پس از ایجاد زیرساخت لازم منتظر بنزین لیتری 40 هزار تومان باشید !

اقتصاد 100-معتقدم بنزین در حال حاضر خیلی ارزان در اختیار عموم قرار می گیرد. اما این به معنای آن نیست که دولت می تواند بدون برنامه و ایجاد زیرساخت های لازم اقدام به گران کردن این محصول استراتژیک کند.

پس از ایجاد زیرساخت لازم منتظر بنزین لیتری 40 هزار تومان باشید !

واقعیت این است که با توجه به قیمت های جهانی بنزین و قیمت فوب خلیج فارس این محصول، قیمت بنزین باید حدود ۴۰ هزار تومان برای هر لیتر باشد. بر همین اساس دولت ها همواره معتقدند که مصرف بنزین باید مدیریت شود و از جلمه اولین راهکارهایشان افزایش قیمت این محصول به منظور کاهش زیان و نزدیک کردن آن به حداقل به ۸۰% فوب خلیج فارس است. اما دولت ها هیچگاه از وظایف خود قبل از اصلاح قیمت بنزین سخن نمی گویند. چرا که به ضرر آنها است.

در واقع قبل از اصلاح قیمتی محصول استراتژیکی مثل بنزین باید اصلاح مصرفی صورت گیرد. این اصلاح مصرف باید در خصوص صنایع خودروساز، مجموعه تاکسیرانی کشور، حمل و نقل بین شهری و افزایش کیفیت خدمات به خودروهای برقی و هیبدریدی اتفاق بیفتد. این مهم به وقوع نمی پیوندد جز با حمایت دولت از فعالیت در این عرصه ها.

باید بدانید مصرف سوخت در ایران یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی کشور محسوب می شود. با توجه به وابستگی اقتصادی ایران به صنایع نفت و گاز، مصرف سوخت به عنوان یک رکن اساسی در اقتصاد قرار دارد. در سال های اخیر، با توجه به تحریم های اقتصادی علیه ایران، مصرف سوخت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و این موضوع باعث شده تا برخی از مشکلات اقتصادی در کشور تشدید شود.

مصرف سوخت در ایران در بخش حمل و نقل و کشاورزی به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. با افزایش جمعیت و بهبود سطح زندگی، مصرف سوخت نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

این امر باعث شده تا دولت ایران در برنامه ریزی های خود به مصرف کنترل شده سوخت توجه ویژه ای داشته باشد و سعی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. در این راستا، دولت ایران به پیشگیری از فرار سوخت و کنترل قیمت های سوخت نیز توجه ویژه ای داشته است.

اما برای حل معضل سوخت دولت باید تمام خودروسازان را ترقیب به اصلاح مصرف سوخت خودروها کند و پس از آن ممنوعیت تولید و واردات خودرو با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر را در دستور کار خود قرار دهد. در آخرین نمایشگاه خودر شانگ های چین شرکت بی ام دبلیو اقدام به عرضه محصولی از سری خودروهای خود کرده است که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱ و نیم لیتر مصرف می کند.

در حوزه تاکسیرانی شهری باید به سمت خودروهای برقی برویم. این خودرهای تاثیر زیادی بر زندگی مردم دارند. اگر بخواهم کوتاه در خصوص این خودروها توضیح دهم باید بگویم خودروهای برقی، یک نوع خودرو با موتور الکتریکی هستند که انرژی خود را از باتری‌های قابل شارژ جمع آوری می‌کنند.

این خودروها باعث کاهش آلودگی هوا و صدای شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و نگهداری، و بهبود کیفیت زندگی در شهرها شده‌اند. در ایران، با توجه به محدودیت در تولید و واردات خودروهای برقی، تنها چند شرکت توانسته‌اند در این حوزه فعالیت کنند. با این حال، با نظر به مزایای اقتصادی و زیست محیطی خودروهای برقی، برخی شرکت‌ها به دنبال توسعه این صنعت در ایران هستند.

اما این بخش از صنعت خودرو نیاز به حمایت جدی دارد تا بتوان زیرساخت های لازم برای این خودروها را فراهم نمود و با خیال راحت از زیرساخت و وجود قطعات و تعمیرکار مناسب آن خودروهای تاکسی درون شهری کشور را به خودروهای برقی تبدیل کرد.

در خصوص تاکسی های بین شهری نیز باید حتما از خودرهای هیبریدی استفاده کرد. خودروهای هیبریدی با عملکرد مخلوطی از موتور بنزینی و الکتریکی، به عنوان یک گزینه پایدار و سبز در صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند. این نوع خودروها با استفاده هوشمندانه از انرژی الکتریکی در شهرها و ترافیک شلوغ، صرفه جویی در سوخت و کاهش آلودگی هوا را فراهم می‌کنند. 

استفاده از خودروهای هیبریدی به عنوان یک راه حل در جهت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، به خصوص در شهرهای پرتردد، توسط سازمان‌های محیط زیست، جوامع علمی و صنعتی پشتیبانی شده است. این خودروها در برخی کشورها با تخفیفات مالی و مزایای دیگر، به عنوان یک گزینه شایسته برای حمل و نقل شهری و بلندمدت مطرح شده‌اند.

اما در خصوص این خودروها نیز به دلیل عدم خدمات پس از فروش برندهای سازنده در ایران خریداران در مورد تعمیرات باتری ها با مشکل مواجه هستند. پس دولت باید با به کارگیری ساز و کارهای مناسب نسبت به رشد خدمات این موارد اقدام کند تا بتوان خودروهای فعلی در حمل و نقل بین شهری را با خودروهای هیبریدی تعویض کنیم.

پس از اینکه توانستیم با امکاناتی نظیر آنچه در بالا بیان شد و البته مواردی که در این مطلب در نظر گرفته نشده و ممکن است در این خصوص مهم باشد را ایجاد کنیم (از جمله این موارد سطح درآمد خانوارهای ایرانی است) می توانیم به فکر این باشیم که در خصوص قیمت بنزین اصلاحاتی صورت دهیم.

 البته باید به میزان مصرف نیز توجه کنیم و دولت سریعتر به فکر ایجاد زیرساخت های لازم باشد چرا که در حال حاضر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که به جرات می‌توانم بگویم این تولید با به کارگیری تمام ظرفیت موجود در حال حاضر انجام می‌شود.

اگر این رویه ادامه پیدا کند تا ۵ سال دیگر باید یک ستاره خلیج فارس دیگر ایجاد شود که به راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین تا اصلاح ساختاری رخ ندهد اصلاح قیمتی فایده ندارد.

امید است با رویکردی مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم کشور به سلامت از این معضل گذر کند.

وبگردی
    ارسال نظر