نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران ؛

به هر دفتر املاک حتی یک قرارداد هم نمی رسد / گرفتن پول از مردم در ازای معرفی فایل غیرقانونی است

اقتصاد ۱۰۰- از ضروریات ساماندهی بازار مسکن، کنترل فعالیت مشاوران املاکی است که بی ضابطه وارد این حوزه شده یا فاقد مجوزهای لازم هستند. این گروه، همان افرادی هستند که قیمت ها را تعیین و به صورت سیستماتیک بازار مسکن را کنترل می کنند.

به هر دفتر املاک حتی یک قرارداد هم نمی رسد / گرفتن پول از مردم در ازای معرفی فایل غیرقانونی است

 حدود 185 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب و مجاز در سطح کشور فعال وجود دارند که از این تعداد 12 هزار مشاور املاک در تهران فعال هستند که به نظر می رسد این میزان مشاوران املاک بسیار بیش از نیاز کشور است. اگر مشاوران املاک غیرمجاز و فعال در فضای مجازی را نیز به این تعداد بیفزایید، آمار بسیار وحشتناک تر از این می شود. مساله ای که می تواند یکی از علل اختلال در بازار مسکن باشد که به صورت سیستماتیک به تعیین قیمت ها مشغول هستند.

آنچه مشخص است بازار مسکن به حال خود رها شده است و نیاز به ساماندهی فوری دارد. زیرا در سال های اخیر افرادی وارد این حوزه شده اند که مسیر صحیحی را طی نکردند و به صورت سازمان یافته در حال تخلف هستند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران را بخوانید:

داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران

به هر دفتر املاک حتی یک قرارداد هم نمی رسد

داوود بیگی نژاد در ابتدا درخصوص فعالیت مشاوران املاک در سطح تهران با بیان اینکه تعداد مشاوران املاک نسبت به نیازی که وجود دارد بسیار زیاد است، گفت: در حال حاضر در 20 منطقه تهران 11 هزار و در شهرستان شمیرانات 1000مشاور املاک به صورت رسمی فعالیت می کنند.

وی در ادامه درخصوص دلیل افزایش بی ضابطه تعداد مشاوران املاک تصریح کرد: در این شرایط با درنظر گرفتن تعداد معاملاتی که طی یک ماه انجام می گیرد، به هر دفتر املاک حتی یک قرارداد هم نمی رسد. سنوات گذشته متاسفانه هیچ نظارتی وجود نداشت و تعداد مشاوران املاک به قدری افزایش یافته است که صنف ما در آزار و اذیت به سر می برد.

گفتنی است این تعداد به صورت رسمی فعالیت می کنند. اگر بخواهیم به 12 هزار واحد صنفی مشاور دارای پروانه کسب که در 20 منطقه تهران و شهرستان شمیرانات فعال هستند، حدود 30 درصد مشاوران املاک فاقد مجوز را هم اضافه کنیم، حدود 15 الی 16 هزار مشاور املاک در سطح شهر خودنمایی می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مگر قانونی وجود ندارد و چرا به راحتی مجوز صادر شده است، گفت: خوشبختانه پیش از این موضوعی به نام "حدود صنفی" وجود داشت که متاسفانه در سال های گذشته این "حدود صنفی" را از کسبه برداشتند اما متاسفانه قانونگذار به این تجزیه و تحلیل نرسید که مشاوران املاک با دیگر مشاغل متفاوت است و چه بسا افزایش جمعیت این خانواده، ممکن است تبعات و تاثیر منفی در بازار و اقتصاد مسکن داشته باشد.

اتحادیه ها این اختیار را ندارند که فعالان جدید را مورد ارزیابی قرار دهند

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که اتحادیه در قانونمند کردن فعالیت مشاوران املاک که به حال خود رها شده است، چه نقشی دارد؟ گفت: قانون نظام صنفی به اتحادیه موجودیت می دهد و این اجازه و امکان در حال حاضر وجود ندارد که اتحادیه بتواند نقشی در نحوه فعالیت مشاوران املاک داشته باشد. اتحادیه ها این اختیار را ندارند که افرادی که می خواهند وارد مجموعه کاری آنها شوند را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

این تعداد مشاوران املاک نه تنها زیاد است و مورد نیاز نیست بلکه مخرب است و بازار را دچار مشکل کرده و بیشتر از این نیز دچار مشکل خواهد کرد. آنچه مشخص است باید طبق آمار تعداد قراردادها و هزینه دفاتر مشاوران املاک مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و پس از نیازمندی، مشخص شود چه تعداد مشاوران املاک مورد نیاز است.

مشکلاتی که برای مردم و خانواده ها از سوی مشاوران مجازی ایجاد می شود، بسیار متفاوت و بیشتر است

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که فعالان این حوزه در فضای مجازی چه نقشی در بازار دارند؟ گفت: بیشترین تاثیر از فضای مجازی حاصل می شود زیرا مشاوران املاکی که در فضای مجازی و دفاتر مجازی فعالیت می کنند، تابع هیچ قانونی نیستند و بیشترین تخلفات امنیتی و کلاهبرداری در این فضا صورت می گیرد.

مشاوران املاک در فضای مجازی ، مشکلاتی که برای مردم و خانواده ها ایجاد می کنند، بسیار بیشتر و متفاوت تر از فضای واقعی است. بنابراین لازم است ورودی های این شغل با دقت کنترل شود که تمام فعالان تابع قانون باشند.

بیگی نژاد درباره اینکه آیا نحوه و میزان کمیسیون مشاوران در سال جدید تغییر کرده است؟ گفت: هیچ تغییری صورت نگرفته اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی تعداد مشاوران املاک نسبت به تعداد میزان قراردادهای منعقد شده توازنی ندارد، در زندگی مشاوران املاک اثربخش است. مشاوران املاک هم مانند دیگر مردم، هزینه های خود را دارند و وقتی تعداد معاملات و قراردادها کم می شود، دیگر چیزی برای آنها باقی نمی ماند.

موضوع معیشت و مسکن مردم قابل معامله و شوخی نیست

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره تاثیر تغییراتی از این دست در بازار و قیمت ها گفت: به همان اندازه ای که فعالان این حوزه به طور دقیق و منظم، ارزیابی و تحت آموزش قرار بگیرند، می توانند در راستای اهداف واقعی بازار مسکن نقش داشته باشند. برای مثال همراهان ما در وزارت راه و شهرسازی زمانی در شهر پردیس تعداد مشاوران املاک بدون جواز را بررسی و مورد آمایش قرار دادند و پس از آن به یکباره روند افزایش قیمت مسکن متوقف و قیمت ها کاهشی شد.

وقتی فعالان یک شغل بدون ضابطه وارد عرصه می شوند، قطعا در مسیر قیمت ها تاثیرگذار خواهند بود. بهتر است حرکت ها و میزان فعالیت فعالان در هر منطقه خصوصا در بخش املاک کنترل شود. زیرا موضوع معیشت و مسکن مردم قابل معامله و شوخی نیست.

گرفتن پول از مردم در ازای معرفی فایل غیرقانونی است

بیگی نژاد درخصوص متوسط قیمت مسکن و اجاره بها در تهران گفت: مشاوران املاک در این زمینه آمار دقیقی در دست ندارند و مرکز آمار ایران در هفته جاری آمارها را اعلام خواهد کرد.

او در پاسخ به این سوال که شنیده می شود که برخی مشاوران املاک در ازای معرفی فایل خرید، فروش و اجاره مسکن از مردم پول دریافت می کنند، گفت: این مساله کاملا اشتباه و غیرقانونی است.

بیگی نژاد در آخر درخصوص اظهارات سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر اینکه فقط 2 درصد مشاوران املاک مالیات پرداخت می کنند، گفت: تمام فعالان این حوزه که به صورت مجاز و قانونمند فعالیت می کنند، همه دارای پرونده مالیاتی هستند و هر سال 4 مرتبه ارزش افزوده و یک بار مالیات بر درآمد پرداخت می کنند.

قطعا منظور سازمان امورمالیاتی کشور، مشاوران املاک فاقد پروانه است که در بستر امن بی قانونی قرار دارند و نیازها و منافع مشاوران املاک مجوزدار را به خطر انداخته اند و نه تنها حق و حقوق دولت را پرداخت نمی کنند بلکه باعث اختلال در بازار می شوند. اگر نه تمام مشاوران املاک دارای مجوز، مالیات پرداخت می کنند.

منبع: رکنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما