فوری/ قیمت بنزین سال جدید تغییر کرد
اقتصاد 100- عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: احتمال دارد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش قیمت حامل های انرژی را پیشنهاد کند اما در نهایت این مجلس است که نظر نهایی را خواهد داد.
افزایش قیمت بنزین از سوی دولت رئیسی بالاخره تعیین تکلیف شد. باید دید که دولت چه تصمیم جدیدی برای قیمت بنزین در سال 1403 گرفته است. جزئیات جدید از افزایش قیمت بنزین را در ادامه با هم می خوانیم.
خبری از قیمت بنزین در سال آینده
رمضانعلی سنگدوینی در خصوص افزایش قیمت حاملهای انرژی بخصوص بنزین درسال آینده افزود: دولت در برنامه هفتم توسعه، خواستار این شده بود تا بنزین و کلا حاملهای انرژی، بصورت عادلانه میان مردم توزیع شود و سهم ایرانیان از حاملهای انرژی با کد ملی آنان مشخص شود که مجلس این بند را حذف کرد.
وی درمورد احتمال افزایش قیمت بنزین و حاملهای انرژی در بودجه سال آینده کل کشور تصریح کرد: دولت میتواند در لایحهای که به مجلس ارائه میکند خواستار افزایش قیمت شود، اما مجلس شورای اسلامی در نهایت تصمیم گیری خواهد کرد.
دریافت یارانه بنزین با کد ملی
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان بهطور یکسان پرداخت خواهد شد. یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان بهطور یکسان پرداخت خواهد شد. یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود.
سهمیه بندی بنزین یک روش تقسیم بندی مصرف بنزین بین مصرفکنندگان با استفاده از کارت سوخت است. در این روش، هر خودروی دارای کارت سوخت خود، به یک حجم بنزین محدود دسترسی خواهد داشت. حجم بنزین محدود برای هر خودرو براساس سیلندر حجم موتور خودرو تخصیص داده میشود و مصرفکننده باید برای خرید بنزین از این کارت استفاده کند. این روش برای کاهش مصرف سوخت و برخورداری از توزیع عادلانهتر بنزین در جامعه به کار گرفته میشود.
اگر سری به فضای مجازی بزنید با تبلیغات فروش کارت سوخت خودرو مواجه میشوید و هر کارت سوخت به قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
این روزها تعداد کارت سوختهای آزاد در پمپ بنزین کاهش پیدا کرده است. در این میان برخی از افراد برای خلاص شدن از شر این مشکل، سراغ خرید کارت سوخت خودرو میروند.
هر کارت سوخت به قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. البته کارت سوخت حتی با ۵۰۰ لیتر بنزین سهمیهای هم به فروش میرسد.
حسین حسینزاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزییات طرح تخصیص یارانه بنزین از خودرو به شخص توضیحاتی ارائه کرد و گفت: درحالحاضر شاهد آن هستیم که نحوه توزیع یارانه بنزین عادلانه نیست چرا که ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند.
تعیین قیمت بنزین یک فرآیند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. در بسیاری از کشورها، قیمت بنزین توسط دولت یا سازمانهای مربوطه تعیین میشود.
عواملی از جمله نرخ تورم، تقاضا و عرضه بنزین، سیاستهای دولتی، هزینه تولید و حملونقل، نرخ ارز و شرایط بازار نفت، در تعیین قیمت بنزین نقش داشته و باید در نظر گرفته شوند. این عوامل در هر کشور ممکن است متفاوت باشند و به همین دلیل، قیمت بنزین نیز در هر کشور و حتی منطقه متفاوت خواهد بود.
کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس با توزیع یارانههای انرژی میان همه خانوادههای ایرانی موافقت کرد. بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به دولت مجوز دادند به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد تا پایان سال اول برنامه هفتم اقدامات لازم برای بهرهمندی مساوی همه ایرانیان از یارانه حاملهای انرژی از جمله بنزین را انجام دهد. بر اساس این طرح با تصمیم دولت، یارانه بنزین به جای خودرو به هر کد ملی اختصاص مییابد. در عین حال چند روز قبل، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد طی سخنانی با موضوع وضعیت پیش روی حوزه انرژی با اعلام اینکه پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی متوقف شد، افزود: ما در زمینه سیاستگذاری اصلاح نرخ حاملهای انرژی، هزینه زیاد دادهایم اما درس کمتر گرفتهایم.
مجلس این چراغ سبز را به دولت داد که در طول برنامه هفتم بتواند توزیع بنزین را به صورت عادلانه انجام دهد. چون آن چیزی که درحالحاضر شاهد آن هستیم که نحو توزیع یارانه بنزین واقعا عادلانه نیست چرا که ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند اما هزینه حاملهای انرژی را پرداخت میکنند. برای همین، مجلس به دولت اعلام کرد که مجاز است سهمیه سوخت را در قالب کد ملی هر فرد به سرپرستان خانوار بدهد اما این موضوع فعلا یک طرح کلی است و سازوکار اجرایی و جزییات آن زمانی مشخص میشود که وزارت نفت و دولت بخواهند در این مسیر قدم بردارند که در آن زمان قطعا از سمت دولت اعلام میشود.
طرحی که در جزیره کیش اجرا شد به صورت کلی به این شکل بوده که به هر خانواده ۴ نفره ۶۰ لیتر سهمیه تعلق میگرفت که به ازای هر نفر ۱۵ لیتر است و در پایان هر ماه اگر خانواری سهمیه اضافه داشت میتوانستند آن را به غیر بفروشند و یا مبلغ آن را دولت به حساب کارت یارانه آن ها واریز میکرد. این طرح، طرح موفقیتآمیزی بود و رضایت مردم را هم به دنبال داشت. در واقع یک خانواده ۴ نفره رقمی حدود ۱۸۰ هزارتومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد.
نسخهای که در کیش اجرا شده به این صورت است اما ممکن است این نسخه را نشود برای کل کشور اجرا کرد. همانطور که اشاره شد، جزییات را خود دولت باید تعیین کند و از آنجا که فعلا هیچ جزییاتی از سمت دولت مطرح نشده است نمیشود هیچ عدد و رقمی مطرح کرد و اگر عددی هم عنوان میشود بیشتر پیشبینی است.
اگر دولت برای انجام طرح اراده کند و کار کارشناسی به صورت همهجانبه انجام شود و از ظرفیت همه وزارتخانهها و سازمانها استفاده شود قابل اجراست؛ اما از آنجا که باید ظرفیتهای مختلفی مانند خدمات پشتیبانی، آمادگی شرکت ملی نفت و جایگاههای سوخت و سامانه شاپرک و بانکها فراهم شوند کار زمانبری است.
عنوان شده است که در طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی، قرار است بازار متشکلی ایجاد شود تا افراد بتوانند مازاد سهمیه خود را در آن بفروشند. برخیها معتقدند با این طرح شاهد بازار غیررسمی خرید و فروش بنزین خواهیم شد. نظر شما در این باره چیست؟
یکی از نگرانیهای ما همین مسئله است که ممکن است باعث سوداگری شود. برای همین یکی از مولفهها این است زمانی که کسی قصد فروش سهمیه اضافه خود را داشت فقط آن را به خود دولت بفروشد.
به عنوان سوال آخر، ارتباطی بین این طرح با افزایش قیمت بنزین هست؟
خیر. طرح تخصیص یارانه بنزین به هر کد ملی هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد و فقط به نحوه توزیع همین مقدار بنزینی که درحالحاضر توزیع میشود مرتبط است و فقط نحوه توزیع را متفاوت میکند.
منبع:مکتوب نامه
پیشنهاداتی برای بهینه سازی سوخت و انرژی در راستای منافع مردم و دولتمشارکت مردم در صادرات از راه پرداخت سهم انرژی و سوخت به آنها و مشارکت در فروش سهمیه با قیمت جهانی چند مشکل روش کنونی پرداخت یارانه به مردم و قیمت پایین سوخت و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود طرح بنزینی دولت و تعمیم به دیگر حاملهای انرژی:1- ارزش این یارانه با تورم کاهش می یابد و به تدریج بی ارزش می شود.2- خانواده های بدون خودرو بهره کمی میبرند و پرمصرف ها بسیار بهره بیشتری می برند، حدود 11 برابر.3- مصرف زیاد انرژی به ویژه گاز و بنزین باعث آلودگی شدید زیست محیطی شده، حتی ورود ابرها و توده های باران زا به کشور را کاهش داده و باعث تشدید خشکسالی می شود. ( افزایش بارندگی پس از هر دوره اعمال محدودیت رفت و آمد و دور کاری، گواه این موضوع است)4- باعث قاچاق سوخت از کشور و در نقطه مقابل باعث قاچاق کالا به کشور شده (مثلاً تهاتر سوخت قاچاق با کالا) و مانع از سرمایه گذاری در تولید و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و افزایش بیکاری می گردد.5- باعث کسری بودجه دولت، تورم و رکود می گردد.6- هر چند سال یکبار، افزایش ناگهانی قیمت سوخت باعث شوک به کشور می شود.پیشنهاداتی درباره طرح عدالت بنزینی:1- پرداخت سهمیه قابل مبادله یارانه انرژی به همه افراد دارای کد ملی به جای خودرو ها.2- امکان خرید و فروش سهم انرژی در بورس. سهم دولت میتواند درصدی از هر خرید و فروش باشد که از دو طرف دریافت می شود3- سهمیه سوخت ناوگان عمومی بصورت هوشمند و بر اساس تعداد مسافر یا بار و پیمایش، میتواند پرداخت شود. بدین صورت که با پرداخت کرایه با استفاده از کارت حمل و نقل یا کارت بانکی، مبلغی یارانه انرژی از مسافر به صاحب وسیله منتقل میگردد.4- طراحی یک برنامه هوشمند حمل و نقل ملی بر اساس پیمایش و با واحد یارانه انرژی بسیار ضروری و مفید است5- بخشی از یارانه، برای جلوگیری از دلالی و ترغیب به فعالیت اقتصادی ( تولید و خدمات) غیر قابل فروش و تنها قابل استفاده برای حمل و نقل عمومی میباشد( یا جابجایی محصولات کشاورزی و باغداری) میباشد6- برای همه حاملهای انرژی مانند گازوییل برق و گاز و... اجرا گردد7- طرح تکمیلی بن الکترونیک کالا به مردم و سپس واقعی سازی قیمتها و عدم دخالت در قیمت بازار8- قیمت بنزین بدون کارت میتواند با درصدی بالاتر از حداکثر قیمت بورس انرژی باشد، تا مصرف کننده ترغیب گردد از بورس انرژی خرید کند و از کارت شخصی استفاده کند. همچنین برای کنترل مصرف ، قیت خرید و مصرف مازاد سهمیه میتواند بصورت پلکانی افزایش یابد.9- با توجه به اینکه قیمت ها روزانه یا هفتگی در صد مشخصی قابلیت تغییر دارند، میتواند به آرامی به تعادل برسند، بنابراین جهش قیمتی نخواهیم داشت و حساسیت چندانی ایجاد نمی کند.10- مردم ترغیب میشوند در مصرف سوخت، صرفه جویی کنند و با فروش مازاد سهمیه خود می توانند قیمت آنرا (که نزدیک به قیمت جهانی است) دریافت کنند و بنابراین افزایش قیمت سوخت نارضایتی چندانی برای اکثریت ایجاد نمیکند.11-صرفه جویی و بهینهسازی مصرف انرژی باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا و کاهش بیماریها و مرگ و میر ناشی از آن می شود.۱۲- برای جلوگیری از دلالی و بازار سیاه، خرید از بورس انرژی، تنها برای مصرف بوده ( به میزان محدود) و غیر قابل فروش است.