قیمت بلیت پروازهای کربلا و نجف سر به فلک کشید

اقتصاد 100-در آستانه عاشورا و استقبال از سفر عتبات، هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف به بیش از ۶ میلیون تومان رسید. سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما دخل و تصرفی در زمینه قیمت‌گذاری بلیت پرواز عتبات نداریم.

قیمت بلیت پروازهای کربلا و نجف سر به فلک کشید

با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی، هزینه بلیت پرواز عتبات باز هم گران شده و نظارتی از سوی مسؤولان صورت نمی‌گیرد.

پرواز عتبات در روزهای عادی کم‌تر از چهار میلیون تومان است. با توجه به مسافت نه چندان طولانی در مسیر تهران ـ نجف این هزینه نسبت به برخی دیگر از پروازهای خارجی گران به نظر می‌رسد، اما در ایام مناسبتی بازهم هزینه بلیت‌ پروازها عتبات افزایش می‌یابد.

سازمان هواپیمایی کشوری در ماه‌های اخیر در اطلاعیه‌ای به کنترل بازار فروش بلیت هواپیما اشاره کرده و از برخورد با دفاتر متخلف خبر داده بود. با این وجود، در زمینه پرواز عتبات چندان این اطلاعیه اجرایی نشده است.

هم‌اکنون در آستانه تاسوعا و عاشو رای حسینی قیمت بلیت یک طرفه تهران ـ نجف به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده و در سایت‌های عرضه بلیت پرواز ، هزینه یک پرواز با اختلاف ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی عرضه می‌شود.

حمیدرضا محمدی، سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: تلاش ما کاهش هزینه سفر عتبات است، اما قیمت بلیت پرواز را شرکت هواپیمایی تعیین می‌کند و ما دخل و تصرفی در این زمینه نداریم.

قیمت پرواز

قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف چهارشنبه ۴ مرداد

برخی ایرلاین‌ها از روز گذشته قیمت بلیت برخی از پروازها بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش داده‌اند؛ در حالی که در ایام عادی وقتی تعداد صندلی‌های باقی مانده در هر پرواز کم شود، هزینه بلیت هم کاهش می‌یابد و به نوعی بلیت لحظه آخرین ارزان‌تر است. اما در ایام مناسبتی این امر اتفاق نمی‌افتد و برخی از شرکت‌های هواپیمایی، بلیت لحظه آخری را گران‌تر هم می‌فروشند.

به دلیل گرانی بلیت پرواز، هزینه بلیت رفت و برگشت برای زائرانی که به صورت انفرادی به عراق سفر کردند، بیش از ۱۰ میلیون تومان شده است. در حالی که هزینه سفر هوایی عتبات در این دوره از سوی سازمان حج و زیارت کمتر از ۱۴ میلیون تومان تعیین شده بود که بخش قابل توجهی از این هزینه به پرواز اختصاص دارد.

بیش از ۲۰ میلیون تومان، هزینه همراهی با کاروان غیرمجاز عتبات

در این بین برخی از کاروان‌های غیرمجاز سفر هوایی به عتبات راه انداخته و با هزینه بیش از ۲۰ میلیون تومان زائران را با خود همراه کردند تا تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلا عزاداری کنند.

یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: تعداد پروازهای چارتری که زیر نظر سازمان حج و زیارت زائران را اعزام می‌کنند، در دهه اول محرم محدود است و در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورا به حداقل می‌رسد.

تاسوعا در ایران پنج‌شنبه است که با توجه به اختلاف یک روزه در ماه قمری، شب جمعه در عراق شب تاسوعاست. بر همین اساس، هزینه بلیت پروازهای عتبات تا شنبه گران و از ۶ میلیون تومان شروع می‌شود. اما پس از عاشورای حسینی در عراق، یعنی از یکشنبه هزینه بلیت پرواز به نجف به مرور کاهش یافته و اواخر هفته آینده به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

البته وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری هزینه بلیت پروازها همچنان در تلاش است و دستور پیگیری برنامه‌های ارزی و مشکلات بانک مرکزی از سوی وزیر راه و شهرسازی صادر و مقرر شده تا موضوعات ارزی شرکت‌های هواپیمایی از سوی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری صورت گیرد. با این اقدام دیگر ایرلاین‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز و خدمات فرهودگاهی اقدام به گرانی بلیت پرواز نخواهند کرد.

در سال‌های گذشته مسولان هواپیمایی به تناسب عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری بلیت پروازها اشاره کرده بودند. محمد محمدبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره کاهش بلیت در برخی از مسیرهای پرتردد می‌گوید: با توجه به اینکه در تابسان، حجم سفرها زیاد است، ممکن است پروازها در برخی مسیرها کاهش و قیمت بلیت هم افزایش یابد.

با این وجود، تلاش دولت سیزدهم ارزان و سان کردن سفرهای زیارتی است و انتظار می‌رود با توجه به استقبال از سفر عتبات، برای کاهش هزینه بلیت سفر هم تدابیری اندیشیده شود.

سفر به عتبات در دهه اول محرم افزایش چشمگیری داشت و ظرفیت کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به سرعت تکمیل شد. با تکمیل ظرفیت کاروان‌ها، بسیاری به صورت گروهی و انفرادی عازم عتبات شدند.

با توجه به نبود نظارت در بلیت پرواز عتبات، ستاد مرکزی اربعین امسال هم برای ایام اربعین بلیت پرواز را با قیمت مصوب و با سازوکار جدیدی عرضه می‌کند تا دیگر واسطه‌ها امکان چارتر بلیت پرواز و فروش آن با قیمت بالا را نداشته باشند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما