مسابقه لاک‌پشت و خرگوش در بانک های ایران / مقایسه وام ازدواج و وام کارکنان در این بانک ها !

اقتصاد 100-بانک‌های کشور در مجموع بیش از 164 همت وام به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند که این رقم بیش از میزان تسهیلاتی است که از سال گذشته تا خرداد امسال بابت ازدواج پرداخت شده است.

 مسابقه لاک‌پشت و خرگوش در بانک های ایران / مقایسه وام ازدواج و وام کارکنان در این بانک ها !

وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به کارمندان خود نشان می‌دهد برخی بانک‌ها رقمی بیش از میزان سرمایه خود را به کارمندان وام پرداخت کرده‌اند.

نمایندگان مجلس تبصره‌ای را در قانون بودجه 1402 به تصویب رسانند که بانک مرکزی را موظف به انتشار گزارش مربوط به آمار تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کرد.

بانک مرکزی در راستای شفافیت اولین گزارش خود از میزان وام کارکنان بانک‌ها را در خرداد امسال منتشر کرده است.

کارکنان بانک‌ها چقدر وام گرفتند؟

بر اساس این گزارش، بانک‌های کشور در مجموع بیش از 164 همت وام به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند که رقمی بیش از میزان تسهیلاتی است که از سال گذشته تا خرداد امسال بابت ازدواج پرداخت شده است.

از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد امسال حدود 153 همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است، در حالی که کارمندان بانکی در مجموع بیش از این میزان، وام دریافت کرده‌اند.

photo_2023-08-02_19-31-08

بانک سپه در صدر وام‌های پرداختی به کارکنان

در میان 30 بانک و موسسه اعتباری که نام آنها در گزارش بانک مرکزی آمده، بانک سپه با پرداخت رقمی حدود 31 همت به کارکنان خود در صدر قرار دارد. بانک‌های ملی و صادرات هر کدام به ترتیب با پرداخت 25 و 17 همت تسهیلات به کارکنان خود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین کمترین تسهیلات پرداختی به کارکنان نیز به بانک مشترک ایران و ونزوئلا تعلق دارد، به طوری که این بانک حدود 55 میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده است.

photo_2023-08-02_19-32-51

بانک‌هایی که بیش از سرمایه خود به کارکنان وام دادند

بررسی میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان آنها در مقایسه با سرمایه اعلامی بانک‌ها نیز نشان می‌دهد از میان 30 بانک نامبرده در گزارش بانک مرکزی، 10 بانک بیش از میزان سرمایه خود به کارکنان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش بانک ایران زمین با پرداخت رقمی حدود هزار و 56 برابر سرمایه ثبتی خود به کارکنان خود در صدر قرار دارد. به بیان دیگر این بانک می‌توانست با میزان وام‌های پرداختی به کارکنان خود، سرمایه مورد نیاز اولیه برای تاسیس حدود 1056 بانک دیگر (با همان سرمایه اعلام‌شده بانک ایران زمین) را تامین کند.

پس از ایران زمین، بانک آینده در رتبه دوم قرار دارد، به طوری که این بانک بیش از دو برابر میزان سرمایه خود را به کارکنان وام پرداخت کرده است.

موسسه اعتباری نور، پست بانک ایران و بانک‌های شهر، سپه، توسعه تعاون، سرمایه، سینا و صادرات از دیگر بانک‌هایی هستند که بیش از میزان سرمایه خود به کارکنان و اعضای هیات مدیره تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

photo_2023-08-02_19-34-29

پرداخت وام‌های چند میلیاردی بانک‌ها به کارکنان در حالی است که مردم عادی جامعه همواره برای دریافت وام‌های خرد با موانع زیادی مواجه هستند و به آسانی امکان دریافت وام را ندارند.

از سوی دیگر مسئولان نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی بارها اعلام کرده‌اند که کارمندان بانک‌ها باید بر اساس آیین‌نامه مصوب شده ابلاغی دولت به بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی، تسهیلات بگیرند و این پرداخت‌ها نیز نیازمند تایید دو نفر در دولت، یعنی رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی است، اما وضعیت وام‌های دریافتی کارکنان بانک‌ها گواهی بر عدم رعایت قوانین مورد اشاره است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما