همه چیز درباره سود ۳۰ درصدی سپرده‌های بانکی

اقتصاد 100- چند روز گذشته بود که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی از برنامه بانک مرکزی برای اعطای مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص به شبکه بانکی خبر داد.

همه چیز درباره سود ۳۰ درصدی سپرده‌های بانکی

حال خبر رسیده که این اوراق با هدف جمع‌آوری نقدینگی سرگردان جامعه و با هدف کنترل تورم و در قالب سیاست پولی انقباضی، عرضه و با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد از امروز در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

این اقدام بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب انجام شده و در این چارچوب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص اختصاص یافته است.

همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شد.

این اوراق از دیروز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت ۷ روز کاری عرضه خواهد شد.

ویژگی بارز این گواهی سپرده، امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌هاست.

همچنین دارندگان این گواهی می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند.

یک سال پیش در همین روزها بود که خبر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به میران ۲۲.۵ درصد اعلام شد.

حالا باید دید، سیاست جدید اقتصادی دولت چه اهدافی را برای این افزایش تقریبا ۷.۵ درصدی نسبت شرایط قبلی دنبال می‌کند.

بانک مرکزی اعلام کرده که  تصمیم اخیر برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالاست؛ اما نگاهی به روند بازار ارز در چند روزه اخیر و افزایش چند هزار تومانی بهای دلار در بازار آزاد، این گمانه زنی را تقویت می‌کند که  سیاست جدید بانک مرکزی علاوه بر  جذب نقدینگی برای تامین سرمایه پروژه ها می تواند گامی مهم برای جمع اوری نقدینگی سرگردان موجود در بازار‌ها از جمله بازار ارز نیز باشد.

همه اینها در شرایطی است که با توجه به نرخ تورم ۴۳.۶ درصدی، اقدام سیاستگذاران اقتصاد کشور در خصوص افزایش نرخ سود بانکی برای جمع‌ آوری نقدینگی خانگی و کنترل بازار سکه و ارز، گریزناپذیر است.

منبع:اندیشه معاصر

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما