سرانجام فروش متری مسکن در بورس به کجا رسید؟!

اقتصاد 100-در حدود دو سال از زمانی که قرار بود مسکن به صورت متری در بورس کالا به فروش برسد، می‌گذرد اما به نظر می‌رسد هنوز به دلیل عدم ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه‌های مرتبط با این موضوع از طرف سازمان بورس، اجرای این تصمیم عقب افتاده است.

سرانجام فروش متری مسکن در بورس به کجا رسید؟!

این در حالی است که به رغم عدم انتشار آمارهای رسمی از رشد قیمت مسکن در این مدت، برآوردهای میدانی از رشد بالای قیمت مسکن حکایت دارند و این به معنای آن است که افرادی که دو سال پیش می‌توانستند مسکن را ولو به میزان چند متر با بودجه محدود خود خریداری کنند، حالا توان خرید مقدار کمتر و کمتری را دارا هستند.

هر چند از ابتدای امر نیز این طرح با ابهامات بسیاری روبه‌رو بود و به نظر می‌رسید دولت در ابتدای کار خود قصد دارد با طرح موضوعات و راهکارهای فانتزی، حل مشکلات اصلی جامعه را پیش پاافتاده نشان دهد، اما با گذشت زمان خبری از اجرای طرح‌ها نشد هر چند هنوز مدیران سازمان بورس برای اجرای این تصمیمات اعلام آمادگی می‌کنند.
در این زمینه مدیرعامل سازمان نوسازی تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای فروش متری مسکن گفته است که برای عرضه مسکن در بورس باید یک بخشنامه یا دستورالعمل از سمت سازمان بورس ابلاغ شود و بعد از صدور دستورالعمل، نخستین واحدها را در قالب اوراق سلف موازی یا اسناد خزانه اسلامی عرضه می‌کنیم و در صورت توافق با بورس احتمال عرضه ۲۰۰ واحد از پروژه مسکن هلال‌احمر منطقه ۱۱ در قالب اوراق سلف موازی وجود دارد.
امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این رابطه به آخرین جزییات راه‌اندازی فروش متری مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت فروش متری مسکن (اوراق سلف مسکن) و ظرفیت‌های موجود در این اوراق، اقدامات لازم برای راه‌اندازی این اوراق به کار گرفته شده و اکنون این موضوع با دستور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولویت فعالیت‌های این سازمان قرار گرفته است.
وی با اعلام اینکه راه‌اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در بورس کالا نیازمند اصلاح «دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالای ایران» است، گفت: در این زمینه به منظور اصلاح مقررات مذکور در کمیته تدوین مقررات سازمان، موضوع به لحاظ ابعاد فقهی در کمیته فقهی سازمان بورس مطرح و نهایی شد.
صبایی اظهار کرد: در ادامه تایید صورت گرفته در کمیته فقهی سازمان، اکنون اصلاحات لازم در دستورالعمل مذکور در کمیته تدوین مقررات در حال انجام است و طبق برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد که این اقدام حداکثر تا پایان مرداد ماه به اتمام برسد.
به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد، اصلاحات مذکور در شهریور ماه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس برسد و جهت اجرا ابلاغ شود. وی اعلام کرد که پس از تصویب و ابلاغ مقررات مذکور، شرایط و بستر لازم برای فعالان حوزه مسکن فراهم بوده و پیش فروش و تامین مالی در این حوزه انجام خواهد شد.​

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما