افشاگری تند یک استاد دانشگاه/ خودروی ۴۰ سال پیش را با اسم جدید تولید می‌کنیم

اقتصاد 100-​عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به بیان توضیحاتی درباره تولید خودروهای قدیمی با اسم جدید در خودروسازی های کشور پرداخت.

افشاگری تند یک استاد دانشگاه/ خودروی ۴۰ سال پیش را با اسم جدید تولید می‌کنیم

شجاعی فرد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در برنامه زنده تلویزیونی تهران بیست در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می شود، مثلا اگر کشوری نور کمی دارد روشن بودن چراغ  را استاندارد تعیین کرده اند. ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که بالای ۶۰ درصد آنها ۸۵ درصد استاندارد اروپا را نداشته اند ولی ما استانداردهای غیر ضروری مثل نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می کنیم در صورتی که باید به استاندارهای ضروری تر متناسب با شرایط کشور را اعمال کند‌. 

این عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: روسیه با اعمال تحریم های اروپا ۴۵ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه را حذف کرد. در دنیا خودروی اقتصادی بیشترین مشتری را دارد.  ۸۰ درصد خودرهای ما زیر ۶ هزار دلار هستند و بالای آن مشتری ندارد. وقتی این استاندارهای ۸۵ گانه را کامل رعایت کنیم ۱ و نیم میلیارد به قیمت خودرو افزوده می شود.

شجاعی فرد گفت: در کشور خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال پیش را فقط اسمش را عوض می کنیم. وزن کم قیمت کم و کیفیت بالا ۳ مولفه خودروی با کیفیت در جهان است ولی وقتی خودروی قدیمی را  اسمش و پتلفرمش را عوض می کنیم فقط به وزنش اضافه می شود. ما باید طراحی و تولید خودرو جدید داشته باشیم نه اینکه فقط اسم خودرو را عوض کنیم. 

شجاعی فرد گفت: عمر مفید خودرو ۵ سال  و تا ۱۵۰ هزار کیلومتر و نهایتا ۱۰ سال است. تمام خودروهای تولیدی داخل از سال ۱۳۹۰ به قبل اصلا کیفیت ندارند.

با عقب ماندگی در کیفیت خودرو رو به رو هستیم

همچنین مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این برنامه در خصوص ایرادات خودروهای داخلی گفت: از بین تمام معیار ها اگر بخواهیم یک معیار را برای کیفیت خودروی داخلی در نظر بگیریم وقتی خودروی ما در رقابت با خودروهای خارجی باشند و بتوانیم خودروی تولید داخل را به خارجی ها بفروشیم موفق هستیم. 

وی ادامه داد: ما به استانداردهای ۸۵ گانه رسیده ایم و نمودار رو به رشدی داشته ایم ولی با عقب ماندگی در کیفیت خودرو رو به رو هستیم و فقط به نسبت خودمان رشد کرده ایم و به نسبت رشد جهانی کیفیت خودرو عقب هستیم. 

طاهری ادامه داد: استاندارهای ۸۵ گانه به حدی در کشور ما از سوی سازمان استاندارد بالا رفته که اگر بخواهیم تمام این استانداردها را رعایت کنیم قیمت آنها خیلی بالا می رود. مدیریت واحدی هم در حوزه کیفیت خودرو نداریم. ما هر چه قدر استانداردها را بیشتر کنیم بر کیفیت تاثیر می گذارد ولی برای داشتن خودروی اقتصادی و کیفیت خودرو باید حداقل هایی هم در نظر گرفته شود. 

وی در ادامه بیان کرد: پلتفرم خیلی از خودروهای موجود به دلیل استانداردهای ۸۵ گانه باید تغییر پیدا کند و دلیل عدم تولید برخی خودروها همین مسئله است. به دلیل تصمیم سیاسی بسیاری از خودروهای موجود با وجود اینکه نباید تولید شوند در حال تولید هستند. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: پاس کردن استاندارهای ۸۵ گانه به این معنی است که خودروی جدید باید جدید طراحی شوند نه اینکه روی خودروی قبلی یک ویژگی جدید بگذاریم.

دلیل اصرار سازمان استاندارد بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو/ سازمان استاندارد چک سفید امضا به خودروساز نداده است

محمد رضا درگاهی معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: تولید کننده مسئول کیفیت خودرو است و خودروسازان موظف هستند کیفیت را در خودروی تولیدی رعایت کنند. وزارت صمت به عنوان متولی وظیفه  نظارت بر کیفیت خودرو  است و باید به مردم  و سازمان استاندارد پاسخگو باشد. در سازمان استاندارد سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده وجود دارد. 

وی افزود: سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر وزارت صمت و .... را دارند. روسیه استانداردهای خود را کم نکرده است. این موضوع که روسیه ۴۰ استاندارد را کم کرده از ریشه غلط است، روسیه بالای ۱۲۰ استاندارد برای خودروهایش دارد.  

درگاهی ادامه داد: در حال بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه هستیم که ممکن است بعد از بازنگری این استانداردها افزایش یا کاهش یابد.  

درگاهی توضیح داد: استانداردهای ۸۵ گانه که ۹ مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود در دولت سیزدهم رفع تعلیق شد. مقرر  شده تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵ گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود. علاوه بر این خودروسازان مجبور شده اند تا ۳ سال خدمات پس از فروش بدهند. 

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: متولی حوزه خودرو وزارت صمت است نه سازمان استاندارد. بر اساس قانون ساماندهی خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس، متولی این حوزه وزارت صمت است و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت دارد. 

درگاهی گفت: هر لحظه احساس کنیم وزارت صمت و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده اند، تاییده ی آنها را ابطال یا تعلیق می کنیم، ما چک سفید امضا به خودروساز نداده ایم به عنوان مثال سال قبل باک بنزین یکی از خودروسازان مشکل داشت که خودروساز موظف شد  کل خودروها در سراسر کشور را فراخوان دهد و این وضعیت مجددا چک شود.

تولید خودروی قدیمی سود بیشتری برای خودروساز دارد

رسول سلیمانی کارشناس حوزه خودرو در ادامه این برنامه گفت: پایین بودن کیفیت خودرو به سیاست های صنعتی کشور برمی گردد. اگر خودرو ساز خودروی قدیمی تولید کند سود بیشتری نصیبش می شود و دیگر هزینه تحقیق و توسعه نمی دهد. خودروسازان انگیزه و توان مالی لازم برای ساخت خودروی جدید ندارند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما