دو تصویر تکان‌دهنده از تورمی که خانواده ایرانی را لِه کرده است!

اقتصاد 100-چرا به رغم کاهش تورم اعلام شده از سوی دولت، کشورمان همچنان در گروه ابرقدرتان تورمی بخصوص در گروه مواد غذایی جای دارد؟

دو تصویر تکان‌دهنده از تورمی که خانواده ایرانی را لِه کرده است!

چرا به رغم کاهش تورم اعلام شده از سوی دولت، کشورمان همچنان در گروه ابرقدرتان تورمی بخصوص در گروه مواد غذایی جای دارد؟

از شروع دولت سیزدهم شاخص قیمت‌ها ۱۰۳ درصد رشد داشته است و در بین اقلام خوراکی، روغن‌ها که سال پیش قیمت آنها آزاد شد با رشد ۲۷۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.
همچنین قیمت گوشت و نان دو کالای اصلی مصرفی خانوار هم در این دو سال تقریبا ۳ برابر شده است! نکته تامل برانگیز رشد ۸۰ درصدی بهای مسکن و اجاره در گزارش مرکز آمار است که جزییات آمار آن مدت هاست منتشر نمی‌شود و با وزن ۳۶ درصدی بیشترین سهم را در سبد خانوار دارد. در چنین شرایطی طبیعی است که جزو پنج کشور پر تورم جهان باشیم.
دو تصویر تکان‌دهنده از تورمی که خانواده ایرانی را لِه کرده است

طبق آمار منتشر شده بلومبرگ، ایران در رتبه بندی بالاترین میزان تورم مواد غذایی در دوازده ماه گذشته قرار دارد.

بد نیست بدانیم تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد در شهریور ماه ۱۴۰۲، به ۴۶.۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٠.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور نیز در شهریورماه ١۴٠٢ با ۰.۳ واحد درصد کاهش به ۳۹.۵ درصد رسید. از طرف دیگر تورم ماهانه ۲ درصد بوده که ۰.۴ واحد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. کنترل نسبی نرخ دلار در ماه گذشته بر این آمار موثر بوده است.

دو تصویر تکان‌دهنده از تورمی که خانواده ایرانی را لِه کرده است

 
 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما