ماجرای سهام عدالت نوزادان چیست؟/ ثبت نام نوزادان برای سهام تشویقی + شرایط و مدارک

اقتصاد 100- سهام دولتی برای نوزادان به صورت اینترنتی قابل دریافت بوده و ثبت نام آن از طریق مراجعه به به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir امکان پذیر است. برای واگذاری سهام به متولدین جدید طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید کد سجامی برای نوزاد دریافت شود.

ماجرای سهام عدالت نوزادان چیست؟/ ثبت نام نوزادان برای سهام تشویقی + شرایط و مدارک

شرایط ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان

در مهر ماه سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در آبان ماه همان سال برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. طبق این قانون به متولدین جدید تا سقف تعیین شده، سهام صندوق های قابل معامله در بورس تعلق می گیرد. ماده ۱۱ قانون ذکر شده دولت را مکلف می کند که به نوزادان از ابتدای سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون تومان سهام اختصاص یابد که این میزان برای نوزادان سال ۱۴۰۱ به یک و نیم میلیون تومان افزایش یافت.

وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. سهام اختصاص یافته تا پایان ۲۳ سالگی نوزادان بلوکه مانده و سود آن به حساب نوزاد اضافه می شود و در نهایت در ۲۴ سالگی مشمولان می توانند با برداشت سود سهام، سرمایه ای برای اشتغال یا زندگی خود تامین کنند و یا با این سرمایه اولیه در بازار بورس به فعالیت بپردازند.

والدین نوزادان باید از طریق ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و تکمیل مراحل پیش بینی شده، اقدام به دریافت سهام برای نوزادان خود کنند. همچنین دریافت کد سجام برای نوزادان از سوی والدین جزو شرایط ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان است. بانک های ملی و پست بانک هم به عنوان بانک های عامل برای واریز وجه به حساب نوزادان تعیین شده اند.

سامانه ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان

سامانه ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان در واقع همان درگاه ملی خدمات دولت هوشمند است که با آدرس my.gov.ir در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. از طریق این سامانه دریافت خدمات مختلف از سوی هموطنان تسهیل شده و نیازی به مراجعه حضوری برای انجام امور نیست.

والدین با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات نوزادان خود از طریق بخش مربوط به طرح تشویق فرزند آوری و جوانی جمعیت به قسمت ثبت نام نوزادان هدایت شده و سهام یکی از صندوق های قابل معامله در بورس می تواند از سوی پدر یا مادر برای نوزاد انتخاب شود.

اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱ در سامانه ثبت نام سهام برای نوزادان موجود بوده و والدین با انتخاب این بخش می توانند سایر مراحل را به راحتی تکمیل کرده و از طرح مذکور بهره مند شوند. در ادامه مقاله نحوه ورود به سامانه مربوطه و مراحل ثبت نام نوزادان توضیح داده شده است.

مدارک لازم برای ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان

والدین نوزادان متولد سال ۱۴۰۰ به بعد باید با در اختیار داشتن مدارک لازم برای ثبت نام سهام دولتی برای نوزادان، اقدام به دریافت این سهام کنند. طبق مراحل پیش بینی شده برای اختصاص سهام دولتی به نوزادان، مدارک خاصی نیاز نبوده و تنها داشتن کد سجامی برای نوزاد و اطلاعات هویتی او مانند تاریخ تولد، کافی است.

والدین با مراجعه به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir می توانند به سادگی اقدام به دریافت سهام برای نوزادان خود کنند.

در راستای حمایت از فرزند آوری و جوانی جمعیت، دولت ثبت نام سهام برای متولدین جدید را تسهیل کرده و به راحتی از طریق سامانه طراحی شده سهام صندوق های قابل معامله در بورس به نوزادان تعلق می گیرد. اطلاعات نوزادان و متولدین جدید در سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند موجود بوده و نیازی به ارائه مدارک خاص برای دریافت سهام ذکر شده نیست.

طبق اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، این طرح از سال ۱۴۰۰ لازم الاجرا بوده اما به دلیل عدم تامین منابع لازم از سمت سازمان برنامه و بودجه، سهام ذکر شده به متولدین ۱۴۰۱ تعلق خواهد گرفت. از روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، ثبت نام متولدین سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ آغاز می شود و برای متولدین سایر ماه ها به تدریج ثبت نام تکمیل خواهد شد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در خصوص خبری که برخی از رسانه‌ها با عنوان افزایش سهام عدالت نوزادان مطرح کرده‌اند، گفت: مطابق ماده ۱۱ قانون جوانی جمعیت، وزارت اقتصاد و دارایی برای متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد، باید مبلغی را جهت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی قابل معامله (ETF) اختصاص دهد، که این مطلب به‌اشتباه این گونه برداشت شده که این سهام، همان سهام عدالت است./ تسنیم

افزایش سهام عدالت نوزادان صحت دارد؟

دولت برای نوزادان متولد ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سهام تشویقی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ اما والدین می‌توانند به صورت مستقل نیز سهام آینده نوزادان خود را افزایش دهند.افزایش سهام عدالت نوزادان صحت دارد ؟/تابناک

منبع:اندیشه معاصر

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما