قولنامه‌ای ادامه خواهد یافت و باز کل این ماجرا باعث کاهش قیمت نمی‌شود‌.

وی با بیان اینکه از روزی که بحث واردات خودرو مطرح شد عدم انجام را تا سال آینده پیش‌بینی کردم، تاکید کرد: در مملکتی که ارز ندارد خیانت‌ است که در مقابل اقلام ضروری مانند دارو برای واردات خودرو ارز تخصیص داده شود‌.

کاکایی با اشاره به اینکه در این یکسال انواع گفتاردرمانی و وعده داده شد، ادامه داد: وقتی رئیس بانک مرکزی وعده تخصیص‌ یک میلیارد دلار به خودرو را داد ظرف‌ یک هفته‌ برکنار شد چون حرف او بدون پشتوانه و فقط مانور تبلیغاتی بود تا بگوید من پول دارم‌ اما دروغ در اقتصاد خیلی زود بیرون می‌زند و خود را نشان می‌دهد‌.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو علم و صنعت بیان‌ کرد: دولت‌های قبلی می‌گفتند اعداد بالا در بازار، قلابی است و فقط یک درصد بازار است پس ارزش ندارد اما امروز می‌بینیم که آن اعداد در حال رسمیت یافتن هستند.

وی ادامه داد: تا وقتی ارز واقعی وجود نداشته باشد با حرف و وعده، واردات به طور گسترده انجام نمی‌شود و حتی در صورت انجام چون مقدار آن محدود و ارز مربوط به آن مشکل‌ دارد حتما همراه با رانت خواهد بود‌ کمااینکه شورای رقابت قید کرده خودرو‌ باید جایی که من می‌گویم فروخته شود‌.

به گفته این استاد دانشگاه علم و صنعت اگر به واردات خودرو ارز قابل توجهی اختصاص داده شود قطعا باعث افزایش قیمت ارز می‌شود و در نتیجه این اقدام سطح عمومی قیمت کالاها افزایش می‌یابد و این عکس چیزی است که مسئولان گفته‌اند‌.

وی همچنین تاکید کرد: شورای رقابت در مصوبه اخیر خود قبول کرده این روش‌ یک انحصار است و این نوع واردات موجب رقابت نمی‌شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : در حال حاضر علاوه بر این دو مولفه، آن چیزی که قیمت طلا را تکان می‌دهد اخبار سیاسی امنیتی و…

اخبار سلامت

سینما در سینما