مالیات خرید و فروش خودرو سال 1402!

اقتصاد 100-باید با توجه به مدت زمانی که پس از خرید خودرو، قصد فروش آن را دارید، میزان سود و مابه‌التفاوت قیمت خرید آن، به‌عنوان مبلغ مشمول مالیات، به دولت پرداخت شود.

مالیات خرید و فروش خودرو سال 1402!

در کشور، یکی از انواع مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه محسوب می‌شود که از برخی افراد فعال در خرید و فروش در حوزه بازار مسکن ، خودرو، طلا و سکه یا ارزهای خارجی، دریافت می‌شود.

دولت همواره در صورت فروش خودرو توسط مالک، از سود حاصل از آن، به‌عنوان درآمد، بهره‌مند خواهد شد. در این راستا، نرخ و میزان مالیات بر عایدی سرمایه، بر اساس مدت‌زمان نگهداری ملک و یا کالاهای مزبور، متفاوت خواهد بود و می‌تواند از ۰ تا ۶۰ درصد متغیر باشد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای خودروها نیز در حدود ۰ تا ۳۰ درصد قرار دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

در تاریخ پنجم خردادماه ۱۴۰۰، طرح مالیاتی جدیدی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب نمایندگان مجلس رسید. این طرح شامل چهار بازار سرمایه‌ای از جمله بازار خودرو ، بازار املاک، بازار ارز خارجی و بازار طلا است.

با اجرای این طرح، اگر شخصی چیزی را در یکی از این بازارهای سرمایه‌ای خریداری کند و سپس آن را بفروشد، بر اساس مدت زمانی که آن چیز را در تملک داشته است، باید درصدی از مبلغ فروش را به‌عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به دولت پرداخت کند.

هدف از اجرای این قانون جدید مالیاتی، بهبود شرایط بازار و کاهش سوداگری در چهار بازار سرمایه‌ای مذکور است و از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این بازارها جلوگیری خواهد کرد.

تعیین نرخ مالیات بر عایدی خودرو برای سال ۱۴۰۲

باید با توجه به مدت زمانی که پس از خرید خودرو، قصد فروش آن را دارید، میزان سود و مابه‌التفاوت قیمت خرید آن، به‌عنوان مبلغ مشمول مالیات، به دولت پرداخت شود. سپس بر اساس جدول محاسبه شده، میزان مالیات بر عایدی خودرو مشخص خواهد شد.

میزان مالیات بر عایدی خودرو و مدت‌زمان نگهداری

  • 30 درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش (کمتر از یک سال)
  • 20 درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش (بین یک تا دو سال)
  • 10 درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش (بین دو تا سه سال)

با توجه به لیست ارائه شده، افرادی که خودروی خود را بیش از سه سال دارند، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند. نکته مهم دیگر اینکه تعداد اعضای خانواده تا سقف ۴ خودرو معاف از پرداخت مالیات بر عایدی خودرو دارند.

بنابراین، برای مثال، اگر شما در ماه گذشته یک خودرو را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده باشید و در حال حاضر آن را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانید، باید مالیات بر عایدی خودرو را برای ۳۰ درصد از مبلغ ۵۰ میلیون تومان، یعنی ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنید.

مهم‌ترین شرایط معافیت

طبق بندهای قانون مالیاتی جدید، شرایط مختلفی برای معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است. از میان این شرایط، به مهم‌ترین دو شرط معافیت (که برای دارندگان خودرو نیز صدق می‌کند) اشاره می‌کنیم.

  • افراد بالای ۱۸ سالی که فقط یک خودرو دارند و مدت‌زمان مالکیت آن‌ها بیشتر از یک سال باشد، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.
  • افرادی که از زمان خرید خودروی خود بیش از ۳ سال گذشته باشد، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.
 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما