فوری / زمان ثبت نام لاتاری آمریکا اعلام شد

اقتصاد 100-در این روزها که تب‌وتاب لاتاری گرین کارت آمریکا سراسر دنیا را فرا گرفته، سوال عده بسیاری این است که دقیقا، ثبت نام لاتاری از چه زمانی آغاز می‌شود و چطور می‌توان شانس خود را در این برنامۀ مهاجرتی امتحان کرد.

فوری / زمان ثبت نام لاتاری آمریکا اعلام شد
در این روزها که تب‌وتاب لاتاری گرین کارت آمریکا سراسر دنیا را فرا گرفته، سوال عده بسیاری این است که دقیقا، ثبت نام لاتاری از چه زمانی آغاز می‌شود و چطور می‌توان شانس خود را در این برنامۀ مهاجرتی امتحان کرد.

در ادامه قرار است همین موضوع را بررسی کنیم و ببینیم اساسا لاتاری چیست، شرکت در آن چه شرایطی دارد، مدارک مورد نیازش چیست و اصلا ثبت نام لاتاری از چه زمانی آغاز می‌شود. با ما بمانید.

لاتاری چیست؟

لاتاری گرین کارت آمریکا که با نام لاتین Green Card Lottery شناخته می‌شود، یکی از چندین برنامۀ مهاجرتی ایالات متحده است که به‌قصد حفظ تنوع نژادی در این سرزمین طراحی شده؛

یعنی از آنجا که آمریکا گنجینه‌ای از نژادهای گوناگون بود، دولت‌مردان این کشور به‌دنبال راه‌حلی گشتند تا بتوانند این تنوع نژادی را در خاک ایالات متحده حفظ کنند. نتیجه‌اش هم طراحی همین برنامۀ لاتاری بود که در مقایسه با سایر راه‌های مهاجرتی ایالات متحده، راحت‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر است.

شیوۀ کار نیز به این صورت است که متقاضیان شرکت در لاتاری، طبق زمان‌بندی دولت آمریکا در این برنامه نام‌نویسی می‌کنند تا در یک تاریخ مشخص، بین آن‌ها قرعه‌کشی شود. سپس آن عده‌ای که برنده لاتاری شده‌اند، چند مرحلۀ گوناگون را پشت‌سر می‌گذارند تا با اخذ ویزای آمریکا، راهی این سرزمین بشوند.

ضمنا یکی از نکات مهم در خصوص قرعه‌کشی لاتاری این است که مجری آن، سیستم کامپیوتری است؛ بنابراین هیچ‌گونه دخل‌وتصرفی در نتایج نمی‌شود و همه از شانس یکسانی برای برنده‌شدن برخوردارند.

با این وجود، باید گفت عواملی مانند ثبت‌نام صحیح در لاتاری می‌تواند شانس متقاضیان را بهبود بدهد؛ به‌ویژه که برخلاف تصور عمومی، ثبت‌نام در لاتاری امری تخصصی است و کوچک‌ترین اشتباهی در این روند، می‌تواند شانس افراد را از بین ببرد.

به همین خاطر عموما توصیه می‌شود که متقاضیان ثبت نام لاتاری، برای تکمیل نام‌نویسی خود از افراد باتجربه و کارشناسان مهاجرتی کمک بگیرند. به این ترتیب نه‌تنها خطری پرونده‌شان را تهدید نمی‌کند، بلکه به‌سبب درستی روند ثبت‌نام، شانسشان هم برای قبولی در لاتاری بیشتر می‌شود.

شرایط شرکت در لاتاری

شرکت در لاتاری شرط پیچیده‌ای ندارد؛ بنابراین عده بسیاری می‌توانند شانس خود را در این برنامۀ مهاجرتی امتحان کنند. با این حال، یکی‌دو اصل به‌عنوان شرایط عمومی شرکت در لاتاری مطرح می‌شود که در ادامه آمده است.

لاتاری2

شرط محل تولد برای نام‌نویسی در لاتاری

چنان‌که گفته شد، لاتاری برای حفظ تنوع نژادی در آمریکا ایجاد شده است؛ بنابراین تنها کسانی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند که جمعیتشان در آمریکا زیاد نیست؛ مثلا متولدین هند و چین و پاکستان، به‌سبب کثرت جمعیت در آمریکا، مجاز به ثبت نام در لاتاری نیستند.

در عوض اهالی کشورهایی مانند ایران و مصر نه‌تنها می‌توانند در لاتاری نام‌نویسی کنند، بلکه بیشترین سهمیه را هم در اخذ ویزای لاتاری آمریکا دارند.

شرط مدرک تحصیلی برای ثبت نام در لاتاری آمریکا

ثبت نام لاتاری شرط سنی ندارد؛ اما در عوض شرایطی دارد، مبنی بر داشتن مدرک دیپلم 12ساله؛ بنابراین برای نام‌نویسی در آن، افراد حتما باید مدرک دیپلم 12ساله خود را ارائه بدهند؛ منتها اگر به هر دلیلی بستر این کار فراهم نبود، باید با شرط جایگزینی به‌نام شرط سابقه کار اقدام کرد.

شرط سابقه کار برای شرکت در لاتاری (جایگزین مدرک تحصیلی)

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، افرادی که دیپلم 12ساله ندارند یا مدرکشان را از هنرستان‌ها دریافت کرده‌اند، تنها در صورتی می‌توانند برای شرکت در لاتاری اقدام کنند که در یکی از زمینه‌های موردقبول ایالات متحده، حداقل 2 سال سابقه کار داشته باشند. این قانون را «شرط سابقه کار» یا «شرط جایگزین» می‌نامند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاتاری

از جمله نکات جالب‌توجه در رابطه با ثبت نام لاتاری این است که برخلاف تصور عمومی، این فرایند به مدارک خاصی نیاز ندارد؛ حتی «پاسپورت» که از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاتاری به‌حساب می‌آمد، یکی‌دو سالی است حذف شده و کار متقاضیان را ساده‌تر کرده.

با این وجود، نام‌نویسی در این برنامه نیازمند بارگذاری تصویری است که به عکس لاتاری شهرت دارد. گفتنی است این تصویر دارای شرایط به‌خصوصی است که در ادامه راجع‌به آن صحبت شده.

شرایط عکس لاتاری

لاتاری3

به‌صورت عمومی، آن‌دسته از شرایط عکس لاتاری که اهمیت بیشتری دارند، به شرح زیر هستند:

  • تصویر لاتاری نباید تار باشد.
  • پس‌زمینه تصویر باید سفید باشد؛
  • عکس لاتاری نباید سایه داشته باشد؛
  • افراد باید مستقیما به دوربین نگاه کنند؛
  • در عکس لاتاری، هر دو چشم باید باز باشند؛
  • عکس لاتاری باید بدون عینک و سمعک گرفته شود؛
  • در عکس لاتاری، موی شخص نباید چهره‌اش را بپوشاند؛
  • گردی صورت افراد باید کاملا دیده شود و هیچ‌چیزی آن را نپوشاند؛
  • کیفیت عکس لاتاری باید خوب باشد و پیکسل‌هایش مشخص نشود؛
  • عکس سیاه‌وسفید موردقبول نیست. عکس لاتاری حتما باید رنگی باشد؛
  • عکسی که سال گذشته استفاده شده است، نباید برای لاتاری بعدی بارگذاری شود؛
  • اصلا احتیاجی به چاپ عکس نیست. عکس لاتاری به‌شکل دیجیتالی بارگذاری می‌شود؛
  • عکس باید مربوط به شش ماه گذشته باشد. بنابراین عکس‌های قدیمی موردپذیرش نیستند؛
  • ابعاد موردقبول عکس لاتاری، حداقل 600در600 پیکسل و حداکثر 1200در1200پیکسل است؛
  • از شرایط عکس لاتاری این است که تصویر، حتما باید مربع باشد؛ یعنی طول‌وعرض یکسانی داشته باشد؛

زمان ثبت نام لاتاری

لاتاری4

بر اساس اعلام وزارت امور خارجۀ ایالات متحده، ثبت نام لاتاری 2025 آمریکا یا همان لاتاری 1402، روز «چهارشنبه، 4 اکتبر 2023»، معادل «12مهرماه1402» آغاز می‌شود. همچنین بنا بر اعلام این نهاد، نام‌نویسی در این برنامه روز «سه‌شنبه، 7 نوامبر 2023»، برابر با «16آبان‌ماه1402» پایان می‌یابد؛

بنابراین به متقاضیان شرکت در برنامۀ لاتاری گرین کارت آمریکا توصیه می‌شود هرچه زودتر، اقدامات لازم را برای ثبت‌نام لاتاری صورت دهند تا در این بازۀ 33روزه، مشکلی گریبان‌گیر آن‌ها نشود.

حرف آخر

در طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی زمان ثبت نام لاتاری 2025 را اعلام کردند که بنا بر آن، متقاضیان می‌توانند از روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه 1402، نام‌نویسی خود را در سامانۀ لاتاری تکمیل کنند.

ضمنا مطابق آنچه گفته شد، ثبت‌نام در این برنامۀ مهاجرتی نیازمند تصویری است که بر اساس شرایط ذکرشده در همین مطلب تهیه شده باشد؛

لذا به علاقه‌مندان ثبت‌نام در لاتاری توصیه می‌شود که از حالا امور مرتبط با ثبت‌نام را پی بگیرند و در صورت نیاز، شرایطشان را با کارشناسان و متخصصان مهاجرتی در میان بگذارند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما