افزایش 40 میلیونی قیمت پراید وانت در کارخانه / محصولات سایپا گران شد

گروه خودروسازی سایپا امروز فهرست جدید قیمت محصولات خود را به‌روزرسانی کرد که طبق آن قیمت پنج محصول افزایش یافته است. در این میان پراید 151 یا همان پراید وانت با رشد نزدیک به 40 میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

افزایش 40 میلیونی قیمت پراید وانت در کارخانه / محصولات سایپا گران شد

بیست و پنجم بهمن ماه بود که مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در نامه‌ای به شورای رقابت خواستار افزایش قیمت کارخانه محصولات این شرکت خودروسازی شد. در حالی که کمتر از یک ماه از این درخواست می‌گذرد، این تولیدکننده داخلی، امروز، 21 اسفند 1401، پنج محصول خود را طبق جدول زیر با قیمت جدید به نمایش گذاشت.

قیمت جدید محصولات سایپا اسفند 1401

بر اساس قیمت‌های جدید پراید وانت معمولی و آپشنال حدود 40 میلیون تومان،  ساینا اس و کوییک اس حدود شش میلیون تومان و کوییک‌پلاس اتومات حدود هشت میلیون تومان افزایش قیمت را درب کارخانه تجربه کردند.

در نامه‌ای که پیش از این شرکت خودروسازی سایپا به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس ارسال کرده بود آمده است: کلیه اطلاعات مربوط به بهای تمام‌شده محصولات بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده است. همچنین آنالیز نهادهای تولید و تغییرات آن در بازه‌های زمانی مختلف و نیز درخواست صدور مجوز تعدیل نرخ‌های فروش محصولات توسط شرکت سایپا به شورای رقابت ارسال شد.

حال پس از این درخواست شورای رقابت با افزایش قیمت پنج محصول سایپا موافقت کرده است. با این حال هنوز تغییری در قیمت سایر محصولات به وجود نیامده است.

قیمت محصولات سایپا در سال آینده

برخی اخبار نیز از این حکایت دارند که در سال آینده شورای رقابت مجوز افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت‌ها را برای ایران خودرو و سایپا صادر کند. چراکه این دو خودروساز دولتی همچنان با زیان مشغول به تولید هستند. حال دولت و وزارت صمت قصد دارند از جیب مردم زیان این خودروسازان را جبران کنند.

در این بین بسیاری از کارشناسان با اشاره به میزان زیان‌دهی خودروسازان معتقدند که اگر دولت تولید را همین حالا متوقف کند و تمام نیاز بازار را از طریق واردات پاسخ دهد، زیان کمتری را به صنایع کشور و مردم تحمیل می‌کند.

از دیگر سو، گرچه دو خودروساز دولتی گاه و بی‌گاه موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت می‌شوند، اما هنوز تغییری در کیفیت و خدمات پس از فروش آن‌ها مشاهده نمی‌شود. حتی آن‌ها برای جبران این زیان‌ها، نیازهای اولیه ساخت یک خودرو نظیر جالیوانی و زه را به‌عنوان آپشن محاسبه می‌کنند تا بدین صورت پول بیشتری از مشتریان دریافت کنند.

یا خریداران برای دریافت خدمات پس از فروش این شرکت‌ها باید هفته‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند و در نهایت هم خدماتی که درخواست کرده‌اند را حتی به‌رغم داشتن کارت طلایی بیمه دریافت نکنند.

از سوی دیگر، همواره افزایش قیمت خودرو در کارخانه سیگنالی برای بازار است و این اتفاق محرکی برای افزایش قیمت در معاملات آزاد است. حتی اگر همچون مقطع کنونی این تحرکات پیش‌خور شده باشند.

با این حال فعلاً قیمت سایر محصولات سایپا در کارخانه ثابت مانده است. قیمت این محصولات را می‌توانید در لینک قیمت جدید محصولات سایپا مشاهده کنید.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز